2014-10-30, 23:10
Medlem
Vrider nyckeln åt fel håll hälften av gångerna jag ska låsa/låsa upp ytterdörren.
Citera
2014-10-30, 23:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blackmetalboyboy
Kan inte min byxstorlek när någon frågar. Hatar att handla kläder, så jag har både jävligt tighta och pösiga kläder.

Orientering är jag jävligt kass på, har hänt att en missat möten pgr av det. Förkortningar och kommandon, tecken på tangentbordet.

Haha, jag har insett mina begränsningar och jag tackar klädbutiker som har S, M, L på byxor.
Anständigt svarta/mörka/mörkblåa chinos har dugit i flera år nu.
Citera
2014-10-30, 23:17
Medlem
563f7031s avatar
* Gör oftast rätt på när det ska vara "de" eller "dem" men det händer ibland att jag gör fel.
* Vet inte hur man knyter en slips.
* Kan inte deklarera själv.
* Blandar ofta ihop "brutto" med "netto".
* Har inte koll på årtal och datum under 1:a och 2:a världskrigens viktiga händelser.
* Har noll koll på bolån, huslån och hur sådana grejer fungerar.
* Anledningen och historien bakom varför vi firar vissa mindre högtider.
* En del ord på högeskoleprovet som jag inte brukar kunna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Istidraj
Jag kan inte så mycket om vad som går på TV nu så jag känner mig oerhört utanför när folk diskuterar televisionsunderhållning. Om det räknas som kunskap vet jag dock ej.

Samma här. Rätt så pinsamt när kollegor diskuterar diverse serier eller frisörskan försöker få igång ett snack om filmer. "Ähhum, är väl allätare. Pulp Fiction är också bra. *host*. Fint väder idag föresten."

Ändå är jag inte speciellt dum i huvudet.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Timmervargen
Kan inte ordningen på veckodagarna. Måndag, fredag, lördag, söndag kan jag men blandar alltid ihop tisdag, onsdag och torsdag.

Hahaha! Denna fick mig att garva mest hittils.

Låter som att du älskar helger, och vet när den är slut.

Allt mitt emellan är skit
Senast redigerad av Jezere 2014-10-30 kl. 23:20.
Citera
Medlem
Detta kanske inte är riktigt i samma klass som er som inte kan månaderna, men så sent som för några månader sedan lärde jag mig att Dubai inte är ett land.
Citera
2014-10-30, 23:18
Medlem
Jag kan inte hela periodiska systemet. Jag fastnar alltid på Lantanoiderna.
Citera
2014-10-30, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utforskaren
Är dina föräldrar rika?

* Du har tre pedaler: Koppling (trycks ned när du ska byta växel, om du inte har en automatväxlad bil). En bromspedal (för att bromsa). En gaspedal (för att gasa - åka snabbare).

* Man håller rätt fart genom att inte trycka ned gaspedalen för mycket. Provar du så märker du. Du har en hastighetsmätare där du ser hur fort du åker, och skyltar längsmed vägen där du ser hur snabbt du får köra. Går det alldeles för fort så trycker du lätt (eller hårt) på bromspedalen. Går det bara lite för fort så lättar du trycket på gaspedalen lite.

* Att förklara hur en växellåda fungerar blir lite overkill. Men du har vanligtvis fem växlar. Ettan använder du när du startar eller åker jättelångsamt. Ju snabbare du åker, desto högre växel ska du använda. Man trycker ned kopplingspedalen, sedan drar man spaken till rätt växel (från 1 till 2, till 3 osv). När du saktar in så växlar du ned: trycker ned kopplingspedalen och för växeln från t ex 4 till 3, eller från 4 till 2 om du saktar in mycket, typ från 60 till 20 km/tim.

Siffrorna står på växelspaken, men man lär sig ganska snabbt att växla utan att titta på spaken. På moderna bilar är växelspaken konstruerad så att du bara behöver dra spaken mjukt åt ett håll, så hamnar den rätt av sig självt (du trycker den mjukt framåt eller drar den mjukt bakåt).

* Du styr med ratten, inte med pedalerna. Så om du får ryck i foten behöver du inte åka av vägen, men däremot är det lätt hänt att du åker in i bilen framför dig eller att bilen bakom inte hinner bromsa och krockar in i dig. Man brukar dock inte få ryck i foten. Tänk vad många som kör bil bara i din stad varje dag, unga och gamla, tjejer och killar, och vad få av dem som får ryck i fötterna.

* Du kommer inte bli utskrattad om du går till en bilskola. Det är deras jobb att lära dig sånt här, och du betalar dem för det.

Jag tror du kommer fatta galoppen mycket bättre när du väl får sätta dig i en bil och prova själv, känna på pedalerna och spakarna osv.

Tackar tackar, tror faktiskt jag lärde mig lite. Blir som du säger förhoppningsvis lättare att förstå när man väl får prova. Och nej, mina föräldrar är inte rika. Tvärtom, de hade aldrig råd med bil så är därför jag har noll erfarenhet av bilar..
Citera
2014-10-30, 23:20
Medlem
Bodde utomlands när jag egentligen skulle gått i femman i Sverige, den årskurs då man brukar lära sig om svensk geografi, åtminstone på min dåvarande skola. Det har resulterat i att jag knappt har någon kunskap om svenska län och och dylikt. Vet faktiskt inte ens vad skillnaden på län och landskap är.
Citera
2014-10-30, 23:20
Medlem
utforskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalmeister
- Som alla andra har jag problem med de sista månaderna.

... de sista månaderna?

Citat:
- Deciliter, milliliter, centiliter osv. Fan är vad, och hur mycket är varje?

Lär dig storheterna (eller SI-prefixen?) bara, så kommer du långt på den fronten.

kilo: X * 1000
deci: X / 10
centi: X / 100
milli: X / 1000

en kilometer är 1000 meter.
en decimeter är en tiondels meter (1m / 10), dvs 10 centimeter.
En centimeter är en hundradels meter (1m / 100). En millimeter är 1m / 1000.

Uttryck som hekto och gram däremot förvirrar mig.

Citat:
- Hertz, megahertz, HZ. Vad är vad?

Samma sak där. Hertz (Hz) är enheten för frekvens, antalet händelser per sekund.
En kHz (kilohertz) är således tusen händelser per sekund.
M är förkortning för Mega, en miljon. En megahertz (1 MHz) är alltså en miljon händelser (svängningar, blinkningar,,,) på en sekund.
Citera
2014-10-30, 23:22
Medlem
utforskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenEyesCuddles
Tackar tackar, tror faktiskt jag lärde mig lite. Blir som du säger förhoppningsvis lättare att förstå när man väl får prova. Och nej, mina föräldrar är inte rika. Tvärtom, de hade aldrig råd med bil så är därför jag har noll erfarenhet av bilar..

Allright!

Ja det är ungefär på det där viset jag önskar att någon kunde förklara företagsekonomi mm för mig. Att försöka lära sig genom Skatteverkets hemsida eller i böcker brukar gå åt helvete ganska fort.
Citera
2014-10-30, 23:23
Medlem
Skitass avatar
Jag trodde Nya Zeeland var en ö som just hittats fram tills jag var 13-14. Alltså hittats bara några år tidigare eftersom den hette "Nya" Zeeland...

Är dessutom oerhört dålig på utländska artister generellt sett. Framförallt då jag inte har något jättestort musikintresse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in