Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-11-05, 20:44
  #1
Medlem
papperskulas avatar
Tänkte jag skulle börja åka skidor i vinter, men kan kan verkligen inte bestämma mig om jag ska köpa vallningsfria eller inte...

Jag lever ett hektiskt liv med heltidsjobb och småbarn, så tid är verkligen en bristvara, därav funderar jag på vallningsfria. Men det skrämmer mig lite att lägga ut en massa tusenlappar på ett par skidor och sedan ångra sig att man inte köpte "vanliga".


De jag har tittat på är dessa : http://www.sportamore.se/paket/476-l...FUPqcgod7L4ARA Någon som har erfarenhet ?


Han på affären tyckte jag skulle satsa på att köpa ett par vanliga och använda mig av tejp, fast varnade samtidigt för att det fastnar barr m.m på det vilket jag slipper med de jag tänkte på.



Som sagt beslutsångest, fyll gärna på med era åsikter vad en total rookie med tidsbrist borde satsa på.
Citera
2014-11-05, 21:03
  #2
Medlem
ekerilars avatar
Vad vill du med ditt skidåkande? Har du inga andra ambitioner med ditt skidåkande än att komma ut och röra på dig kan du välja vallningsfritt om du inte har några kunskaper om vallning.

Har du ett konkret mål exempelvis "Öppet spår 2016", bör du välja ett par vanliga.

Tejp fungerar jättebra under förutsättning att du har helt perfekta spår, helst pistade. Ligger det minsta lilla nysnö i spåret är tejp helt värdelöst.

Störst glädje av din skidåkning får du med vallade skidor. Se till att skidorna är ordentligt grundvallade. Det kan vara en god idé att lämna in dem för att få gjort detta av ett proffs. Detta måste även göras på vallningsfria skidor.

Själv använder jag vallningsfria skidor om jag ska motionera hundarna eller ge mig ut på en skogstur. Om jag vill ut och motionera använder jag vanliga. Är ingen expert på detta själv utan tar hjälp av vänner som är vallningsnördar.
Citera
2014-11-05, 21:20
  #3
Medlem
Kaitos avatar
För den vanlige motionären som är i färd att börja testa skidåkning så tror jag nog att vallningsfria skidor kan vara ett jättebra alternativ. Vem vet, det kanske är just enkelheten i träningen med dessa som får dig att besöka skidspåren oftare i vinter.

Nu vet jag ju inte hur tekniskt duktig du är på skidorna och hur mycket du kan om vallning. Men bara det är som att lära sig bibeln utantill. Inräknat med alla tråkiga träningspass du kommer att ha när du "vallat fel" pga okunskap och fel produkter så det finns ju en risk att man tröttnar bara där, särskilt om man har tidsbrist.

Men vad jag har hört om Atomic Skintec är att de inte ska vara så bra anpassade för lite tyngre personer (om de inte har åtgärdat det nu). Så om du väger lite mer så är det nog bra att få prova skidorna i butik med personal så de får kolla om fäst- och glidzonen blir optimal.
Citera
2014-11-05, 21:23
  #4
Medlem
papperskulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Vad vill du med ditt skidåkande? Har du inga andra ambitioner med ditt skidåkande än att komma ut och röra på dig kan du välja vallningsfritt om du inte har några kunskaper om vallning.

Har du ett konkret mål exempelvis "Öppet spår 2016", bör du välja ett par vanliga.

Tejp fungerar jättebra under förutsättning att du har helt perfekta spår, helst pistade. Ligger det minsta lilla nysnö i spåret är tejp helt värdelöst.

Störst glädje av din skidåkning får du med vallade skidor. Se till att skidorna är ordentligt grundvallade. Det kan vara en god idé att lämna in dem för att få gjort detta av ett proffs. Detta måste även göras på vallningsfria skidor.

Själv använder jag vallningsfria skidor om jag ska motionera hundarna eller ge mig ut på en skogstur. Om jag vill ut och motionera använder jag vanliga. Är ingen expert på detta själv utan tar hjälp av vänner som är vallningsnördar.

Mitt mål med skidåkningen är att få bra kondition till sommaren då jag ska springa ett maraton, har löpt lite lätt nu på hösten och är ganska långt ifrån en mara, och kan tänka mig att nästa säsong kommer jag bättra på min då redan bra kondition Ev ett Vasalopp framöver, men tänker inte jaga tider.

