Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-11-04, 12:14
  #1
Medlem
Har nu i snart 1 dygn försökt på olika sätt att bränna en windows 7 ISO fil på en DVD skiva.
Jag har provat 3 olika windows iso filer, 3-4 olika brännar program inkl det interna på min helt nya PC.
Optisk enhet DVD-brännare Super Multi med stöd för dubbla lager.
Jag har provat att bränna iso filen som den är och även har jag öppnat upp den och bränt alla filerna för sig, men inget fungerar.
Datorn spottar ut skivan o säger att det inte gick o bränna.
Jag har DVD-R skivor.
Däremot så gick det utan problem att bränna windows XP på en CD-R skiva och även gick det bra att bränna musik o andra filer på en DVD-R skiva.

KAn någon hjälpa mig o lösa detta mysterium :-)
Citera
2014-11-04, 12:38
  #2
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rille2006
Har nu i snart 1 dygn försökt på olika sätt att bränna en windows 7 ISO fil på en DVD skiva.
Jag har provat 3 olika windows iso filer, 3-4 olika brännar program inkl det interna på min helt nya PC.
Optisk enhet DVD-brännare Super Multi med stöd för dubbla lager.
Jag har provat att bränna iso filen som den är och även har jag öppnat upp den och bränt alla filerna för sig, men inget fungerar.
Datorn spottar ut skivan o säger att det inte gick o bränna.
Jag har DVD-R skivor.
Däremot så gick det utan problem att bränna windows XP på en CD-R skiva och även gick det bra att bränna musik o andra filer på en DVD-R skiva.

KAn någon hjälpa mig o lösa detta mysterium :-)


För att bränna ut en ISO-fil på en skiva behöver du använda dig av ett program som stödjer detta och inte bara placera ISO-filen direkt på skivan, eller kopiera filerna från filen till skivan.

Prova programmet ImgBurn från ImgBurn.com

Starta upp programmet, välj "Write image file to disc" och leta upp platsen där du har ISO-filen sparad och välj denna. Sen klickar du på den stora knappen nere i vänstra hörnet för att bränna skivan.
När processen är färdig spelas ett ljud upp och skivan är redo att användas
Citera
2014-11-04, 18:45
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
För att bränna ut en ISO-fil på en skiva behöver du använda dig av ett program som stödjer detta och inte bara placera ISO-filen direkt på skivan, eller kopiera filerna från filen till skivan.

Prova programmet ImgBurn från ImgBurn.com

Starta upp programmet, välj "Write image file to disc" och leta upp platsen där du har ISO-filen sparad och välj denna. Sen klickar du på den stora knappen nere i vänstra hörnet för att bränna skivan.
När processen är färdig spelas ett ljud upp och skivan är redo att användas


tack för tipset men imgburn är ett av programmen jag redan provat som bara spottade ut skivan.
Var o köpte nya skivor idag DVD+R och håller nu på att testa med dessa i Xilisoft ISO Burner. Har nu hållit på o bränt i ca 30min och det står att tid kvar är 10tim 40min, tickar sakta neråt. Verkar sjukt länge..... Kan inte stämma.
Ska prova imgburn också om inte detta fungerar.
De andra skivorna jag hade var 8-10år gamla skulle jag tro :-) Men de såg helt okej ut...
Citera
2014-11-04, 19:16
  #4
Medlem
Kroxxs avatar
Varför bara lägger du inte in allt på en skiva och bränner den till en skiva. Blir ju ungefär samma sak
Citera
2014-11-04, 19:32
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kroxx
Varför bara lägger du inte in allt på en skiva och bränner den till en skiva. Blir ju ungefär samma sak


har provat detta också men samma sak sker då! skivan spottas ut.....
Citera
2014-11-05, 11:37
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rille2006
har provat detta också men samma sak sker då! skivan spottas ut.....


