2014-11-01, 13:20
Medlem
Prometeuss avatar
Läste idag om striderna runt Kobane, tydligen får kurderna slåss med betydligt sämre utrustning och lättare vapen än ISIS, och det känns ju inte alls bra. Rimligtvis borde det finnas gott om folk som hellre skänker en slant för rejäla vapen åt kurderna än faktiskt åker ner och slåss mot ISIS på egen hand.

Är det praktiskt möjligt att göra detta? Man borde ju faktiskt kunna få ihop pengar till en hel del bra vapen, frågan är om det finns möjlighet för Kurderna att använda pengarna? Det ska ju finnas en marknad också.

Samma resonemang skulle man egentligen kunna använda på många delar av världen, betala en yrkesarmé för att till slut göra något åt Nordkorea kanske?
Citera
2014-11-01, 13:31
Medlem
sprithitlers avatar
Frågan är varifrån vapnen ska köpas och hur de skall nå kurdistan. Pengarna är säkert en tight sektor, men jag tror att tillgången och transportvägarna är det större problemet. Vi talar inte om kalasjnikov här, vi talar om rpg, grk, pansrade fordon och artilleri.
Citera
2014-11-01, 14:17
Medlem
DearLeaders avatar
Jag brukar lägga en slant i de kurdiska insammlingsbössor som finns på mina lokala pizzeria/kebab-hak som drivs av Kurder. Även om pengarna enl bössan är ämade för social hjälp till ungar/gammla/behövande etc i Kurdistan (i.e inte bara de kurdiska delarna av Syrien(Irak) hoppas jag att sån hjälp kan frigöra ekonomiska resurser för Kurderna där nere, som dom därmed kan använda för den rent militära kampen mot ISIS.

Fy fan för att sitta belägrad nere i tex Kobane och veta att om Jihadisterna lyckas bryta igenom försvarslinjerna så vänta kollektiv halshuggning eller levande-begravning medelst grävskopa.. Tydligen ser ISIS Kurderna (inklusive den majoritet av kurderna som faktiskt själva är muslimer) mer eller mindre som djävulsdyrkare och som därmed förtjänar ett ännu värre öde än tex kristna och shiiter..

Verkar dock som att NATOs flygunderstöd har börjat riva gott i skinnet på ISIS på sistonne. Och Kurderna håller ännu sina ställningar på marken.
Citera
2014-11-01, 15:27
Medlem
Ja, men självklart Det är det bästa sättet att spendera dina julpengar på.

Vart är världen på väg?

"Älskling, jag har namngett en stjärna i himlen åt dig. Och här, titta; jag har planterat träd i regnskogen i ditt namn och sist men inte minst, så har jag gett bidrag i ditt namn till kurdernas krig mot talibanerna. Kan du tänka dig? För bara 200 kr i månaden kan vi hjälpa till så de här stackarna får de bästa vapnen som finns tillgängliga här, de skickar brev också *räcker över brev med foton på kurder med automatvapen* Titta så glada de ser ut"
Citera
2014-11-01, 21:00
Medlem
Världen verkar ha ballat ur helt och hållet. Man tror den mänskliga civilisationen ska gå framåt men icke. Hur tog sig ondskan in i världen egentligen? Hur kan människor skära halsen av varandra och fortsätta leva? Har en känsla av att om man dök upp i mörka solglasögon i närheten av gränsen mellan Turkiet och Syrien och snackade en massa skit om att man var expert på tortyr och waterboarding och avancerad förhörsteknik skulle man både kunna få betalt och plåga ISIS-krigare av hjärtans lust. Blåslampa mot ballarna, någon?
Senast redigerad av BaldersUdde 2014-11-01 kl. 21:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in