2014-11-04, 23:24
Medlem
Hej!

undrar eller ställer en fråga här angående Pulsen vid styrketräning.

varit från träningen både kondition och styrketräning i över 8 veckor och började träna i förrgår, då märkte jag att helvete vilken skyhög puls jag hade, jag tog i rätt rejält första passet och idag körde jag ben och drog på lite vikt i frontböjen och jag fick en riktigt hög puls jag aldrig upplevt tidigare, kanske inte så konstigt med 8-10 veckors uppehåll och sen lägga på bra vikt i frontböjen?

undrar om någon har haft liknande med ett uppehåll och sedan börjat köra hårt igen och pulsen har varit skyhög?

kan det bero på att kroppen inte är van vid belastningen jag utsatte den för tidigare 5-6 dagar i veckan?

Mvh
Citera
2014-11-04, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av necked
Hej!

undrar eller ställer en fråga här angående Pulsen vid styrketräning.

varit från träningen både kondition och styrketräning i över 8 veckor och började träna i förrgår, då märkte jag att helvete vilken skyhög puls jag hade, jag tog i rätt rejält första passet och idag körde jag ben och drog på lite vikt i frontböjen och jag fick en riktigt hög puls jag aldrig upplevt tidigare, kanske inte så konstigt med 8-10 veckors uppehåll och sen lägga på bra vikt i frontböjen?

undrar om någon har haft liknande med ett uppehåll och sedan börjat köra hårt igen och pulsen har varit skyhög?

kan det bero på att kroppen inte är van vid belastningen jag utsatte den för tidigare 5-6 dagar i veckan?

Mvh

Vet ej vad frontböj är men din kondition har såklart försämrats på 8 veckor, kondition är en färskvara!

Kan även påverka om du har en förkylning, druckit alkohol, sovit dåligt osv.
Citera
2014-11-04, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
Vet ej vad frontböj är men din kondition har såklart försämrats på 8 veckor, kondition är en färskvara!

Kan även påverka om du har en förkylning, druckit alkohol, sovit dåligt osv.

frontböj = knäböj fast med stången över axlarna med armarna i kors :-)

jag tränar knappt kondition igentligen, inte tränat det seriöst på minst 4-5 år.

tycker bara att pulsen jag haft senast första passen har varit galet hög och jag har verkligen känt den rejält.

Mvh
Citera
2014-11-04, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av necked
frontböj = knäböj fast med stången över axlarna med armarna i kors :-)

jag tränar knappt kondition igentligen, inte tränat det seriöst på minst 4-5 år.

tycker bara att pulsen jag haft senast första passen har varit galet hög och jag har verkligen känt den rejält.

Mvh

Har du tränat gym länge har din kropp anpassat sig efter det. Har du slutat träna har din kropp anpassat sig efter det. 8 veckor räcker fullgott för att tappa "gympuls".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in