2014-10-28, 22:43
Medlem
Min katt har alltid hatat att åka bil, han börjar sjunga och bajsar ner buren så fort ettan åker i.
Nu har transportburen blivit så associerad till en hemsk biltur så han börjar jama så fort jag stoppar in han.

Lider med både katten och mig och funderar på att införskaffa ett preparat.
Hur väl fungerar Feliway respektive zylkene?
Citera
2014-10-28, 22:57
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
När vi åkte till sommarstället under några år när vi hade katter fick de vara lösa på koppel i bilen.

Den ena ville sitta och glo ut, den andra låg o sov på en filt. Buren sket de ner och förde ett jävla liv i.

Testa?

Tror inte det var själva bilfärden utan burhelvetet de hata. Samma som de hundar jag haft, älskade åka bil, om de såg ut. (Nu fick ju dessa sitta bak med lastskydd emellan och inte som vissa som har en hundjävel i knäet när de kör..)
Citera
2014-10-28, 23:00
Medlem
En av mina katter har samma tvångssyndrom, så fort bilen börjar röra på sig ska det bajsas. Vi använder en gammal kakburk som vi ställer i buren som låda så hon får gå. Tömmer den när hon är klar och sen går resten av resan galant.
Citera
2014-10-28, 23:04
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Vissa katter vänjer sig aldrig vid att åka bil. Ibland går det dock att avdramatisera buren genom att ha den stående öppen hemma i bostaden, spraya den med Feliway & lägg godis där.
Citera
2014-10-28, 23:07
Medlem
Strychnos avatar
Det brukar oftast vara intvingandet i en bur som gör katter vansinniga.

Ha katten i ett koppel istället, Katter vill kunna se vad som pågår,
Saker låter och är obekanta, katten blir rädd och nervös.
och om katten inte kan se ut eller röra på sig så får den panik.
Citera
2014-10-28, 23:30
Medlem
provocative77s avatar
Har en katt som älskar att åka bil, oavsett det är i bur eller lös.
En bil har en massa konstiga ljud för sig o denna katt är stendöv.
Citera
2014-10-29, 02:09
Medlem
Bdonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Tror inte det var själva bilfärden utan burhelvetet de hata.
Det kan vara på ett annat sätt. Katter blir ofta åksjuka av att åka bil och i en bur ser dom ingenting av vägen utanför t ex.

Min katt gillar inte alls att åka i bur i en bil men att åka i en bur på tåg går hur bra som helst. Tåg funkar i allmänhet bra för katter då dom inte blir åksjuka av tågresan.
Citera
2014-10-29, 21:30
Medlem
Mina låter bli att skita ner sig (tack och lov) men skriker, alltså verkligen skriker, hela vägen. Senast testade vi Feliway-spray och det funkade faktiskt bra, de skrek i början men lugnade sig efter ett tag.

Om katten är rädd för själva buren så tror jag också på idén att ha den framme hemma (typ jämt eller en längre stund) så katten vänjer sig vid den. Mina har en framme hela tiden då ena katten gillar den som "koja", sitter gärna där och hänger eller sover. Det är först när man stänger luckan och sätter dom i ett fordon som det blir problem :P

En gång behövde ena katten åka till veterinären och jag hade ingen som kunde skjutsa så jag testade att ta bussen, han skrek lite mindre än i bil, men tillräckligt för att alla andra på bussen skulle vända och vrida på sig och undra "vad är det som låter", "är det ett ledset barn här?" :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in