Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-09-14, 09:29
Medlem
Bishops Armss avatar
Låt oss säga att jag försöker sälja något illegalt (vapen, droger, piratkort etc.) här på Flashback.

Någon får syn på mitt inlägg innan det raderas och gör en anmälan. Vem kommer då stå som ansvarig för inlägget? Jag? admin? Ingen? Någon helt annan?

Så hur fungerar det?

Kan tillägga att jag fråga av ren nyfikenhet, jag tänker inte försöka sälja något illegalt via Flashback!
Citera
2005-09-14, 09:49
Medlem
enverhoxha99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bishops Arms
Låt oss säga att jag försöker sälja något illegalt (vapen, droger, piratkort etc.) här på Flashback.

Någon får syn på mitt inlägg innan det raderas och gör en anmälan. Vem kommer då stå som ansvarig för inlägget? Jag? admin? Ingen? Någon helt annan?

Så hur fungerar det?

Kan tillägga att jag fråga av ren nyfikenhet, jag tänker inte försöka sälja något illegalt via Flashback!

Enligt lagen om elektroniska anslagstavlor, den s.k. BBS-lagen, är det admin som är ansvarig för vad som postas på forumet. Om något olagligt upptäcks skall det omgående raderas. Eftersom admin knappast kan hinna med allt tillsätter han moderatorer som är hans "förlängda arm" i sådana ärenden. Ansvaret åvilar dock alltid admin. Så tror jag det är lixom
Citera
2005-09-14, 11:17
Medlem
Ninja-Rubens avatar
Hade för mej att admin hade en tidsrymd på runt 24 timmar på sej att radera inlägget, om jag inte har fel. Och det har jag förmodligen..
Citera
2005-09-14, 14:12
Medlem
<::-\-47-/-::>s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bishops Arms
Det bästa är att inte försöka att sälja något alls, det är nämnligen förbjudet enligt regel: "1.01. Försäljning (köpes/säljes/bytes/skänkes) är inte tillåtet."
Citat:
Ursprungligen postat av Ninja-Ruben
Hade för mej att admin hade en tidsrymd på runt 24 timmar på sej att radera inlägget, om jag inte har fel. Och det har jag förmodligen..
Du har lite fel, det är alla användare som har 24 timmars möjlighet att redigera sina inlägg samt rubriksättningen. admin kan redigera och radera även i trådar och inlägg från tidernas begynnelse. Likaså kan vi mods, förutsatt att tråden ligger i något av de forum vi moddar.

// Mod
Citera
2005-09-14, 14:43
Medlem
Lag (1998:112) om ansvar för elektroniska anslagstavlor finns här. När det gäller radering är det väl 5§ som blir tillämplig.

Den som ansvarar för forumet är skyldig att ta bort vissa inlägg. Frågan är hur snabbt man måste radera inläggen och jag har för mej att det ska ske skyndsamt, dvs. inom en (1) vecka. Nu kommer jag inte ihåg varifrån jag har fått den uppgiften, om det är en dom eller från lagens förarbeten.

Kanske dom i Krim & Jur vet?

Tillägg:
Eftersom Flashback lär lyda under Brittisk lag så gäller väl inte BBS-lagen.
Citera
2005-09-14, 15:17
Medlem
Samhains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .LA.
Lag (1998:112) om ansvar för elektroniska anslagstavlor finns här. När det gäller radering är det väl 5§ som blir tillämplig.

Den som ansvarar för forumet är skyldig att ta bort vissa inlägg. Frågan är hur snabbt man måste radera inläggen och jag har för mej att det ska ske skyndsamt, dvs. inom en (1) vecka. Nu kommer jag inte ihåg varifrån jag har fått den uppgiften, om det är en dom eller från lagens förarbeten.

Tillägg:

http://www.juridicum.su.se/iri/dawe/ansvaret_for_debattforum.htm

Åtta dagar var iaf för lång tid när det gällde Kalle Jungkvist.
Citera
2005-09-14, 15:21
Medlem
Pellefants avatar
Citat:

Så här står det i proppen.
Citat:
Ursprungligen postat av Prop. 1997/98:15 s. 15 (utdrag)
Det kan inte krävas att tillhandahållaren ständigt aktivt kontrollerar varje enskilt meddelande som sänts till tjänsten. Däremot bör någon form av återkommande kontroll krävas. Det kan inte anses förenligt med uppsiktsplikten att tjänsten är utan innehållskontroll under längre tid. Tillhandahållaren bör därför regelbundet gå igenom innehållet i den elektroniska anslagstavlan. Vad som är ett rimligt tidsintervall får avgöras från fall till fall och främst med hänsyn till hur många som regelmässigt kopplar upp sig mot tjänsten. Detta innebär i normalfallet att kravet bör sättas högre för tjänster som erbjuds yrkesmässigt än för tjänster som bedrivs av privatpersoner och som typiskt sett är mindre frekvent besökta. Ett riktmärke bör dock vara att i inget av fallen bör en tjänst kunna lämnas utan tillsyn under längre tid än en vecka.

Citat:
Tillägg:

Sannolikt är det så att Sverige kan göra anspråk på att BBS-lagen skall tillämpas även mot ett brittiskt bolag om det är så att trafiken riktas mot Sverige. Det är i alla fall min uppfattning.
Citera
2005-09-14, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant
Ett riktmärke bör dock vara att i inget av fallen bör en tjänst kunna lämnas utan tillsyn under längre tid än en vecka.
Tack, det var det jag hade för mej.

Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant
Sannolikt är det så att Sverige kan göra anspråk på att BBS-lagen skall tillämpas även mot ett brittiskt bolag om det är så att trafiken riktas mot Sverige. Det är i alla fall min uppfattning.
Min också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in