2014-11-09, 00:43
Medlem
Enydrions avatar
vitnande fönster var nog när jag råkade röra musen ner till högra nedre hörnet, till visa skrivbord , då brukade grafikdrivrutinerna ibland paja ihop... typ skärmen blev svart en stund...

det kom meddelande då om att grafiknånting hade startats om och det har hänt ett antal gånger tidigare...

avira programmet är från 24/9 2014 Product version 14.0.7.306
Senast redigerad av Enydrion 2014-11-09 kl. 00:51.
Citera
2014-11-09, 00:51
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
vitnande fönster var nog när jag råkade röra musen ner till högra nedre hörnet, till visa skrivbord , då brukade grafikdrivrutinerna ibland paja ihop... typ skärmen blev svart en stund...

det kom meddelande då om att grafiknånting hade startats om och det har hänt ett antal gånger tidigare...

Uhmm - men förbättringen kanske går att göra nu utan problem - jag nämner det som en påminnelse utifall du skulle vara intresserad .

Avira är inte så gammal då bara den näst senaste versionen - http://www.majorgeeks.com/files/details/avira_free_antivirus.html eller direkt från hemsidan - http://www.avira.com/en/avira-free-antivirus

Om du inte har något bra uppdaterings program så vet jag ett fullständigt lysande ett .
Senast redigerad av 1FF 2014-11-09 kl. 00:57.
Citera
2014-11-09, 10:01
Medlem
Enydrions avatar
blev blåskärm när den väcktes från strömsparläget, får se om det är en vana eller ej

uppdateringar gör jag manuellt (=sällan) avira brukar säga till ibland när det vill att man ska uppgradera programmet... men det kan nog vara bra att få reda på uppdateringar automatiskt...
Senast redigerad av Enydrion 2014-11-09 kl. 10:32.
Citera
2014-11-09, 10:34
Medlem
1FFs avatar
Citat:
blev blåskärm när den väcktes från strömsparläget, får se om det är en vana eller ej

Gå till loggboken http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/open-event-viewer#1TC=windows-7 och kolla vad som står där - blåskärm är ofta drivis problem . Kör en sfc/scannow - http://support2.microsoft.com/kb/929833/sv

Drivisar eller stora hårdvaruändringar framkallar bl.a blåis - jag undrar om det inte är strömsparläget som spökar . Kan vara så att du har något elfel på datorn .

Behöver du strömspar nu när den startar snabbare ?
Citera
2014-11-09, 10:42
Medlem
1FFs avatar
Jag har testat alla uppdateringsprogram som är kända på nätet och detta är det absolut bästa - http://www.kcsoftwares.com/?download . De 2 sista - Lite och portable - är utan tilläggs program varav den ena alltså är flyttbar .
Citera
2014-11-09, 10:56
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Behöver du strömspar nu när den startar snabbare ?

Nej egentligen inte, men är van att ha några dussin olika IE flikar på sånt jag funderar på och då är det trevligt om det ser likadant ut nästa gång man sitter vid datorn... Har väl blivit van vid att ha det så...

Får kolla på det ikväll...
Senast redigerad av Enydrion 2014-11-09 kl. 11:04.
Citera
2014-11-09, 11:28
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Nej egentligen inte, men är van att ha några dussin olika IE flikar på sånt jag funderar på och då är det trevligt om det ser likadant ut nästa gång man sitter vid datorn... Har väl blivit van vid att ha det så...

Får kolla på det ikväll...

Innan du drar iväg - kolla i loggboken efter vilken felkod som står där så kan jag kolla upp den under dagen !
Citera
2014-11-09, 12:45
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Innan du drar iväg - kolla i loggboken efter vilken felkod som står där så kan jag kolla upp den under dagen !
Har dragit, så får kolla ikväll, fanns en massa saker i loggen, så kommer behöva fråga var jag ska kolla exakt...
Citera
2014-11-09, 12:48
Medlem
1FFs avatar
Varför inte låta den stå på utom nattetid eller liknande situationer och strunta i att strömspara - skillnaden i förbrukning är väldigt liten . Spara in ström på annat . Begär löneförhöjning med 20kr i månaden vilket kanske är vad det handlar om i pengar .

Baserat på din tidigare info om när problemet började så är det ju sannolikt det som orsakar det och följande åtgärder kan du kolla på : Byta drivis till en äldre för en nyare fanns ju inte - ominstallera befintlig drivis - byt Wifi helt och hållet - skäll ut Telia och säg åt dem att de får fixa det eftersom deras programvara orsakar ett sådant problem .

Inget av det vi har gjort kan orsaka en blåis så det sannolikaste är ett kompatibilitets problem på datorn som orsakar det .
Citera
2014-11-09, 13:09
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Har dragit, så får kolla ikväll, fanns en massa saker i loggen, så kommer behöva fråga var jag ska kolla exakt...

Det här programmet http://www.resplendence.com/whocrashed är lättare att förstå och att jobba med än Windows inbyggda - läs infon på sidan så fattar du hur det fungerar .

Datorn din är ju rätt så gammal så varför köper du inte en ny ?
Citera
2014-11-09, 19:29
Medlem
Enydrions avatar
jag brukar ha på datorn två gånger per dygn, på morgonen och på kvällen och däremellan strömsparläge... det blir ganska varmt i rummet om datorn ska stå på 24/7

har en ungefär likadan dator annorstädes som står på 24/7

testade strömsparläget en extra gång i morse, så den har funkat två gånger i rad nu...

ska se om jag hittar felmeddelandet
Citera
2014-11-09, 19:50
Medlem
1FFs avatar
Citat:
jag brukar ha på datorn två gånger per dygn, på morgonen och på kvällen och däremellan strömsparläge... det blir ganska varmt i rummet om datorn ska stå på 24/7

har en ungefär likadan dator annorstädes som står på 24/7

testade strömsparläget en extra gång i morse, så den har funkat två gånger i rad nu...

ska se om jag hittar felmeddelandet

Viloläge ! ?

Ja det skulle vara intressant att se vad felmeddelandet säger om felet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in