• 1
  • 2
2014-11-07, 19:44
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feru
Fast var inte tillståndet precis innan Big Bang en oändlighet? Det är det fysiker säger i alla fall. Ett tillstånd med en oändligt koncentrerad och het energi som sedan började expandera (Big Bang). Ett annat exempel är väl svarta hål, vars centrum sägs kröka rummet oändligt mycket? Eller?
Vi vet inte mycket om det tillståndet, vi har mest extrapolerat. Vi vet att vår uppfattning av den tiden är bristfällig. I vilken utsträckning man kan kalla situationen du nämner en oändlighet eller om det så vitt fysikens lagar bryr sig en ändlig mängd energi i en ändlig volym (0) och därför att det bara är människans representation som uppvisar oändligheter är inte heller trivialt.
Citera
2014-11-17, 10:38
Medlem
This_is_me_s avatar
Om oändlighet alltid har existerat som borde det inte ha någon början. Det är just det som känns lite underligt för mig. Har ingenting aldrig börjat så borde det inte finnas. Men ändå är det något så stort som oändligt.
Citera
2014-11-17, 10:56
Bannlyst
Innan jag blev upplyst så trodde jag att det räckte med all lägga ihop 1+2+3+4+5+6+7...osv, men nu vet jag ju att den summan blir -1/12.
Citera
2014-11-17, 11:47
Medlem
This_is_me_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Innan jag blev upplyst så trodde jag att det räckte med all lägga ihop 1+2+3+4+5+6+7...osv, men nu vet jag ju att den summan blir -1/12.

Enligt mig är 1+1=3. Och detta är hur allt fungerar.

Gud skapade allt (1)+ som är atomer (1) = universum (3)

Solen (1) + jorden (1) = liv (3)

En människa + en människa = en människa (3)

Eller så är allt 1=1. Allt hör ihop med allt och på så vis är allt ett med allt och allt är 1. (1=1)

Allt som existerar gör det för att det existerar något som får det som existerar att existera. Existens är möjlig för att existens existerar.
Citera
2014-11-17, 12:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av This_is_me_
Enligt mig är 1+1=3. Och detta är hur allt fungerar.

Gud skapade allt (1)+ som är atomer (1) = universum (3)

Solen (1) + jorden (1) = liv (3)

En människa + en människa = en människa (3)

Eller så är allt 1=1. Allt hör ihop med allt och på så vis är allt ett med allt och allt är 1. (1=1)

Allt som existerar gör det för att det existerar något som får det som existerar att existera. Existens är möjlig för att existens existerar.
Kan du bevisa algebrans fundamentalsats med den matten?
Citera
2014-11-17, 12:46
Medlem
This_is_me_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Kan du bevisa algebrans fundamentalsats med den matten?

GUD skapade allt (1) som är atomer (1) = Universum. (3)

Solen (1) skapar möjlighet till liv (1) = jorden (3)

Jorden är den tredje planeten (1) från solen (1) som befinner sig i universum som = allt. (3)

Allt (1) är allt (1) = allt (3)

1 behöver 1 och skapar 3 och 3 är allt som skapades av 1 som är allt.

1=3=1.
Citera
2014-11-17, 19:12
Medlem
Oändlighet är tankesätt uppbyggd ur vårt skolade och medfödda sätt att tänka.

Vi stegar och mäter fram fakta och jämför fakta.
en linjal är inte evig, det ser vi ju klart och tydligt.
Men tex mellan nian och tian på mätskalan, så kan vi få in en oändligt massa värden.
Ner till det fysiken ser som minsta enhet (betydligt mindre än planckenheterna påstår vissa)
Det talas om ett binärt system i botten av vår existens där något kan vara två värden.
Men här tänker jag återigen, vi använder denna matematiska skala och gör ett axiom.
Punk slut, det kan bara vara ett eller två, vi accepterar det utan bevis.

Så evigheten blir en effekt ur den bild vi har matematiskt i tanken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in