2014-11-01, 18:20
Medlem
Shintas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fittbärare är ett hemskt fult ord som inte fyller någon som helst funktion ...

Jag måste säga att kroppsfunktioner i den nedre regionen och det som kommer av dem är väl knappast något ämne man brukar behandla i vardagliga samtal - förstår inte riktigt varför mens skulle vara undantaget den regeln.
Jag avstår gärna från att få höra om kvinnors mens - precis som jag inte är särskilt intresserad av mäns flensost.
Man lär ungarna tvätta sig, torka arslet och pinkorganet, samt vad som är nödvändigt för att hålla god hygien .. Räcker gott så tycker jag...

Ja, visst är en del feminister riktigt fula i munnen? Skulle aldrig få för mig att nedvärdera mig själv (eller någon annan kvinna för den delen heller) genom att hänvisa till ordet "fittbärare". De kommer aldrig att kunna få fitta att låta positivt så förstår inte varför de inte lägger ner försöken att reclaima det...

Håller helt med om att den här mens-hysterin har gått alldeles för långt, samma sak med offentlig amning. Bara för att något är naturligt betyder inte det att man ska pusha på det överallt i tid och otid, oavsett om det gäller kvinnors eller mäns grejer.
Citera
2014-11-01, 18:27
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shinta
Ja, visst är en del feminister riktigt fula i munnen? Skulle aldrig få för mig att nedvärdera mig själv (eller någon annan kvinna för den delen heller) genom att hänvisa till ordet "fittbärare". De kommer aldrig att kunna få fitta att låta positivt så förstår inte varför de inte lägger ner försöken att reclaima det...
Nu tror jag inte att alla håller med dig - för fitta kan klinga väldigt positivt i rätt sammanhang, i synnerhet för män inbillar jag mig...

Citat:
Håller helt med om att den här mens-hysterin har gått alldeles för långt, samma sak med offentlig amning. Bara för att något är naturligt betyder inte det att man ska pusha på det överallt i tid och otid, oavsett om det gäller kvinnors eller mäns grejer.
Offentlig amning är okej - hungriga barn måste få mat och man kan inte ersätta det med en varmkorv när de är dibarn...

Däremot anser jag att man vid offentlig amning faktiskt kan vara lite diskret och täcka sig så gott det går utan att störa barnet ...
Citera
2014-11-01, 19:22
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
1) Nu tror jag inte att alla håller med dig - för fitta kan klinga väldigt positivt i rätt sammanhang, i synnerhet för män inbillar jag mig...

2) Offentlig amning är okej - hungriga barn måste få mat och man kan inte ersätta det med en varmkorv när de är dibarn...
Däremot anser jag att man vid offentlig amning faktiskt kan vara lite diskret och täcka sig så gott det går utan att störa barnet ...
1) Fitta låter tyvärr inte särskilt fint. Faktiskt ett av de fulaste slangorden och svordomarna. För mannens könsorgan finns flera lite "oskyldigare" uttryck, knepigt att man inte hittat på flera bra för kvinnans. "Snippa" är bara för hemskt (på vuxna), låter dagismaffia över det. "Muttan" är väl OK.

2) Hen säger faktiskt precis det du säger, så jag förstår inte varför du ska knäppa hen på näsan för det.
Citera
2014-11-01, 19:43
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
1) Fitta låter tyvärr inte särskilt fint. Faktiskt ett av de fulaste slangorden och svordomarna. För mannens könsorgan finns flera lite "oskyldigare" uttryck, knepigt att man inte hittat på flera bra för kvinnans. "Snippa" är bara för hemskt (på vuxna), låter dagismaffia över det. "Muttan" är väl OK.
Ja, om det används i den meningen... Fitta går att använda i andra sammanhang med annan tolkning dock.

Citat:
2) Hen säger faktiskt precis det du säger, så jag förstår inte varför du ska knäppa hen på näsan för det.
Nej, det gör hen inte.
Citera
2014-11-01, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arvingen
Det enda jag undrar över är vad det är med feminister och användandet av könsord.

