2014-11-06, 16:24
Medlem
Jag står i mål i innebandy och har tidigare använt silikonspray på byxorna för att få optimalt glid. Det har dock varit mycket gnäll från både motspelare och medspelare om att det är väldigt halt i och kring målgården.

Är det någon som har några tips för att få bättre glid? Hur funkar teflonspray, kladdar det också av sig?
Citera
2014-11-06, 16:25
Medlem
Kaustis avatar
Borde det inte vara bättre att sy på ett tyg som inte har lika mycket friktion på knäna?
Citera
2014-11-06, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Borde det inte vara bättre att sy på ett tyg som inte har lika mycket friktion på knäna?

Frågan är vilket tyg som är stryktåligt och framförallt halt vid hög belastning (vikt & förflyttningar)
Citera
2014-11-06, 16:47
Medlem
SYSTEMexes avatar
Kanske nåt tunt hårdplast skulle funka?

Eller raggsockar
Citera
2014-11-06, 19:05
Medlem
Det bästa är väl att köra på med dom byxorna du har tills de blir tillräckligt utslitna vd knäna.
Citera
2014-11-06, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ranpii
Det bästa är väl att köra på med dom byxorna du har tills de blir tillräckligt utslitna vd knäna.

Det händer inte, är alldeles för slitstarkt tyg tyvärr
Citera
2014-11-06, 20:51
Medlem
Norrahammars avatar
Tur att ingen domare upptäckt dig. Då hade du varit tvingad att byta byxor, och om du inte gör det blir det matchstraff.
Citera
2014-11-06, 20:58
Medlem
dr-snuggles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undrandeundrande
Det händer inte, är alldeles för slitstarkt tyg tyvärr

Jag var tvungen att byta ut mina byxor en gång per säsong för att det var för slitna vid knäna
Jag sydde fast ett bomulls lager typ som ovantalare har sagt lite raggsocks aktigt material

Men kom ihåg att det är inte bra att glida för mycket. det är faktiskt bra att ha ett grepp vid knäna för att ha mer kontroll i glidningarna

blir det för halt så kan du tappa kontrollen när du gör skjutningen med knät åt andra hållet
Vad har du för material i dina knäskydd?

//Snuggle
Senast redigerad av dr-snuggle 2014-11-06 kl. 21:01.
Citera
2014-11-06, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrahammar
Tur att ingen domare upptäckt dig. Då hade du varit tvingad att byta byxor, och om du inte gör det blir det matchstraff.

Faktum är att jag har blivit påkommen, bortförklarade mig med att jag tvättat byxorna med mycket sköljmedel och det funkade, haha

Citat:
Ursprungligen postat av dr-snuggle
Jag var tvungen att byta ut mina byxor en gång per säsong för att det var för slitna vid knäna
Jag sydde fast ett bomulls lager typ som ovantalare har sagt lite raggsocks aktigt material

Men kom ihåg att det är inte bra att glida för mycket. det är faktiskt bra att ha ett grepp vid knäna för att ha mer kontroll i glidningarna

blir det för halt så kan du tappa kontrollen när du gör skjutningen med knät åt andra hållet
Vad har du för material i dina knäskydd?

//Snuggle

Jag bygger mycket av min spelstil på att gå ut och skära av ytor, måste därför kunna göra långa och snabba förflyttningar. Att stoppa för kraftiga ifråganskjutningar gör jag alltid med fötterna! Har stått i mål på a-lagsnivå i ca 11-12 år och bra glid är det absolut viktigaste för mig!
Materialet vet jag inte, men det är riktigt riktigt slitstarkt!
Citera
2014-11-06, 21:21
Medlem
dr-snuggles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undrandeundrande
Faktum är att jag har blivit påkommen, bortförklarade mig med att jag tvättat byxorna med mycket sköljmedel och det funkade, haha

bör funka rätt bra och säger dem nå mera så säger man ju bara att kläderna luktar pyton efter 4-5 gångers användning

Citat:
Jag bygger mycket av min spelstil på att gå ut och skära av ytor, måste därför kunna göra långa och snabba förflyttningar. Att stoppa för kraftiga ifråganskjutningar gör jag alltid med fötterna! Har stått i mål på a-lagsnivå i ca 11-12 år och bra glid är det absolut viktigaste för mig!
Materialet vet jag inte, men det är riktigt riktigt slitstarkt!

okej du spelar alltså offensivt jag spelade väldigt defensivt i målet och när jag märkte att spelarna förstog min spelteknik så ändrade jag till en liten mer offensiv spelstil

har du byxor med ritkiga inlägg på knäna så du inte behöver knäskydd? för jag minns att jag var tvungen att ha knäskydd på mina knän för att jag började få så sjukt ont i dom.

jag märkte att jag fick bättre glid när jag hade silikon knäskydd under mina vanliga byxor iaf på trägolv.

men jag var van att mest träna i vanligt gympasals golv och det bränner hål i byxorna hela tiden

//Snuggle
Citera
2014-11-07, 23:15
Medlem
Efter tips från målvakt i superligan så testade jag att gnida in byxorna med ett svalt stearinljus, över förväntan! Kladdar inget på golvet så det är bara byxorna som blir hala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in