2014-10-28, 18:14
Medlem
Jag jobbar inom en statlig myndighet. Och vi har en policy som säger att vi endast ska anämnda ordet webbplats istället för hemsida. Delvis för att hemsida är i singular och då kan missuppfattas. Och även för att hemsida ursprungligen är synonymt med startsida.

Vad tycker ni? Är det någon som jobbar inom it eller som lär ut webbdesign? Använder ni webbplats eller hemsida? Vad lär man ut och vad är fackspråk?

Jag får känslan av att alla säger hemsida och att alla förstår vad det betyder. Och isf är det statens uppgift att utbilda folket och ändra språket?
Citera
2014-10-28, 18:21
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
I mitt fall så brukar det oftast sägas webbplats. Titta man lite under webbhoteller så nämns webbplats mer än en hemsida.

Men det finns som sag olika uttryck. Så här förklarar "hemsidan" Wiki -> http://sv.wikipedia.org/wiki/Hemsida
Citera
2014-10-28, 18:21
Medlem
Jag jobbar inom detta och alla säger olika. Jag har aldrig märkt att det spelar någon som helst roll annat än hur ens image blir.

Sida, hemsida, sajt, webbplats och andra synonymer blandas utan några som helst problem.

Som utvecklare använder vi dock mer tekniska termer i arbetet. Typ som
"Gå in på deras FTP"
"Byt domän"
"Här är URL:en"
"De ligger på en annan server"
"A-pekaren går mot X"
"Logga in på admin"

Talar man bara rent generellt så tycker jag att "sajt" låter som att man försöker vara lite hipp (riskerar dock att ge 90-talsstämpel), sida säger ingenting, hemsida säger äldre och webbplats säger man om man är lite stel.
Senast redigerad av A-Z.a-z.0-9 2014-10-28 kl. 18:27.
Citera
2014-10-28, 18:39
Medlem
"Lite stel" rimmar ju ganska bra med statliga myndigheter iaf 😜
Citera
2014-10-28, 18:52
Medlem
BenAsslicks avatar
Ptja, det är väl ändå på din webplats som du lagrar din hemsida?

dvs webplats = hosting, hemsida = innehåll
Citera
2014-10-28, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenAsslick
Ptja, det är väl ändå på din webplats som du lagrar din hemsida?

dvs webplats = hosting, hemsida = innehåll

Min arbetsgivare menar ju att det är fel tänk. De menar att hemsida bara är en sida och oftast är den första sidan man kommer till. Webplats är alla sidorna och har inget att göra med själva lagringen.
Citera
2014-10-28, 19:42
Medlem
BenAsslicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poepli
Min arbetsgivare menar ju att det är fel tänk. De menar att hemsida bara är en sida och oftast är den första sidan man kommer till. Webplats är alla sidorna och har inget att göra med själva lagringen.

Vad kul att din chef kan komma med åsikter utan uppbackning och påstå att han har rätt.

Min låtsaskompis menar att det är fel tänk. De menar att enhörningar faktiskt finns om du bajsar ut cornflakes vid fullmåne.

Senast redigerad av BenAsslick 2014-10-28 kl. 19:45.
Citera
2014-10-28, 20:05
Medlem
Citat:
Vad kul att din chef kan komma med åsikter utan uppbackning och påstå att han har rätt.

Min låtsaskompis menar att det är fel tänk. De menar att enhörningar faktiskt finns om du bajsar ut cornflakes vid fullmåne.

Det är en plats precis på samma sätt som att Flashback är en plats för användare och inlägg.

Ett gäng filer kan skapa en plats för någonting.
Citera
2014-10-28, 20:13
Medlem
BenAsslicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-Z.a-z.0-9
Det är en plats precis på samma sätt som att Flashback är en plats för användare och inlägg.

Ett gäng filer kan skapa en plats för någonting.

Nej, en lagringsyta kan skapa plats för filer att läggas på, och Flashback är en plats som ligger på något webhotell.

Däremot kan du på hemsidan för Flashback registrera dig och kommunicera med gemene man.

Men förklara gärna hur fler filer kan utöka min diskkapacitet.
Citera
2014-10-28, 20:34
Medlem
Citat:
Nej, en lagringsyta kan skapa plats för filer att läggas på, och Flashback är en plats som ligger på något webhotell.

Däremot kan du på hemsidan för Flashback registrera dig och kommunicera med gemene man.

Men förklara gärna hur fler filer kan utöka min diskkapacitet.
Såhär ser jag på det:
Plats = position, läge, punkt, placering.
En punkt för ett särskilt ändamål eller innebörd.

Och du verkar snarare tänka på utrymme.
Citera
2014-10-28, 20:35
Medlem
Citat:

Jag tror man inte syftar till filer. Man syftar till det man ser.

Om jag läser på wikipedia så verkar det som de har samma uppfattning. http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Webbplats

Står även lite om just ordet hemsida och varför det inte ska använda det. Lol svenska datatermsgruppen
Citera
2014-10-28, 20:36
Medlem
BenAsslicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poepli
Jag tror man inte syftar till filer. Man syftar till det man ser.

Om jag läser på wikipedia så verkar det som de har samma uppfattning. http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Webbplats

Står även lite om just ordet hemsida och varför det inte ska använda det. Lol svenska datatermsgruppen

Saxat från din egna URL :

Citat:
För att besöka en webbplats används en webbläsare där webbplatsens adress, dess URL, anges. Olika bitar information – webbsidor, bilder etcetera – hämtas från webbplatsen när besökaren önskar se dem.

Det är ju exakt detta jag står och säger.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in