2014-11-01, 16:44
Medlem
Tjena! Ny har och sökt ett tag på liknande trådar men hittade ingen men om det finns så kan gärna någon moderator flytta.

Tränar just nu Muay Thai men tänkte slänga in lite BJJ nästa termin (alltså köra båda)3 pass i veckan var. Hur tror ni de fungerar? Har ni själv gjort det ? Isf hur fungerade det för er? Samt vilka kampsporter har ni kombinerat? Ni kanske kört mycket fys bredvid också?

Försök ha hög standard på tråden och ber om ursäkt för eventuella stavfel m.m.
Mvh C
Citera
2014-11-01, 19:06
Medlem
Tjippmunks avatar
att kombinera mt och bjj som båda är väldigt fysiskt krävande sporter hade inte funkat för mig. ibland vill man mer än kroppen klarar av, och ska du prestera på alla passen och inte bara småfisa så du knappt blir lite fuktig i pannan så hade iaf jag delat upp det. kanske köra vartannat bjj och vartannat mt. 3-4 ggr i veckan beroende på vad som passar.

det är klart, om du har ett stillasittande jobb, eller är arbetslös och bara sitter i soffan så kan du kanske hinna återhämta dig, men har du ett fysiskt jobb så tvivlar jag på att det funkar. iaf om du hade gått på mina pass som är väldigt fysiskt jobbiga
Citera
2014-11-01, 22:47
Medlem
MasterBaits avatar
Finns en hel del grupper/skolor som har den kombinationen i sin repertoar. Verkar funka finemangens.
Citera
2014-11-02, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjippmunk
att kombinera mt och bjj som båda är väldigt fysiskt krävande sporter hade inte funkat för mig. ibland vill man mer än kroppen klarar av, och ska du prestera på alla passen och inte bara småfisa så du knappt blir lite fuktig i pannan så hade iaf jag delat upp det. kanske köra vartannat bjj och vartannat mt. 3-4 ggr i veckan beroende på vad som passar.

det är klart, om du har ett stillasittande jobb, eller är arbetslös och bara sitter i soffan så kan du kanske hinna återhämta dig, men har du ett fysiskt jobb så tvivlar jag på att det funkar. iaf om du hade gått på mina pass som är väldigt fysiskt jobbiga

Lite sant det du säger. Man de blir nog rätt så tufft. Kanske ska vänta lite för att få en bättre fysik så man pallar båda sporterna.

Kanske om ett år?

Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Finns en hel del grupper/skolor som har den kombinationen i sin repertoar. Verkar funka finemangens.

Ja fast kör nu MT på en renodlad klubb just för den sporten. Får bli en till klubb ifall jag ska slänga in bjj också.

Kör du själv 2 olika?
Citera
2014-11-02, 18:37
Medlem
ren amatör träning för min del judo och bjj främst och väldigt lite mma/boxning

det som är kul är ju hur de alla kompletterar varandra

jag är inte orolig alls på marken i en judomatch och vinner ofta stående i bjj

judo och boxningen hänger lite ihop hur man håller händerna innan greppfasen

träningsmässigt så tyckte jag det funkade bäst att köra stående eller judo/mma före bjj men inte vice versa, tunga pass i början av veckan

bjj kan man softa mer men ändå få nåt ut av det
Citera
2014-11-03, 01:29
Medlem
joppes avatar
Beror nog på hur hårt du kör vid varje träning och din form.

Jag körde karate man/ons och MMA tir/tor och 5-7km löp i varje lördag. Efter ett halvår blev det för mycket. Jeg slet ut mig själv och samtliga träningar blev slarviga.

Så bytte jag ut MMA med BJJ och än så länge (snart ett år) så funkar det bra. Känner mig inte sliten på samma sätt och det är inga problem med att hålla fokus när jag tränar.

Jag antar att orsaken är den stora skillnaden mellam karate och BJJ. Det blir en mycet större variation för kroppen nu, när varannan dag är stående och varannan på golvet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in