2014-11-01, 17:15
Medlem
Är trött på att köpa vinterskor som går sönder efter bara 2-3 år. Jag använder bara skorna när jag cyklar till bussen och är i skolan. Använder dem inte till något annat. Ändå går skorna sönder. Nu senast var det ett par vagabond för 1000 kr som endast höll till förra vinter. Sulan hade gått av på mitten av någon anledning. De gick sönder efter 2 år. Då hade jag bara använt dem till bussen och i skolan.

Nu söker jag varma skor som kostar mer och som har hög kvalite. Jag vill att de ska hålla minst 5 år annars tycker jag inte att det är värt att köpa. Skorna kommer endast användas på att asfalt och inget annat. VIll att skorna ska vara i läder. Helst svart men brunt duger också.

Jag är även beredd på att olja in skorna och putsa på skokräm regelbundet. Jag har även skoblock som kommer användas. Kan tillägga att jag är kille.

Vad har ni för tips?
Senast redigerad av mommy123 2014-11-01 kl. 18:11.
Citera
2014-11-01, 17:27
Medlem
Här har du en riktig kvalitetskänga

http://www.outnorth.se/meindl/dovre-...28#color=Brown
Citera
2014-11-01, 17:29
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Är trött på att köpa vinterskor som går sönder efter bara 2-3 år. Jag använder bara skorna när jag cyklar till bussen och är i skolan. Använder dme inte till bågot annat. Ändå går skorna sönder. Nu senast var det ett par vagabond för 1000 kr som endast höll till förra vinter. Sulan hade gått av på mitten av någon anledning. De gick sönder efter 2 år. Då hade jag bara använt dem till bussen och i skolan.

Nu söker jag varma skor som kostar mer och som har hög kvalite. Jag vill att de ska hålla minst 5 år annars tycker jag inte att det är värt att köpa. Skorna kommer endast användas på att asfalt och inget annat. VIll att skorna ska vara i läder. Helst svart men brunt duger också.

Jag är även beredd på att olja in skorna och putsa på skokräm regelbundet. Jag har även skoblock som kommer användas. Kan tillägga att jag är kille.

Vad har ni för tips?

Du måste ha minst två par skor som du kan växla mellan, så att ett par hela tiden kan torka helt och hållet. Skor slits väldigt mycket när det är fuktiga eller blöta.