Ang det här med med perfekta spår och tejpning, dom jag länkade till, fungerar dom i halvkassa spår/nysnö/inga spår alls ?



Måste vallningsfria vallas ? Då känns det ju tämligen onödigt att köpa vallningsfria, kan som sagt inget om vallning, men känns om man ändå måste valla dom kan man ju lika gärna valla allt ?



En till sak jag funderar på, låt säga att jag börjar åka med andra som kör med vanliga skidor, kommer dom få vänta på mig pga att jag har en sämre/långsammare variant av skidor om vi skulle ha exakt samma kondis/styrka ?


Mycket frågor nu... gillar förövrigt att löpa med feta lurar och riktigt hög musik, hur poppis är det i skidspåret, tänker att folk kanske skriker "ur väg" om de kommer i 180 bakom en amatör ?
Citera
2014-11-05, 21:28
  #5
Medlem
papperskulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaito
För den vanlige motionären som är i färd att börja testa skidåkning så tror jag nog att vallningsfria skidor kan vara ett jättebra alternativ. Vem vet, det kanske är just enkelheten i träningen med dessa som får dig att besöka skidspåren oftare i vinter.

Nu vet jag ju inte hur tekniskt duktig du är på skidorna och hur mycket du kan om vallning. Men bara det är som att lära sig bibeln utantill. Inräknat med alla tråkiga träningspass du kommer att ha när du "vallat fel" pga okunskap och fel produkter så det finns ju en risk att man tröttnar bara där, särskilt om man har tidsbrist.

Men vad jag har hört om Atomic Skintec är att de inte ska vara så bra anpassade för lite tyngre personer (om de inte har åtgärdat det nu). Så om du väger lite mer så är det nog bra att få prova skidorna i butik med personal så de får kolla om fäst- och glidzonen blir optimal.

Här är lite av mitt dilemma, är det inte enkelt lär jag lägga ner det ganska snabbt, känner jag att jag har fel grejer och alla andra har bättre så kan det nog bli detsamma.

Men vill verkligen sätta igång då jag tänkt på det flera vintrar i rad nu utan att slagit till.

Ang min kunskap om vallning så är den 0, och hur teknisk duktig jag är så är det väl 0 där med, fast tror inte jag skulle ha några problem att hitta den ganska snabbt då jag åkt som liten (30 år sedan ) och är ändå lite "atletisk" även om jag slöat ner mig ordentligt de senaste åren.
Citera
2014-11-05, 21:45
  #6
Medlem
Kaitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperskula
Ang det här med med perfekta spår och tejpning, dom jag länkade till, fungerar dom i halvkassa spår/nysnö/inga spår alls ?

Måste vallningsfria vallas ? Då känns det ju tämligen onödigt att köpa vallningsfria, kan som sagt inget om vallning, men känns om man ändå måste valla dom kan man ju lika gärna valla allt ?

En till sak jag funderar på, låt säga att jag börjar åka med andra som kör med vanliga skidor, kommer dom få vänta på mig pga att jag har en sämre/långsammare variant av skidor om vi skulle ha exakt samma kondis/styrka ?

Det blir alltid ett problem med fästvallan när det kommit nysnö, oavsett om man har tejp eller vallar med vanlig burkvalla. Hur skintec skidorna fungerar i nysnö vet jag inte. Men i bra förhållanden och lite blötsnö så har jag fattat det som att de ska fungera bra. Men de kan ju givetvis aldrig mäta sig mot en proffsvallad skida. Men det är väl knappast det som behövs nu.

Du "måste" ju fortfarande valla glidzonerna. Antingen så kör du på den klassiska tekniken med vallajärn, paraffiner, sicklar och borstar. Eller så stålsicklar man skidorna istället.

Sämre glid behöver du inte nödvändigtvis få. Beror ju på hur din glidvallning står sig mot de andras. Men det som kan sakta ner dig ordentligt är ju om fästzonen ligger och släpar i spåret och bromsar dig. Därför det är viktigt att kolla ut "spannet" så du får en optimal glid och fästzon.
Citera
2014-11-05, 21:53
  #7
Medlem
papperskulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaito
Det blir alltid ett problem med fästvallan när det kommit nysnö, oavsett om man har tejp eller vallar med vanlig burkvalla. Hur skintec skidorna fungerar i nysnö vet jag inte. Men i bra förhållanden och lite blötsnö så har jag fattat det som att de ska fungera bra. Men de kan ju givetvis aldrig mäta sig mot en proffsvallad skida. Men det är väl knappast det som behövs nu.

