Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Det håller jag inte med om. Tvärtom så sa Greenspan:
But it didn’t do much for the real economy.
Gå då tillbaka och läs vad ha sa om QE. Det har gjort vad det skulle.
Var har du sett något om att QE skulle göra något "for the real economy"?
Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Och där slog han verkligen huvudet på spiken. Upptrissade kurser har vi fått tack vare QE och ZIRP, men inte en bättre ekonomi.

Kan du visa en kedja med transaktioner där du kan troliggöra att QE leder till upptrissade kurser? Jag tvivlar starkt på det.
Fallande ränta kan sägas leda till stigande tillgångspriser. (Iaf vissa). Men det har vi haft i över 20 år. Så det är inget unik för stunden precis.
Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Håller inte med om att det primära syftet med stödåtgärderna till bankerna var att återigen pumpa upp den punkterade bostadsbubblan. Bankerna tyckte säkert att det var ett behjärtansvärt ändamål, men politiker och väljare ville ha fart på ekonomin i stället.
1. Hur skulle du ha ordnat så finansieringen av bostadsmarknaden började fungera igen, på något annat sätt?
2. Hur säkerställer du att staten kan prångla ut alla nya statsobligationer utan att räntan börjar dra iväg, på något annat sätt.
3. QE är en beskattning av banksystemet. Varför skulle de vara positiva till det?
Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Så svar, ja, folk lär bli besvikna över att ekonomin inte blivit bättre eftersom de förväntade sig det. Många skulle till och med säga att de blev lovade det av bankerna och deras ekonomer, när dessa tiggde pengar av skattebetalarna.

1. Jag tvivlar inte på att folk är besvikna. QE och ZIRP har mildrat de negativa konsekvenserna. Jag kan förstå att folk inte är lättade och tacksamma över det då dom rimligen inte förstår hur mycket sämre det kunde ha gått.
2. Var har du fått ifrån att bankerna har tiggt pengar av skattebetalarna?
Om du syftar på TARP och liknande så var vare sig banker eller broker-dealer speciellt intresserade av det. Däremot John Paulson som var besatt av att upprätthålla förtroendet av det finansiella systemet. Genom att tvinga på dom detta blev det inget roligt för hedgefonder att ge sig på någon av dessa. Notera hur snabbt de flesta återbetalade. Dvs så snabbt som de fick. Intresset och behovet var 0 och intet.
Om du istället skulle sätta dig in i vad som hände och varför så visar det sig vara på ett annat sätt än vad konspiratoriska bloggar beskriver.
Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Med return of capital avses en någorlunda säker placering, där man i vart fall får tillbaka insatsen (kapitalet). Reala tillgångar alltså, i stället för papper.
Huvuddelen av de som vill få sina finansiella tillgångar förvaltade har väldig låg riskvilja. Och så har det varit i "alla tider". Det är inte dom som köper lotto-kuponger. Eller försöker göra klipp på börsen.
Men jag är inte så säker på att riskviljan generellt har minskat. Kreditbevis och andra HY-placeringar är populärt och det indikerar stigande riskvilja. Det skulle snarare kunna vara så att den ökat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Jag tycker hur som helst att det är intressant att en före detta FED-chef säger att guld kan vara en klok investering. Säger lite om hur desperat läget är nu när varken QE eller ZIRP fått fart på ekonomin.
Det kan också vara så enkelt att han bara fick frågan om guld var ok som placering, och han bara svarade att det kan det vara. Dvs om man vill bevara sina tillgångars värde.
Men visst är det lite intressant. Guld är någon man kan ha om man tror att det blir kraftig inflation och USD rasar. Men är det vad vi ser?
Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Nej, jag syftade på om Greenspans råd är något som vi svenskar också ska ta till oss nu när vi gått in i ZIRP-väggen.

ZIRP löser inget. Det är något som lindrar medan man löser problemen. Tyvärr ser jag inte riktigt att vi löser problemen någonstans. Allra minst i Sverige och EURo-zonen.
Det vi behöver är mer folk i arbete och låta löneökningar komma av att företagen konkurrerar om arbetskraft. Då blir det så bra som det kan bli. Då utför folk arbete som någon annan verkligen vill ha och vill betala för.
Och ska vi ha ett framgångsrikt näringsliv behöver vi en framgångsrik riskkapitalsektor.
T ex så har Singapore en framgångsrik export av medicinska tjänster. Varför har inte Sverige det? Vad hindrar? Vad skulle du göra för att starta och få igång ett sådant företag?
Och säger du att det är orealistiskt, vem ska då göra det? Ingen?
För att det är fult att tjäna på vårdtjänster?
Är det bättre att vi är arbetslösa?