Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Game of the year:
Alien Isolation
8,89%
8 röster
Dark Souls II
11,11%
10 röster
Dragon Age: Inquisition
13,33%
12 röster
Destiny
3,33%
3 röster
Divinity: Original Sin
5,56%
5 röster
Hearthstone
10,00%
9 röster
Far Cry 4
14,44%
13 röster
Legend of Grimrock II
1,11%
1 röster
Lords of the Fallen
1,11%
1 röster
South Park: Stick of Truth
7,78%
7 röster
The Sims 4
2,22%
2 röster
Shovel Knight
1,11%
1 röster
Middle-Earth: Shadow of Mordor
3,33%
3 röster
The Wolf Among Us
3,33%
3 röster
The Walking Dead Season Two
6,67%
6 röster
Watch Dogs
4,44%
4 röster
Wasteland 2
2,22%
2 röster
  • 1
  • 2
2014-11-06, 19:01
  #1
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Jofan, då kör vi igång igen för att se vilket spel som blir FB:s GOTY. Tycker vi kan börja nominera redan nu så kör vi igång röstningen om sisådär 2 månader.

Vem som helst är tillåten att nominera spel som släppts 2014 (om ni är osäkra kan ni kika här http://en.wikipedia.org/wiki/2014_in_video_gaming). Tänk på att motivera era bidrag så att det blir lite substans bakom det hela.

Dålig nominering:
fAR Cry 4 WÖÖÖÖHÖÖÖHÖ! så jävla fettt!!!!1!!1

Bra nominering:
Nominerar The Last of Us. Nästan perfekt i varje avseende, gameplay, grafik, ljud, musik krämar ut de allra sista dropparna ur PS3 och kommer att bli det spel man nämner som konsolens tekniska höjdpunkt. Till det kommer en historia som både är vuxen och fängslande som likt en välskriven roman tvingar en att spela igenom spelet under så få sittningar som möjligt fram tills man når ett slut som kommer att lämna en full med frågor som man själv måste svara på i efterhand.

Nu kör vi! Här är förra årets tråd: (FB) Game of the Year - 2013 (Poll uppe!)


Redigering av ^Eaz, nedan kommer nomineringarna. Ytterligare motiveringar kan finnas i tråden då jag tog en för varje spel.

Citat:
Alien Isolation:

Skulle nog nominera detta till årets spel, precis allting i detta spel var grymt genomfört. Stämningen, atmosfären, utmaningen m.m. Jag gillade retro-känslan i spelet, mycket såg ut som rekvisitan i den första Alien-filmen. Det var många gånger man satt helt spänd och det var rätt obehagligt många gånger Spelet var betydligt längre än jag trodde det skulle vara, men jag tycker att man fick in en skön variation i det ändå, det hann aldrig bli segt eller uttjatat.

Citat:
Dark Souls II:

Även om jag hypade spelet så mycket att det blev lite av en besvikelse och det inte ens är i närheten av lika bra som första spelet så tycker jag det är värt en plats på topp 10 det här året. Spelet har behållit stora delar av den diffusa storyn och suggestiva loren från ettan. Sen att det fortfarande är ett svårt jävla spel gör att belöningen när man t.ex. kickat röven på en fet boss är helt magisk. Även om de flesta monster, miljöer och bossar inte är lika badass som de i förra spelet så är det kul med lite nytt. Sen är det väl en del saker som har förbättrats också, framförallt då stadigare fps utan drops och inte så jävla laggigt när man spelar med/mot andra spelare.

Citat:
Dragon Age: Inquisition:

Efter ett katastrofalt spel i Dragon Age 2, så var kraven skyhöga och förväntningarna låga. Detta kunde bli spiken i kistan för Dragon Age spelen och även om det finns vissa brister i spelet (på PC iaf) som jag själv inte gillar, t.ex att det inte går att klicka på en dörr och man sen går dit eller den långa lootsekvensen så är storyn riktigt bra och att de gått till open world gör så att spelet inte alls känns linjärt som tvåan gjorde.
Nej, en mycket trevlig "överraskning" blev det.