Du "måste" ju fortfarande valla glidzonerna. Antingen så kör du på den klassiska tekniken med vallajärn, paraffiner, sicklar och borstar. Eller så stålsicklar man skidorna istället.

Sämre glid behöver du inte nödvändigtvis få. Beror ju på hur din glidvallning står sig mot de andras. Men det som kan sakta ner dig ordentligt är ju om fästzonen ligger och släpar i spåret och bromsar dig. Därför det är viktigt att kolla ut "spannet" så du får en optimal glid och fästzon.

När jag läser dina inlägg känner jag mig säkrare på att mitt val jag hade i länken nog är det bästa för mig. Men hajar ändå inte riktigt vad meningen med dom är om man ändå ska valla glidzonerna, tänker lite måste man ändå valla halva så kan man lika gärna valla allt när man ändå håller på, eller tar fästvallan mycket längre tid / är krångligare ?
Citera
2014-11-05, 22:09
  #8
Medlem
Kaitos avatar
Det som tar tid är nog snarare prepareringen för glidet. Du kommer att vilja ha ett vallaställ oavsett hur du väljer att valla dem. Men när man sen väl har preparerat skidorna för glid (oavsett vilka vallor man valt) så är de ändå ganska förlåtande på den punkten när vädret och förhållandena skiftar. I alla fall för den vanlige motionären som inte är så kräsen. Dock är fästvallningen mer känslig och du kan behöva ändra mellan klister och burkvalla beroende på hur vädret är och det kommer att ta tid bara att lära sig vad som funkar när och hur man ska bete sig med vallorna. På de vallningsfria skidorna så sparar du det momentet.

Smidigaste som jag ser det är ett par atomic skintec som du stålsicklar och borstar upp ordentligt på glidzonerna och sen kan du säkert åka 10 mil innan du behöver göra om den proceduren. Det blir billigare iom att du sparar in en massa pengar på dyra vallor m.m. Men det finns fortfarande många som spyr galla över stålsickling av skidor så det är endast min personliga åsikt, inget "allmänt vetande".
Citera
2014-11-05, 22:20
  #9
Medlem
Kaitos avatar
Om du vill gotta dig ännu mer i vallningsprocedurernas förlovade land så hittade jag en gammal vallaguide jag haft på datorn. Den är ganska pedagogisk.

Testade att ladda upp den på nätet, se om det funkar.
https://anonfiles.com/file/b5836fbca...8400d8922bbaa0
Citera
2014-11-05, 22:36
  #10
Medlem
Millediablos avatar
Det är just det här som håller mig ifrån skidåkningen. Jag bor i lgh i Sthlm utan plats att valla skidor, temperaturen åker upp å ned som skinnet på k*ken och det ska vallas hit å dit.

Det är synd att det ska vara så för jag tycker om att åka skidor, köpte ett par för 4 år sen som jag åkt på 3ggr men när vädret slog om så gick dom inte att åka på mer

Man kan skicka folk till månen men inte uppfinna skidor som man slipper smeta på med salvor varannat träningspass......
Citera
2014-11-05, 22:39
  #11
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperskula
När jag läser dina inlägg känner jag mig säkrare på att mitt val jag hade i länken nog är det bästa för mig. Men hajar ändå inte riktigt vad meningen med dom är om man ändå ska valla glidzonerna, tänker lite måste man ändå valla halva så kan man lika gärna valla allt när man ändå håller på, eller tar fästvallan mycket längre tid / är krångligare ?

Lägga på glid är i sig krångligare än att lägga på fäste, men är inget du som amatör behöver göra varje gång du ska ge dig ut.
Citera
2014-11-05, 22:41
  #12
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
Det är just det här som håller mig ifrån skidåkningen. Jag bor i lgh i Sthlm utan plats att valla skidor, temperaturen åker upp å ned som skinnet på k*ken och det ska vallas hit å dit.

Det är synd att det ska vara så för jag tycker om att åka skidor, köpte ett par för 4 år sen som jag åkt på 3ggr men när vädret slog om så gick dom inte att åka på mer

Man kan skicka folk till månen men inte uppfinna skidor som man slipper smeta på med salvor varannat träningspass......


Skaffa ett par skateskidor!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback