Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-10-29, 07:31
Medlem
Nossleus avatar
Har hört att det är fel att grilla med tändvätska eller dylikt, eftersom maten kommer i kontakt med giftiga gaser. Är det en myt?
Citera
2014-10-29, 07:46
Medlem
Tändvätska brinner faktiskt bort väldigt sakta, i synnerhet om du har låtit kolen dra länge innan du tänder och det innebär att du kommer få förbränningsrester från den i ditt kött.

På det stora hela är jag osäker på om det är giftigt. Förbränningsrester från ved/kol är inte heller så jävla nyttigt egentligen.

Men det viktiga är att det fan smakar helvete om tändvätska. Jag vet att folk påstår att det inte känns men jag håller inte med.
Citera
2014-10-29, 07:59
Medlem
AlfaQhards avatar
Vänta tills det blivit glöd innan du lägger på köttet så har du inget att oroa dig för
Citera
2014-10-29, 08:38
Medlem
ps870s avatar
Använd skorstenständare istället så slipper du använda tändvätska. Går dessutom snabbare att få glöd än med tändvätska.
Citera
2014-10-29, 09:05
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Använd skorstenständare istället så slipper du använda tändvätska. Går dessutom snabbare att få glöd än med tändvätska.
Eller ännu bättre om man har ström tex grillar hemma. Köp en eltändare. Jag köpte en på försommaren och är helnöjd. Kostnaden för den är intjänad flera gånger om redan eftersom tändvätska är dyrt. Dessutom helt oberoende av vind.

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Grill/Tillbehor/Grilltandare-46164/
Citera
2014-10-29, 10:06
Medlem
ps870s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Eller ännu bättre om man har ström tex grillar hemma. Köp en eltändare. Jag köpte en på försommaren och är helnöjd. Kostnaden för den är intjänad flera gånger om redan eftersom tändvätska är dyrt. Dessutom helt oberoende av vind.

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Grill/Tillbehor/Grilltandare-46164/

Eltändare är helt ok. Dock samlar min damm någonstans i garaget sedan jag bytte till skorstenständare för några år sedan. Snabbare än el och du slipper dra fram/ lägga undan en sladd.
Citera
2014-10-29, 14:58
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Eltändare är helt ok. Dock samlar min damm någonstans i garaget sedan jag bytte till skorstenständare för några år sedan. Snabbare än el och du slipper dra fram/ lägga undan en sladd.

Jag håller med, skorstenständaren är fenomenal. Däremot tycker jag den är lite stor. Min farbror har en weber som är betydligt mindre, men han är så jävla divig över den att han vägrar säga var han köpt den!

Någon som har koll var det kan tänkas finnas?

Ledsen. Dels för off-topic och dels för att jag är korkad:

http://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/grill-och-sommarprodukter/WEB7447/weber-grillstarter-liten
Senast redigerad av blown 2014-10-29 kl. 15:02.
Citera
2014-10-29, 14:59
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Jag håller med, skorstenständaren är fenomenal. Däremot tycker jag den är lite stor. Min farbror har en weber som är betydligt mindre, men han är så jävla divig över den att han vägrar säga var han köpt den!

Någon som har koll var det kan tänkas finnas?
http://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/grill-och-sommarprodukter/WEB7447/weber-grillstarter-liten

Denna?
Citera
2014-10-29, 15:03
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung

Denna?

Du hann före min uppdatering...

Den har tydligen spritt sig mer på marknaden än i våras när jag först letade!
Citera
2014-10-29, 15:16
Medlem
Titta gärna i ett säkerhetsdatablad för tändvätska. I höga koncentrationer är den definitivt giftig, men som alltid handlar det om mängden och antalet tillfällen man blir utsatt för ämnena. Är man en storgrillare skulle jag nog rekommendera att man använder sig av andra tändmetoder.
Citera
2014-10-29, 17:45
Medlem
Aristofiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Titta gärna i ett säkerhetsdatablad för tändvätska. I höga koncentrationer är den definitivt giftig, men som alltid handlar det om mängden och antalet tillfällen man blir utsatt för ämnena. Är man en storgrillare skulle jag nog rekommendera att man använder sig av andra tändmetoder.

Håller helt med. Du får nog få i dig en hel del tändvätska för att det ska vara farligt och grillar du så mycket så byt till en mer kostnadseffektivt tändningsmetod.
Citera
2014-10-30, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10

MSDS gäller inte förbränningsprodukter utan bara ämnet i sig
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in