Citat:
Destiny:

Klent spelår för min egen del, men Destiny är nog det spelet jag suttit mest med i år (förutom FIFA). Snygg grafik, riktigt utmanande i de högre levlarna, och coolt att man träffar på andra spelare då man alltid är uppkopplad. Dock endast roligt när man lirar med folk man känner, som med de flesta multiplayer-spel. Ett minus är dock att jag tyckte det fanns för få världar än det jag hade förväntat mig. Klen nominering, men 2014 var som sagt inget toppenår.

Citat:
Divinity: Original Sin:

Minns ni äldre RPGs som Baldur's Gate-serien? Där striderna var turbaserade, miljöerna djupa samt fyllda av äventyr och där den mesigaste av kobolder kunde ha supertur med sin damage roll?

Allt det som fick mig att älska BG och fortsätta spela om det årligen, återfann jag i Divinity. Miljöerna är mycket fina, de turbaserade striderna känns mycket moderna och storyn är väldigt intressant. Jag har questat i flera timmar utan att begripa vad som faktiskt är huvudkonflikten, vilket jag inte alls kan påstå om övriga RPGs som släppts i år.

Det bjuder också på en abnorm frihet i hur vi får spela våra karaktärer, då vi har tillgång till alla färdigheter som krävs för att lära sig ex. magi, så en krigare kan mycket väl lära sig eldmagi för att buffa på sin egna damage, men främst för att kombinera bättre med det övriga laget.

Musiken är helt fantastiskt välskriven också, Larian har gjort ett extremt bra jobb med den här titeln. Gillade ni eller ogillade övriga titlar i Divinity-serien? Tänk om och sätt er med Original Sin, det är årets främsta RPG. Bioware har ingenting att komma med i vanlig ordning.

Citat:
Hearthstone:

Tog världen med storm med sin enkelhet samt djup för de mer trogna spelarna. Blev snabbt en e-sports- och streamsensation med en ständigt växande spelarbas.

Citat:
Far Cry 4:

Storyn är övergripande bra, grafiken är något enormt vacker, spel miljöerna är riktigt riktigt bra utvecklade.
Det var en tuff nöt att följa upp efter FC3, men det är något som Ubisoft verkligen lyckats med.
Den modifierade grafikmotorn gör ett underbart jobb.

Citat:
Legend of Grimrock 2:

Uppföljaren till spelet som återuppväckte de gamla Dungeon Master spelen.
Bättre grafik, utomhusmiljöer men fortfarande samma retrokänsla.

Citat:
Lords of the fallen:

Var bra, som tar de bra delarna från DS2 och finslipar de så mycket fler sämre delarna såsom story, grafik, vapen osv. Kanske lite för lätt och inga svårighetsgrader, men det tilltalar en störra massa där DS2 endast tilltalar hardcore-runkarna som spelar spel som är "SÅÅÅ SVÅRA" nästan mest för att dom är ospelbara. (Inte bra spel enligt mig).

Citat:
South Park: The Stick of Truth

En trevlig överraskning. Jag har alltid gillat South Park men det är svårt att göra filmer eller TV-serier till spel, det vet vi alla. De lyckades dock bra, hade riktigt roligt igenom hela spelet. Kul att träffa alla karaktärerna från serien. Det kändes verkligen som ett långt avsnitt helt enkelt och det var precis vad jag förväntade mig.

Citat:
The Sims 4:

Egentligen blev jag väldigt besviken på spelet då det inte alls var som förväntat. Det enda som är förbättrat ur en spelares ögon är väl "Skapa en sim" och byggläget, men det är också väldigt bra förbättrat! Tycker att spelet förtjänar en nominering då det har varit en stor snackis både innan och efter spelet släppts. Det är ändå ett spel som fungerar för alla åldrar och har vuxit väldigt mycket från den första generationen av spelet.

Citat:
Shovel Knight:

Ett otroligt välbalanserat plattformsspel som sägs ha satt en ny standard för 2d platformers. Väl finslipad spelmekanik och underhållande story.