Istället för 2 år kan de då hålla i säkert 6 år.
Citera
2014-11-01, 17:30
Medlem
franges avatar
Meindl ska du titta på, hade själv ett par sådana arbetskängor (skogsarbetare) och de höll i två år - men då pratar jag daglig användning, 8-10 timmar/dag 5 dagar i veckan året runt i den grönjävligaste terräng du kan tänka dig och i precis alla väder, från klafsa i lera i 30 grader sol till 20 minus snöstorm... Alltså, ett par vanliga kängor hade blivit förintade på en vecka, typ.
Citera
2014-11-01, 17:40
Medlem
Nu tänkte jag mig ett par varma skor till att gå på asfalt och inga kängor. Jag ska bara använde skorna när jag ska ta mig till skolan. Jag behöver inget extremt. De räcker med att de är varmfodrade. Jag bor i Skåne och vi har maximalt vintrar på -15 grader och asfalten är oftast skottad och klar. Jag behöver inga kängor. Jag uppskattar alla förslag som kommit in hittills. Jag tänkte skor som är slankare och gjorda av läder.
Citera
2014-11-01, 19:51
Medlem
patriot8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Nu tänkte jag mig ett par varma skor till att gå på asfalt och inga kängor. Jag ska bara använde skorna när jag ska ta mig till skolan. Jag behöver inget extremt. De räcker med att de är varmfodrade. Jag bor i Skåne och vi har maximalt vintrar på -15 grader och asfalten är oftast skottad och klar. Jag behöver inga kängor. Jag uppskattar alla förslag som kommit in hittills. Jag tänkte skor som är slankare och gjorda av läder.
Om du har problem med att du fryser om fötterna skulle du ju kunna ta på dig en rejäl socka under skon. Ger ju samma effekt som om skon skulle varit fodrad, skillnaden är bara att fodret inte sitter fast i skon.
Citera
2014-11-03, 12:58
Medlem
Jag letar efter liknande: snygga skor men som också är tåliga och sköna att gå i. Kan ha hittat en jag planerar köpa från skomärket Red Wing Shoes. Klassiska skor, främst åt käng-hållet som man kan ha i 20 år om man sköter dem rätt. I Göteborg finns Lester (och lester.se) som har dem. Modellen Harvester är min favorit.
Citera
2014-11-03, 13:13
Sen kanske man får acceptera att en sko som kostar en styv tusenlapp inte håller fram till pensionen. Det är dessutom skillnad på en joggingsko som används någon timme ett par gånger i veckan och en vardagssko som används kanske 6-12 timmar per dag varje dag, omväxlande varmt och kallt, torrt och blött. Håller en sådan sko i ett par-tre vintrar så får man se det som ett bra köp. Det är trots allt inte några större summor per dag och användning, om man slår ner det i kronor och ören. Att tro att man kan köpa en sko för en tusenlapp och sen använda den i tio år är bara naivt.
Citera
2014-11-03, 13:39
Medlem
Kan lägga till: Varmfodrade skor behövs sällan, komplettera istället skor med rätt sulor och strumpor (t ex tunna ullstrumpor, Dressman har billigt och bra). Om du köper ett par av Red Wing Skorna ska du kunna ha dem både i vinter och inomhus. Köper du varmfodrat kan du inte ha dem inomhus utan att svettas. Infon har jag fått från snubbarna som jobbar på Lester, de verkar kunna sina grejer.
Citera
2014-11-29, 13:19
Medlem
Efter att ha ägt och burit ett par Red Wing (Harvester) i drygt en månad (november) kan jag säga att jag tycker de är lite kalla, tyvärr. Perfekt i väder över 5-10 grader, men sen blir de kalla. Har hittills provat med isolerande sula+tunna ullstrumpor. De är dock perfekta inomhus; svettas ingenting. Kommer eventuellt prova med kemiska värmesulor. Kanske är det annorlunda om man rör sig mycket i skorna, typ arbetar fysiskt, men vid vanlig stadspromenad blir det allt kyligt.
Citera
2014-11-29, 15:09
Medlem
Funderar själv på att köpa ett par nya kängor, har under de senaste åren gått runt i converse året runt, men nu är det dags att köpa ett par riktiga kängor istället
Har kollat runt men har ingen aning, står just nu mellan att köpa ett par lite billigare Sneaky Steve eller att lägga till 1000-1500 kr för ett par redwings/wolverine 1000 mile skor.
Så min fråga är väl: Är det värt att lägga till pengar för skorna och vilka skulle ni rekommendera av de dyrare märkerna?
Citera
2014-12-01, 16:25
Medlem
Kan inte säga något om Sneaky Steve. Och angående vilken känga du behöver skulle jag säga beror på vad du vill ha ut av den. Det man kan säga om Red Wing är att de är snygga, håller kanske 10 år (eller till och med längre vid bra underhåll) och är sköna att gå i. Flera av modellerna är egentligen arbetarkängor, men vi i Sverige använder dem i vardagen. De borde alltså klara tuffa förhållanden. Som jag nämnde i tidigare post tycker jag dock att de blir lite kalla - de är trots allt inte varmfodrade. De är å andra sidan all-round: Du kan ha dem i många väder och även inomhus utan att svettas. Tänk dock på att det finns flera olika typer av skinn beroende på modell och de är olika tåliga. För Red Wing rekommenderar jag Lester i Gbg, de har nog störst sortiment i Sverige och kunniga försäljare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in