Problemet löst :-)
Xilisoft = skräp!!
Installerade Ashampoo och så tog det bara 5min att bränna :-)
Citera
2017-07-11, 17:24
  #7
Medlem
record-collectors avatar
Jag lyfter den här gamla tråden (istället för att starta en ny) eftersom jag har en fråga just vad beträffande att bränna ut operativsystem till DVD. Ska man bara bränna ISO-filen eller ska även .MD5, .SFV och .SHA filerna vara med? Tankade ner Win 10 från TPB och förutom Win 10 som ISO-fil ligger dessa tre filer med.
Citera
2017-07-11, 17:32
  #8
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av record-collector
Jag lyfter den här gamla tråden (istället för att starta en ny) eftersom jag har en fråga just vad beträffande att bränna ut operativsystem till DVD. Ska man bara bränna ISO-filen eller ska även .MD5, .SFV och .SHA filerna vara med? Tankade ner Win 10 från TPB och förutom Win 10 som ISO-fil ligger dessa tre filer med.

Nja, du behöver bara bränna ISO-filen. Sök gärna på orden om du vill veta mer information.

Men bränn som sagt ISO-filen med hjälp av te.x IMGBurn.
Citera
2017-07-11, 17:52
  #9
Medlem
record-collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Nja, du behöver bara bränna ISO-filen. Sök gärna på orden om du vill veta mer information.

Men bränn som sagt ISO-filen med hjälp av te.x IMGBurn.
Stort TACK! Jag har redan bränt den i Ashampoo Burning Studio och brände den i lägsta (4x) hastigheten (och stängde disken efter avslutad bränning) men kom på efteråt att de andra filerna kanske skulle varit med. Men då vet jag, tack!
Citera
2017-07-11, 17:54
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av record-collector
Jag lyfter den här gamla tråden (istället för att starta en ny) eftersom jag har en fråga just vad beträffande att bränna ut operativsystem till DVD. Ska man bara bränna ISO-filen eller ska även .MD5, .SFV och .SHA filerna vara med? Tankade ner Win 10 från TPB och förutom Win 10 som ISO-fil ligger dessa tre filer med.

Varför tankade du ned Windows 10 från TPB? Du kan likaväl ladda ned den senaste utgåvan direkt från Microsoft med deras verktyg och då välja om du vill få det som iso-fil, usb-minne eller DVD.

https://www.microsoft.com/sv-se/soft...load/windows10

För äldre Windows OS så rekommenderar jag Windows 7 USB DVD Download Tool för att skapa installationsmedia från iso-fil.

Tidigare så gick det även att få en "äkta" kopia av Windows 10 om man uppgraderade från en Windows 7 installation crackad med ex. Windows Loader, vet dock inte om det tricket fungerar fortfarande. Därefter så går det bra att göra en ren installation om man vill och Windows 10 aktiveras automatiskt.
Citera
2017-07-11, 18:14
  #11
Medlem
record-collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Varför tankade du ned Windows 10 från TPB? Du kan likaväl ladda ned den senaste utgåvan direkt från Microsoft med deras verktyg och då välja om du vill få det som iso-fil, usb-minne eller DVD.

https://www.microsoft.com/sv-se/soft...load/windows10

För äldre Windows OS så rekommenderar jag Windows 7 USB DVD Download Tool för att skapa installationsmedia från iso-fil.

Tidigare så gick det även att få en "äkta" kopia av Windows 10 om man uppgraderade från en Windows 7 installation crackad med ex. Windows Loader, vet dock inte om det tricket fungerar fortfarande. Därefter så går det bra att göra en ren installation om man vill och Windows 10 aktiveras automatiskt.
Jag sökte efter en gratisversion av Win 10 Pro på Microsofts egna svenska hemsida men hittade ingen. Sökte kanske lite dåligt.

Har en laptop (HP Probook 6470b) som kommer om några dagar och jag har stått och valt mellan Win 7 Ultimate, Win 8.1 Pro och Win 10 Pro på denna gamla laptop. Har dessa OS på DVD nu så nu gäller det bara att göra valet.
Citera
2017-07-12, 00:29
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av record-collector
Jag sökte efter en gratisversion av Win 10 Pro på Microsofts egna svenska hemsida men hittade ingen. Sökte kanske lite dåligt.

Har en laptop (HP Probook 6470b) som kommer om några dagar och jag har stått och valt mellan Win 7 Ultimate, Win 8.1 Pro och Win 10 Pro på denna gamla laptop. Har dessa OS på DVD nu så nu gäller det bara att göra valet.

Eftersom HP har Windows 10-drivrutiner till din aktuella dator skulle inte jag tveka att köra in just Windows 10. Det är faktiskt snabbare och tar mindre plats än 7:an och 8:an. Finns ingen direkt anledning att köra in någon äldre version
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback