Citat:
Ursprungligen postat av
Pre 1914
Har i min "ägo" nu och ibland pallar som det står så på.
En viss effekt kan det nog ha från att norpa sådana pallar från lastkajer när det står så på dem, men vad gäller juridiskt?
Kan de kräva pallarna från mig utan ersättning oavsett hur de kommit till mig eller är orden på pallarna utan juridisk betydelse?
Du har fått några rätt (s)vaga råd här, men din fråga är litet vag, den också
Till att börja med; hur har du fått pallarna i din besittning? Har du stulit dem, så är det ju bara att lämna tillbaka dem till den du stulit dem ifrån, och hoppas att det slutar där. Notera att det måste handla om ett tillgreppsbrott, dvs
du har verkligen tagit pallarna. Rekommenderas icke, det är brottsligt!
I övrigt gäller förstås ingen ovillkorlig rätt för Schenker att återta pallarna, utan det får ju utredas i vanlig ordning varför de lämnat pallarna ifrån sig och i vilket syfte. I det här fallet kan man ju gissa att det kommit varor på pallen, och då finns det troligen någon avtalstext i transportavtalet där det står att Schenker i förekommande fall lånar ut lastpallen till kunden (typ). Vill då Schenker ha tillbaka sin pall får de helt enkelt be om den och hämta den (det brukar fungera).
Använder du olovandes Schenkers pall för att skicka något, så begår du kanske ett avtalsbrott, men det får ju i så fall Schenker visa - det blir inte det lättaste.
Samtidigt fungerar Schenkerstämpeln för att minska risken att Schenkerpallen (den har ju ett visst värde) inte uppfattas som övergiven och herrelös. Rent praktiskt fungerar detta väl.
Mer spännande (rent juridiskt) hade varit om du hade anmält Schenker för att de tar DINA pallar med sig, och hänvisar till att "
Bara för att det står Schenker på dem, så tillhör de inte Schenker eller kan hämtas fritt av deras chaufför. Goa domarn, har du bil? Vad står det på den - Volvo, eller"...