2014-11-06, 16:48
Medlem
Hej flashback!

Sitter just ni i skrivande stund med en kraftig tandköttsinflammation som vägrar lägga sig. Jag har Alvedon, Ipren och, Treo Comp som jag precis fick utskrivet från min tandläkare men det går inte så bra.

Igår körde jag 2x Alvedon och 1x Ipren som hjälpte delvis värken, och idag när jag var tillbaka hos tandläkaren så fick jag Treo Comp och så rådde dem mig att INTE blanda detta med Ipren..

Det är väl inget farligt om jag skulle slänga i mig 2x Alvedon och 1x Ipren nu? Tog en Treo Comp för cirkus 30-45min sen..

Annars har ni några andra övriga tips? Vad kan jag göra för att dämpa smärtan?

Mvh
Citera
2014-11-06, 17:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AlmightyAlpha
Hej flashback!

Sitter just ni i skrivande stund med en kraftig tandköttsinflammation som vägrar lägga sig. Jag har Alvedon, Ipren och, Treo Comp som jag precis fick utskrivet från min tandläkare men det går inte så bra.

Igår körde jag 2x Alvedon och 1x Ipren som hjälpte delvis värken, och idag när jag var tillbaka hos tandläkaren så fick jag Treo Comp och så rådde dem mig att INTE blanda detta med Ipren..

Det är väl inget farligt om jag skulle slänga i mig 2x Alvedon och 1x Ipren nu? Tog en Treo Comp för cirkus 30-45min sen..

Annars har ni några andra övriga tips? Vad kan jag göra för att dämpa smärtan?

Mvh

Prova med att stöta sönder en eller två tabletter och packa in det onda stället, det är svårt att göra men brukar hjälpa (för stunden)
Citera
2014-11-06, 20:25
Medlem
Borde väl vara något som är antiinflamatoriskt så att svullnad minskar
typ Pronaxen, Diklofenac eller Voltaren
Citera
2014-11-06, 22:37
Medlem
C-3POs avatar
Vi gör ett försök i M&h.

Opiater och andra opioider --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2014-11-06, 22:53
Medlem
Brokenbacks avatar
Ipren och Treo är båda av samma läkemedelstyp, därför ska de ej blandas.

Jag rekomendera dig att ta 1g alvedon var 6:e timme och Treo enligt ordination från din tandläkaren.
Citera
2014-11-06, 23:19
Medlem
HannaLees avatar
Har du nejlika hemma? Du vet sån där på kryddburk/påse. Isf skulle jag råda dig att prova det. Antingen tugga försiktigt på en hel nejlika i ca 10 minuter, eller dutta på en inte alltför blyg mängd mald nejlika på området som gör ont, förslagsvis med en tops. Det bedövar rätt bra.
Det tog bort tandvärken för mig, när jag hade en kraftig inflammation och trodde jag skulle svimma av smärta. Och då hjälpte vare sig alvedon, tramadol eller oxycontin. Men nejlikan, den gjorde mig smärtfri tills jag hade akuttid dagen efter. Så det var mitt lilla tips!
Citera
2014-11-06, 23:23
Moderator
fredrik686s avatar
Det går bra att blanda Treo Comp och Alvedon, testa det.

Fördelen där är att du får ASA som är smärtstillande + antiinflammatoriskt, sen både paracetamol och kodein (som omvandlas till morfin) som är smärtstillande.
Citera
2014-11-07, 00:04
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Värme och kyla kan du testa, utanpå kinden. Ärtpåse från frysen, vetekudde osv.

Mitt bästa råd är annars att helt enkelt uthärda, även om det gör ont är du under behandling och du kommer bli bra. Fokusera på andra kroppsdelar förslagsvis fötterna som är längst bort och försök stänga av den del som gör ont, gör något som kräver din fulla uppmärksamhet. Ett mentalt trick du kan experimentera med som är bra att kunna.
Citera
2014-11-07, 00:44
Medlem
Kombon Alvedon + Ipren tar udden av smärtan 1-2 timmar om inflammationen inte gått för långt. Har upplevt tandvärk som man inte önskar sin värste fiende och med Alvedon+Ipren har jag upplevt en bättre effekt om jag samtidigt gett mig ut på 1h promenad i snabb takt.
Tror det är bra att ta sig ur soffan/sängen och få igång blodcirkulationen samt det hjälper till att skingra tankarna, bort från värken.

Nejlika tror jag absolut kan vara värt att försöka då detta t.o.m givits till mig av lokalbefolkning i djungeln på andra sidan klotet, då jag haft liknande besvär.

Mitt personliga bidrag till tråden blir Corsodyl /klorhexidindiglukonat- munhålelösning, som bl.a ordineras av tandkirurger på sjukhus efter "operation"
Corsodyl säljs receptfritt på apoteket men skall absolut inte jämställas med övrig löjlig munskölj.
Det är inget smärtstillande preparat, absolut inte, men det dödar bakterierna som orsakar värken.

Likadant där. Har det gått "way too far" med inflammationen så är det bara antibiotika och/eller tandutdragning som hjälper.
Har ALLTID Ipren&Alvedon+Corsodyl hemma.
Bättre än att ta repet.....
Senast redigerad av ophiaghushannah 2014-11-07 kl. 01:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in