Det är inget fel med att kalla en fitta för en fitta.
Citera
2014-11-01, 21:37
Medlem
Shintas avatar
Citat:
Nu tror jag inte att alla håller med dig - för fitta kan klinga väldigt positivt i rätt sammanhang, i synnerhet för män inbillar jag mig...

Offentlig amning är okej - hungriga barn måste få mat och man kan inte ersätta det med en varmkorv när de är dibarn...

Vad en bufflig grupp med "män" på fyllan anser om ordet fitta kan knappast ses som den gängse åsikten och det var knappast det jag menade heller vilket du med all säkerhet också förstod. För de flesta har det en väldigt negativ konnotation och jag tycker inte att vi kvinnor ens borde befatta oss med det som om vore det ett styrkeord. Förstår inte heller var din animositet gentemot mig grundar sig i, det är inte ofta man får mothugg från en person man håller med på flashback.

Med offentlig amning menar jag kvinnor som envisas med att slänga upp sina mjölkstinna bröst utan hänsyn till vart de befinner sig med hänvisning till "det är ju helt naturligt", jag skulle varit tydligare. Att amma och skyla sig ser jag inget problem med, klart att man ska kunna vara ute bland folk trots att man helammar. Lustigt att Rad-i-Kalle tolkade allting precis som jag menade men du tog allt i helt motsatt riktning...

Jag är för övrigt inte en hen, utan en hon. Blir nästan förolämpad bara jag läser skitordet.
Senast redigerad av Shinta 2014-11-01 kl. 21:39.
Citera
2014-11-02, 02:09
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CherryJul
Obs jag vill varna känsliga personer det är en artikel som handlar om mens:
http://nyheter24.se/nyheter/kronikor/780212-menskoppen-ar-en-gava-till-alla-fittbarare

Haha för visst är det så att det är många av er som hänger här som reagerar och blir provoserade av precis sådan här information som hon skriver om? Gissa vad om ni inte gillar det så behöver ni inte läsa det, jag till och med varnade er.

och vad gillar ni själva ordet "fittbärare"?

Någon som blev kränkt?

Ja fyfan vad "provoserad" och kränkt jag blev. Har kvinnor mens? Hade jag inte en aning om, hörru.
Det fattas väl bara att du skall avslöja att ni kvinnor utsöndrar andra extremiteter och andra kroppsvätskor, men där får väl ändå gränsen gå hoppas jag.
Citera
2014-11-02, 03:51
Medlem
På ett sätt så kan jag hålla med Micro133 att "fittbärare" är helt enkelt inte ett bra ord, men det finns ändå en särskild kraft i det ordet som jag gillar Fast normalt brukar man säga "kvinna".

Ibland i en diskussion måste man vara extra tydlig jag tänker att det är så dom tänkt om ordet "fitta" är ändå ett kraftuttryck kan man säga, vi använder det nog mest för att få uppmärksamhet eller?

Lika bra att vara ärliga om det anti-feminster säger inte heller att dom är "kuk-bärare" eller hur? det skulle vara dåligt ellerhur?
Citera
2014-11-02, 05:40
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Förstår verkligen inte besattheten av kön och mens som denna grupp besitter. Nedan är en grupp som heter Fittorna mitt i bland oss där man uppmärksammar saker som ser ut som fittor , och fittkonst. Och man verkar se fittor i allt.

https://www.facebook.com/groups/1502543903293777/
Citera
2014-11-02, 10:11
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CherryJul
På ett sätt så kan jag hålla med Micro133 att "fittbärare" är helt enkelt inte ett bra ord, men det finns ändå en särskild kraft i det ordet som jag gillar Fast normalt brukar man säga "kvinna".

Ibland i en diskussion måste man vara extra tydlig jag tänker att det är så dom tänkt om ordet "fitta" är ändå ett kraftuttryck kan man säga, vi använder det nog mest för att få uppmärksamhet eller?

Lika bra att vara ärliga om det anti-feminster säger inte heller att dom är "kuk-bärare" eller hur? det skulle vara dåligt ellerhur?

Samhällsbärare med kuk säger man..

OnTopic.

"Mens är något ofräscht, och tamponger, bindor och trosskydd är något vi i tidig ålder lär oss både leva och smussla med."

Ja? Och detta är fel sätt att hantera mens på alltså?