Citat:
Middle-earth: Shadow of Mordor:

Årets klart största överraskning för min del och ett fantastiskt välgjort och underhållande action/äventyrsspel. Man har lånat friskt från både Assassin's Creed-serien och Batman: Arkham-serien, men man har gjort det med stor fingertoppskänsla. Kontroll och stridssystem är klockrent, liksom belöningssystemet och hela upplägget med Captains/Warchiefs. Storyn är välskriven och tillräckligt spännande för att man ska vilja spela vidare. 27 timmars speltid tog det innan eftertexterna rullade, och då har jag ändå bara klarat 55 % av spelet.

Citat:
The Wolf Among Us:
Första episoden kom visserligen ut 2013, men resterande kom ut 2014 och det kompletta spelet med så det räknas. Telltales tar sig an att få en serietidnings-serie till liv i sitt nya spel och de gör ett mycket bra jobb. Älskar atmosfären, storyn och karaktärerna. Extremt kul att se sagokaraktärerna man känner igen från sin barndom i råare versioner.

Citat:
The Walking Dead Season Two:

Kul att Telltale Games återupplivar en nästan helt död peka-klicka-genre med två helt magiska spel. Aldrig någonsin tidigare har jag varit så här involverad i en story. Aldrig förutsägbar och fullproppad med svåra beslut du själv måste fatta under tidspress. Har aldrig läst serien men spelet är i alla fall ljusår bättre än tv-serien. Trots den tecknade stilen är det en hel del grafiskt våld och otäcka scener. Så jävla rörd i slutet att jag grät som ett barn. The Last of Us kan ta sig i röven.

Citat:
Watch Dogs:

som gta fast mindre bra. chicago var ganska fett o när man spelade ville man typ ladda ner en app som man också kunde hacka med. aidan pierce va väl ganska fet. tog lång tid o klara o om man ville kunde man köra massa andra uppdrag också typ fixer contracts o online. ganska fet ide med att hacka o så

Citat:
Wasteland 2:

Uppföljaren till Wasteland som vara spirituell föregångare till Fallout-spelen. Har sina missar här och där (som buggen som förstör spelet mot slutet) och inventeringssystemet kunde vara bättre, men, atmosfären, miljöerna, upplevelsen att utforska en ny atombombad värld överglänser allt det. Combat-systemet funkar som i Fallout 1/2 och är något jag verkligen saknar i dagens spel då detta combat-system gör sig utomordentligt på bärbara datorer och casualspelande.
__________________
Senast redigerad av ^Eaz 2015-01-03 kl. 08:58.
Citera
2014-11-06, 19:08
  #2
Medlem
Bror.s avatar
The Last of Us släpptes redan 2013 (PS3). The Last of Us Remastred (PS4) släpptes däremot 2014. Riktigt grymt spel vars storyline känns högaktuell med tanke på ebolautbrotten den senaste tiden
Citera
2014-11-06, 19:14
  #3
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bror.
The Last of Us släpptes redan 2013 (PS3). The Last of Us Remastred (PS4) släpptes däremot 2014. Riktigt grymt spel vars storyline känns högaktuell med tanke på ebolautbrotten den senaste tiden

Är fan inte helt säker på om man ska godkänna det eller inte. Har by the way inte hört så mycket om Remastered och originalet såg jag bara en playthrough av då jag inte har nån PS3. Såg jävligt trevligt ut i alla fall. Men huruvida Remastered ska få nomineras eller inte får ni bestämma.
Citera
^Eazs avatar

Moderatormeddelande

Postat av ^Eaz 2014-11-06, 19:16
Moderator
Klistrar denna.

Gör nomineringarna vettigt skrivna, oneliners med bara en speltitel kommer radereas.

/Mod
__________________
Senast redigerad av ^Eaz 2014-11-06 kl. 19:36.
2014-11-06, 19:18
  #5
Medlem
Uselt år, som vanligt, även om 2013 med europa universalis 4 och company of heroes 2 var halvintressant.

