2014-10-30, 13:57
Medlem
tiermastas avatar
Hej! Har 3 minuter på mig så skriver detta snabbt!

En idiot fråga då jag är riktigt bilkunnig.

Har köpt en s40 med motorvärmare, är det bara att koppla in sladden och låta den stå? Va inkopplad inatt o de resulterade att motorn var på andra strecket istället för första (motorvärmen)

Är det så? Tycker att den borde vara varmare?

Som sagt pinsam fråga
Citera
2014-10-30, 14:02
Medlem
Sharp19s avatar
http://www.uppsala.se/Boendemiljotrafik/Miljo--halsa/Luftkvalitet/Motorvarmare/

Citat:
Inkopplingstider

Motorvärmaren bör är inte vara inkopplad för länge.
Temperatur Ungefärlig tid
minus 15 grader 1,5 timme
minus 10 grader 1 timme 20 minuter
minus 5 grader 1 timme 10 minuter
0 grader 1 timme
5 plusgrader 45 minuter
10 plusgrader 20 minuter
mer än 10 plusgrader

ingen motorvärmare
Citera
2014-10-30, 14:04
Medlem
KarlzzoN1911s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tiermasta
Hej! Har 3 minuter på mig så skriver detta snabbt!

En idiot fråga då jag är riktigt bilkunnig.

Har köpt en s40 med motorvärmare, är det bara att koppla in sladden och låta den stå? Va inkopplad inatt o de resulterade att motorn var på andra strecket istället för första (motorvärmen)

Är det så? Tycker att den borde vara varmare?

Som sagt pinsam fråga

Mätarens skala går inte från noll grader. Alltså så när den börjar ge utslag så är motorn rätt så varm.
Citera
2014-10-30, 14:43
Medlem
Lugini3s avatar
Tänk på att du inte behöver ha den på hela natten såvida det inte är -30c.
Citera
2014-10-30, 15:41
Medlem
zoombos avatar
En motorvärmare gör lite och ingen nytta om den är på för länge, det kostar bara ström.

Bilens givare för kylvätsketemperaturen varierar mellan olika bilar och själva motorvärmarens placering varierar också så vilket värde man får på tempmätaren när motorvärmaren varit på kan variera kraftigt. Eftersom hela kylsystemet innehåller minst 4-5 liter vätska så tar det ett tag innan den uppvärmda vätskan har gått runt och blandats med annan vätska, visserligen börjar kylvätskan cirkulera lite när den värms men man får absolut inte samma effekt som när motorn går och vattenpumpen jobbar. Ta därför tempmätarens indikation med en nypa salt. Det du däremot bör märka att det snabbare börjar komma varmluft i kupén, speciellt om du kör på defrosterläget.
Citera
2014-10-30, 17:42
Medlem
tiermastas avatar
Yes tackar! Förklarade upp de hela lite!
Citera
2014-10-30, 20:09
Medlem
Det kanske inte är helt rätt att göra som jag gör, men jag har motor och kupevärmen satt på en timer som startar 30 minuter innan jag normalt åker till jobbet. Bilen är varm och go och jag behöver aldrig skrapa rutorna, är detsamma på jobbet där ställer man också in en timer på 30 min innan man slutar.

Funkar klockrent för min del iaf.
Citera
2016-12-13, 20:47
Medlem
H4C35G36s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whiskeey
Det kanske inte är helt rätt att göra som jag gör, men jag har motor och kupevärmen satt på en timer som startar 30 minuter innan jag normalt åker till jobbet. Bilen är varm och go och jag behöver aldrig skrapa rutorna, är detsamma på jobbet där ställer man också in en timer på 30 min innan man slutar.

Funkar klockrent för min del iaf.
Låter fantastiskt. Hur fungerar det? Måste du koppar in bilen med sladd någonstans eller drivs den av bilen på något sätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in