• 1
  • 2
2014-10-27, 07:15
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strokes
Jag kan inte språket, och har ingen aning vilken pastasort som är bra eller dålig. Brukar oftast ta första bästa jag ser, blir den dyra sorten oftast (fortfarande billigt jfrt med Sverige).

Tack för tipsen, provar olivolja i vattnet nästa gång. Jag kokar inte för länge, utan känner på pastan och häller ut vattnet så fort jag känner att den är mjuk och ätbar.
Varför jag frågade om språket var pga ifall det var några instruktioner på paketet, koktid bla.
Citera
2014-12-30, 16:12
Medlem
Lejonsills avatar
Koka pastan i mycket vatten.
Häll av vattnet och skölj igenom den väl med kallt vatten. Då sköljs all stärkelse bort och tillagningen stannar vilket gör att den inte blir överkokt. Att skölja är det enda som faktiskt funkar enligt min erfarenhet, oavsett kvalitet på pastan. 😊
Citera
2014-12-30, 16:47
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
Pasta ska kokas med en liter per portion, lite olja i vattnet så slipper du nog stärkelsen.
En känd är 10, 100 och 1000 gram, då salt, pasta och vatten.

Om man har olja i vattnet eller på pastan, och har en pasta sås.
Så kommer den ha svårare att tränga in i pastan, nått att tänka på om man har en god sås som man vill ska in i pastan.
Citera
2014-12-31, 01:04
Medlem
zterners avatar
Att pastan klibbar beror enbart på pastans dåliga kvalitet. Man ska inte ha olivolja i vattnnet. Man ska inte skölja pasta i kallt vatten.

Köp bra pasta. En bra pasta är gjord på bra vetesorter, har en långsamare torkningsprocess villket resulterar i mer protein, vitaminer och mineraler. Köper du en pasta med ett proteininnehåll runt 11-14 procent så lovar jag dig att pastan inte klibbar, dessutom fäster såsen bättre då den hos dom dyrare märkena ofta är pressad genom mässingsmunstycken istället för teflon villket ger en mer "räfflad" pasta.

Pasta gjord på det här viset behöver heller inte kokas ett par minuter kortare för att uppnå "al-dente".

Pastan är dyrare men fan så mycket mer prisvärd, snabbmakaroner skulle jag inte servera min värsta fiende.
Citera
2014-12-31, 11:02
Medlem
macys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zterner
Att pastan klibbar beror enbart på pastans dåliga kvalitet. Man ska inte ha olivolja i vattnnet. Man ska inte skölja pasta i kallt vatten.

Köp bra pasta. En bra pasta är gjord på bra vetesorter, har en långsamare torkningsprocess villket resulterar i mer protein, vitaminer och mineraler. Köper du en pasta med ett proteininnehåll runt 11-14 procent så lovar jag dig att pastan inte klibbar, dessutom fäster såsen bättre då den hos dom dyrare märkena ofta är pressad genom mässingsmunstycken istället för teflon villket ger en mer "räfflad" pasta.

Pasta gjord på det här viset behöver heller inte kokas ett par minuter kortare för att uppnå "al-dente".

Pastan är dyrare men fan så mycket mer prisvärd, snabbmakaroner skulle jag inte servera min värsta fiende.

Bronsvalsad pasta brukar vara liktydigt med kvalitet. Mässing?
Citera
2014-12-31, 18:47
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macy
Bronsvalsad pasta brukar vara liktydigt med kvalitet. Mässing?
Mässing måste väl vara för mjukt också?
upplever som om det vore ett ordentligt tryck, så skulle "formen" töjas ut.
Citera
2015-01-01, 01:03
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Mässing måste väl vara för mjukt också?
upplever som om det vore ett ordentligt tryck, så skulle "formen" töjas ut.
Nej de har ungefär samma hårdhet men bättre hållfasthet och korroderar inte lika mycket.
Citera
2015-01-01, 17:50
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Nej de har ungefär samma hårdhet men bättre hållfasthet och korroderar inte lika mycket.
Tänker bara på dessa jävla mässingspikar man använder ibland, som är alldeles för mjuka.
Men blir väl annorlunda när man har hela stycken.
Citera
2015-01-01, 18:25
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Tänker bara på dessa jävla mässingspikar man använder ibland, som är alldeles för mjuka.
Men blir väl annorlunda när man har hela stycken.
Antar det, men det överlåter jag med varm hand till någon civilingenjör att fundera på

Jag bara tillagar och äter pastan och mår jävligt bra med att hålla mig med det.
Ibland tillverkar jag det i min lilla pastamangel med när orken faller på.
Och den är av rostfritt så det funkar det med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in