Jag nominerar South Park Stick of Truth då det är det enda spel jag faktiskt har spelat "klart" i år förutom Telltale Walking Dead, men där var den här säsongen för svag för att vara värdig uppmärksamhet
Citera
2014-11-06, 19:22
  #6
Medlem
The Sims 4.
Egentligen blev jag väldigt besviken på spelet då det inte alls var som förväntat. Det enda som är förbättrat ur en spelares ögon är väl "Skapa en sim" och byggläget, men det är också väldigt bra förbättrat! Tycker att spelet förtjänar en nominering då det har varit en stor snackis både innan och efter spelet släppts. Det är ändå ett spel som fungerar för alla åldrar och har vuxit väldigt mycket från den första generationen av spelet.
Citera
2014-11-06, 20:30
  #7
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chillidash
The Sims 4.
Passar enligt mig inte som GOTY av flera anledningar:

Spelet var mer eller mindre helt trasigt vid release. Det är faktiskt rätt trasigt nu också.
De plockade bort mer än de la till, om man ser till helheten. Inga småbarn FFS.
Ingen öppen värld, spelet är som Sims 2.5 på det sättet.
Simmarna är helt hjärndöda.
Oförskämt dyrt för en uppenbarligen ofärdig produkt.
Citera
2014-11-07, 16:52
  #8
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Jag tänker nominera Dark Souls II. Även om jag hypade spelet så mycket att det blev lite av en besvikelse och det inte ens är i närheten av lika bra som första spelet så tycker jag det är värt en plats på topp 10 det här året. Spelet har behållit stora delar av den diffusa storyn och suggestiva loren från ettan. Sen att det fortfarande är ett svårt jävla spel gör att belöningen när man t.ex. kickat röven på en fet boss är helt magisk. Även om de flesta monster, miljöer och bossar inte är lika badass som de i förra spelet så är det kul med lite nytt. Sen är det väl en del saker som har förbättrats också, framförallt då stadigare fps utan drops och inte så jävla laggigt när man spelar med/mot andra spelare.

Så är du trött på att dagens spel ofta vill hålla dig i handen så ska du välja Dark Souls (billigare och bättre) för en riktig pungspark. Eller om du gillar tighta strider, mörk fantasy, utmaningar, frustration och till slut lycka. Och om du sen gillar Dark Souls går du vidare till tvåan.
Citera
2014-11-14, 00:40
  #9
Medlem
Nominerar Middle-earth: Shadow of Mordor. Årets klart största överraskning för min del och ett fantastiskt välgjort och underhållande action/äventyrsspel. Man har lånat friskt från både Assassin's Creed-serien och Batman: Arkham-serien, men man har gjort det med stor fingertoppskänsla. Kontroll och stridssystem är klockrent, liksom belöningssystemet och hela upplägget med Captains/Warchiefs. Storyn är välskriven och tillräckligt spännande för att man ska vilja spela vidare. 27 timmars speltid tog det innan eftertexterna rullade, och då har jag ändå bara klarat 55 % av spelet.
Citera
2014-11-15, 23:48
  #10
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
The Walking Dead Season Two. Kul att Telltale Games återupplivar en nästan helt död peka-klicka-genre med två helt magiska spel. Aldrig någonsin tidigare har jag varit så här involverad i en story. Aldrig förutsägbar och fullproppad med svåra beslut du själv måste fatta under tidspress. Har aldrig läst serien men spelet är i alla fall ljusår bättre än tv-serien. Trots den tecknade stilen är det en hel del grafiskt våld och otäcka scener. Så jävla rörd i slutet att jag grät som ett barn. The Last of Us kan ta sig i röven.
Citera
2014-11-24, 16:32
  #11
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Som enväldig härskare väljer jag att spel som t.ex. The Last of Us, Master Chief Collection och GTA V inte får nomineras i år bara för att de har släppts i nya versioner till nya plattformar. Blir så tråkigt om GTA ska kunna vinna två år i rad.

Så kom igen nu, lite action i tråden tack!
Citera
2014-11-25, 06:50
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost.B.C
Som enväldig härskare väljer jag att spel som t.ex. The Last of Us, Master Chief Collection och GTA V inte får nomineras i år bara för att de har släppts i nya versioner till nya plattformar. Blir så tråkigt om GTA ska kunna vinna två år i rad.

Så kom igen nu, lite action i tråden tack!

Ärligt talat så tror jag att årets spel kommer att stå mellan Call of Duty Ghosts, Call of Duty Advanced Warfare samt Far Cry 4...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback