2014-11-01, 02:51
Medlem
Veniconess avatar
Minns serietecknaren Charlie Bood från min barndom framförallt genom Naturens Under, som publicerades dels i strippar i veckotidningar och i seriealbumform. Jag älskade verkligen dessa seriealbum som barn, de var lärorika, spännande och häftigt illustrerade. När jag nyligen hittade ett par gamla exemplar som legat undanstoppade i en låda i källarförrådet slogs jag dock över hur pass dåligt underbyggda alla anekdoter från djurvärlden är. Charlie Bood skildrar otroliga påstått verkliga händelser från djurens värld men redovisar aldrig några källor för dessa. Vet inte vad man ska tro. Var det bluff, sant eller någonstans mittemellan?

Jag kan även konstatera att det finns otroligt lite information om denne man tillgänglig på internet. Har dock lyckats luska fram hans levnadstid: 1922-2001. Han lämnade jordelivet för 13 år sedan. Visste inte ens om att han var svensk förrän jag googlade honom, trodde alltid han var tysk eller möjligen engelsman då namnet inte klingar särskilt svenskt i mina öron.

Förutom Naturens Under tecknade han mycket sportserier.

I denna tråd är det tänkt att vi både ska diskutera vad vi tycker om Charlie Boods serier och övriga verk, dels bidra med information om mannen och vem han var i största möjliga utsträckning. Det är säkert minst ett par miljoner svenskar som kommit i kontakt med hans serier genom åren, så han kan verkligen anses vara en känd doldis.
Citera
2014-11-01, 11:38
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Det finns dock en relativt modern bok om Boods verk, om än med fokus på hans sportserier: Boken om tecknaren Charlie Bood (2000) av Urban Nilmander och Kenneth Ahlborn. Har den inte tillgängligt just nu men vill minnas att den innehåller en hel del biografisk information även om den huvudsakligen är en serieantologi.
Citera
2016-01-16, 18:25
Medlem
Drozds avatar
Bump!

"Den stora tråden om Charlie Bood" blev inte så stor, trist nog.

Älskade "Naturens under" som grabb och sög i mig allt ur de ex man kunde låna på bibblan. Minns särskilt maraboustorken som levde ett år med en pil genom huvudet.

Medförfattaren Arne Broman var universitetsutbildad biolog om jag inte missminner mig, det borde ju garantera en viss vetenskaplig vederhäftighet. Broman var dessutom en av specimenfiskets pionjärer i Sverige.

http://www.hd.se/familj/2007/02/03/a...ske-och-natur/

Må de båda hedersmännen vila i frid.
Citera
2025-06-03, 15:21
Medlem
grungewhores avatar
Bump igen.

Charlie Bood indirekt aktuell iom dokumentären om Eugén Semitjov, varav Bood tecknade en del av hans Allan Kämpe under en period.

Charlie Bood var aktuell i Tyskland, lustigt nog eftersom TS drog parallellen, och tecknade en hel del klassiska historiska händelser i serieformat, men glömt vad dessa hette nu.

Han var också den som tecknade Norrmalmtorgsdramat när det utspelade sig i realtid.
Citera
2025-06-03, 19:02
Medlem
Man-At-Armss avatar
Ser på seriewikin att Charlie även gjorde biografier om Beatles och Björn Borg. Någon som läst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in