Spysjuka är något ofräscht, och spyfyllda hinkar, diarre och galla är något vi i tidig ålder lär oss smussla med..

Men om ni vill göra mens till en del av det vardagliga mötet får ni väl det. Förstår bara inte vart idén om att mens skulle vara ett problem ur jämställdhetsperspektiv kommer ifrån. Man får faktiskt tycka att tjejer är äckliga. Det är väl det ni stör er på. Men människor är ju äckliga, speciellt kvinnor med massa flytningar och diverse saker som sipprar ur era kroppar. Men så är ni ju en kapsel för nytt liv också. Alien shit med slime och grejer.

Edit: Sen kan jag förstå att hon är upprörd över det hon är upprörd över i artikeln, angående tillgången på menskoppar. Men hon kunde ju kortat ner allt till, jag vill ha bättre tillgång till menskoppar, tack..
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2014-11-02 kl. 10:37.
Citera
2014-11-02, 11:04
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shinta
Vad en bufflig grupp med "män" på fyllan anser om ordet fitta kan knappast ses som den gängse åsikten och det var knappast det jag menade heller vilket du med all säkerhet också förstod. För de flesta har det en väldigt negativ konnotation och jag tycker inte att vi kvinnor ens borde befatta oss med det som om vore det ett styrkeord. Förstår inte heller var din animositet gentemot mig grundar sig i, det är inte ofta man får mothugg från en person man håller med på flashback.
Buffliga? På fyllan?
Tror de knappast behöver vara buffliga eller fulla för att uppfatta fitta som positivt när det bjuds på det ...

Nej, fitta uttryckt som nedsättande epitet eller uttryck för något negativt är negativt - men ordet i sig är inte negativt och jag ser inga problem med att kalla fittan för just fitta faktiskt.. Däremot ser jag det inte som något "styrkeord", det blir bara patetiskt att försöka byta ut "stake" mot fitta, konstlat och fel.

Vi är inte överens om ordets status helt enkelt - och därför har vi lite olika åsikter i den frågan ..

Citat:
Med offentlig amning menar jag kvinnor som envisas med att slänga upp sina mjölkstinna bröst utan hänsyn till vart de befinner sig med hänvisning till "det är ju helt naturligt", jag skulle varit tydligare. Att amma och skyla sig ser jag inget problem med, klart att man ska kunna vara ute bland folk trots att man helammar. Lustigt att Rad-i-Kalle tolkade allting precis som jag menade men du tog allt i helt motsatt riktning...

Jag är för övrigt inte en hen, utan en hon. Blir nästan förolämpad bara jag läser skitordet.
Jag tog det inte i motsatt riktning - jag förtydligade bara hur jag ser på amning offentligt, och där tycks vi ju vara överens.
Citera
2014-11-02, 11:15
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Samhällsbärare med kuk säger man..

OnTopic.

"Mens är något ofräscht, och tamponger, bindor och trosskydd är något vi i tidig ålder lär oss både leva och smussla med."

Ja? Och detta är fel sätt att hantera mens på alltså?

Spysjuka är något ofräscht, och spyfyllda hinkar, diarre och galla är något vi i tidig ålder lär oss smussla med..

Men om ni vill göra mens till en del av det vardagliga mötet får ni väl det. Förstår bara inte vart idén om att mens skulle vara ett problem ur jämställdhetsperspektiv kommer ifrån. Man får faktiskt tycka att tjejer är äckliga. Det är väl det ni stör er på. Men människor är ju äckliga, speciellt kvinnor med massa flytningar och diverse saker som sipprar ur era kroppar. Men så är ni ju en kapsel för nytt liv också. Alien shit med slime och grejer.

Edit: Sen kan jag förstå att hon är upprörd över det hon är upprörd över i artikeln, angående tillgången på menskoppar. Men hon kunde ju kortat ner allt till, jag vill ha bättre tillgång till menskoppar, tack..

Det är alltså ett inlärt beteende att känna sig ofräsch under mensen? Då kan vi tillämpa samma sak på allehanda kroppsodörer och svett men något säger mig att dessa kvinnor inte kommer att sluta duscha och använda deo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in