Citat:
Ursprungligen postat av
Sophisticatedcutiepie
Det spelar ingen roll om det handlar om den medicinska definitionen eller den juridiska definitionen av narkotikamissbruk. Resultatet blir det samma. Som missbrukare eller brukare, så vill man helst inte acceptera detta, men det är ju ett faktum oavsett fan att bakom den största delen av brottsligheten ligger det drogmissbruk/bruk.
Nej, jag vet inget mer om studien.
Självklart blir det skillnad på resultatet om du definierar missbruk ur medicinsk synvinkel eller ur juridisk.
Du är missbrukare ur juridisk synvinkel enbart genom att använda en olaglig drog en gång.
De 94% som man talar om i artikeln utgörs av folk som missbrukar ur medicinsk definition. Dvs droganvändandet har blivit ett beroende och påverkar livet och handlingar negativt.
Troligtvis hävdar du inte att de som sporadiskt använder olagliga droger(missbrukar juridiskt), dvs röker lite cannabis nån gång då och då, är orsaken till 94% av kriminaliteten i samhället.
Anledningen till att jag påpekade detta var att vi är vana vid att i media läsa om narkotikamissbruk som en juridisk definition, snarare än en medicinsk. Därför kan man också anta att folk som läser mitt citat från artikeln snabbt drar slutsatsen att man även i denna artikel refererar till det juridiska missbruket.
Så för att undvika inlägg där folk förfäras över att de anklagas för missbruk så ville jag klargöra detta.