2014-11-02, 22:18
Medlem
Hej!

Om man klarar av Mensas riktiga test, så att man kan skriva det på sitt CV, hur mycket bättre blir då ens CV?

- Finns det jobb som man (utan högskoleutbildning) kan vara med och konkurrera om? (som annars inte en gymnasiestudent är aktuell för). Ge gärna exempel på yrken som ni isåfall tror att man kan försöka ansöka till.

- Kan det ha någon påverkan på lönen? Varför/Varför inte?

Alla svar är välkomna!
Citera
2014-11-02, 22:21
Medlem
Mongopixels avatar
Jag tror tyvärr inte det är någon speciellt hypad merit att vara med i mensa. Men visst, det är en merit.

Nej jag tror inte du kan få ett speciellt jobb bara för att du är i mensa, tyvärr!
Citera
2014-11-02, 22:25
Medlem
Senapstjuvens avatar
Nu är jag ingen rekryterare, men jag hade automatiskt antagit att någon som sätter Mensa-medlemskap på sitt CV är en självgod mupp. Alltså ingen man vill jobba med.
Citera
2014-11-02, 22:31
Medlem
Polyklorfenols avatar
Visa att du har skrivit den där trådstarten, så får du ALDRIG jobb istället

IQ är en LITEN del av den samlade kompetensen hos en människa. Många med väsentligt högre IQ än snittet är snarare dysfunktionella i många sociala situationer. Hört talas om "kufar" med ett stort skratt bakom ryggen? Killen som har 10 likadana outfits för att slippa välja på morgonen.

Tror att 2,0 på Högskoleprovet ger en bättre fingervisning om vad folk kan. Att snurra på en utfälld ikosaeder i huvudet har du inte så jäkla mycket praktisk nytta av.
Citera
2014-11-02, 22:37
Medlem
Jag tror att du får anpassa CV:t efter vilket jobb du söker. Är det ekonom på Deloitte så är det nog inte något speciellt viktigt. Skulle det däremot vara analytiker på Goldman Sachs så tror jag det hade kunnat hjälpa lite för att särskilja ansökandes CV:n.
Citera
2014-11-02, 22:42
Medlem
Jofs avatar
Ingen vill anställa någon som är smartare än en själv.
Citera
2014-11-02, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Ingen vill anställa någon som är smartare än en själv.

Det är det bästa man kan göra ju!

Edit: Om företaget är ens egna
Citera
2014-11-02, 22:49
Medlem
bombaccis avatar
Ungefär lika imponerande på sitt CV som att skriva att man bestigit Kebnekaise.

Alltså inte speciellt utan mest en rolig grej om man sköter det snyggt och inte försöker skryta så mycket om det som jag tror ts vill försöka göra.

Man bryr sig mer om arbetserfarenhet och utbildning samt personlighet.
Citera
2014-11-02, 22:50
Medlem
Jag skulle inte sätta det på CV:t om jag var du. Om jobbet drar nytta av logiskt tänk och de bryr som om IQ så kommer de låta dig göra ett test ändå. För övrigt är det inget vidare speciellt att klara Mensas test tillräckligt bra för att gå med, 2% av befolkningen skulle det.
Senast redigerad av Akt 2014-11-02 kl. 22:53.
Citera
2014-11-02, 23:12
Medlem
Matthew_Hopkinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tycksomduvill
Hej!

Om man klarar av Mensas riktiga test, så att man kan skriva det på sitt CV, hur mycket bättre blir då ens CV?

Det blir noll och inget bättre, bara sämre. Åtminstone om du söker jobb hos en skandinavisk arbetsgivare som är uppväxt med den djupt rotade och sympatiska jantelagen. Använd i stället din smarthet på ett mer diskret och smidigt sätt för att få jobbet. Lycka till.
Citera
2014-11-02, 23:31
Medlem
Haha. Vill börja med att tala om att jag är precis raka motsatsen till den person ni ser framför er att göra ett mensa-prov. Erkänn, ni ser en tjock liten, osocial, kompisfri krabat som sitter och studerar på sin egna fritid?

Jag är sportintresserad, en styrkelyftare och är en person som trivs mer bland människor än i ensamhet.

Jag är dessutom raka motsatsen till en "plugghäst", därav pallade jag inte med att studera en svår högskoleutbildning utan hoppade av.

Att jag däremot har en talang för logiskt tänkande/matematik, fick mig att anmäla mig till detta prov.

SÅ, med denna fakta i er vetskap, om jag sitter på en arbetsintervju och rekryteraren ser en väldigt social och glad kille framför sig, är då inte ett mensa-medlemskap något positivt? Ett bevis på att killen han kanske kommer att anställa inte är en trögfattad filur som inte kan tänka kreativt i möjliga situationer där det kan vara en fördel?

Läs inte detta som att jag skryter, för det vill jag inte, vill bara försöka förklara situationen på ett icke missvisande sätt.
Citera
2014-11-02, 23:38
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tycksomduvill
Haha. Vill börja med att tala om att jag är precis raka motsatsen till den person ni ser framför er att göra ett mensa-prov. Erkänn, ni ser en tjock liten, osocial, kompisfri krabat som sitter och studerar på sin egna fritid?

Jag är sportintresserad, en styrkelyftare och är en person som trivs mer bland människor än i ensamhet.

Jag är dessutom raka motsatsen till en "plugghäst", därav pallade jag inte med att studera en svår högskoleutbildning utan hoppade av.

Att jag däremot har en talang för logiskt tänkande/matematik, fick mig att anmäla mig till detta prov.

SÅ, med denna fakta i er vetskap, om jag sitter på en arbetsintervju och rekryteraren ser en väldigt social och glad kille framför sig, är då inte ett mensa-medlemskap något positivt? Ett bevis på att killen han kanske kommer att anställa inte är en trögfattad filur som inte kan tänka kreativt i möjliga situationer där det kan vara en fördel?

Läs inte detta som att jag skryter, för det vill jag inte, vill bara försöka förklara situationen på ett icke missvisande sätt.

Nej jag tänkte inte så, utan jag visste att du var en ovanligt vältränad civilingenjör med tvättbräda, blont hår, som springer milen, som styrektränar sex dagar i veckan, är en sexgud m.m.

Det handlar nämligen ALLA trådar där folk ska "fråga" om deras intellektuella förmåga kan vara bra att nämna?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in