• 1
  • 2
2014-10-26, 20:05
Medlem
generalvits avatar
Om man fryser en folköl, öppnar/skär upp den och häller över vätskan i ett glas. Är det ren alkohol då?
Citera
2014-10-26, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av generalvit
Om man fryser en folköl, öppnar/skär upp den och häller över vätskan i ett glas. Är det ren alkohol då?

Stämmer
Citera
2014-10-26, 20:32
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BREEZIE
Är människor verkligen såhär dumma?
I princip fungerar det ju så. Det kallas frysdestillation. Man får visserligen inte ren sprit, men man kan få starkare öl. Sedan kan man ju upprepa processen igen om man vill.

Svinnet är dock stort, och resultatet tveksamt.
Citera
2014-10-26, 21:10
Medlem
Scraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BREEZIE
Är människor verkligen såhär dumma?
Vad är det som är dumt? Etanol fryser ju inte vi lika låga temperaturer som vatten gör så tankesättet är inte helt fel. Men du står väl såklart över alla andra inom alla vetenskapsområden?
Citera
2014-10-26, 21:17
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrap
Vad är det som är dumt? Etanol fryser ju inte vi lika låga temperaturer som vatten gör så tankesättet är inte helt fel. Men du står väl såklart över alla andra inom alla vetenskapsområden?

Håller med - this bloke may be on to something!

Utan att vara vare sig naturvetare eller sängvetare tycker jag tanken makes sense, en sorts "frysdestillering" - vad är det som hindrar alkoholen i nödraketer från att separeras från vattnet i ölen vid frysning?
Citera
2014-10-26, 21:22
Medlem
Scraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Håller med - this bloke may be on to something!

Utan att vara vare sig naturvetare eller sängvetare tycker jag tanken makes sense, en sorts "frysdestillering" - vad är det som hindrar alkoholen i nödraketer från att separeras från vattnet i ölen vid frysning?
Jag googlade lite och sprit löser sig fint i vatten och kommer därför inte fällas ut. Sprit blandat med vatten fryser inte vid olika punkter utan spriten kommer bara dra ner fryspunkten för vattnet.
För att projektet ska lyckas krävs tydligen noga temperatur och omskakningar för att skikta spriten från vattnet. Så nu vet vi
Citera
2014-10-26, 21:31
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Jag googlade lite och sprit löser sig fint i vatten och kommer därför inte fällas ut. Sprit blandat med vatten fryser inte vid olika punkter utan spriten kommer bara dra ner fryspunkten för vattnet.
För att projektet ska lyckas krävs tydligen noga temperatur och omskakningar för att skikta spriten från vattnet. Så nu vet vi
Du har både rätt och fel. Det är inte antingen eller. Sprit sänker mycket riktigt fryspunkten för vatten, men när det precis har bildats lite is kommer isen att ha en lägre alkoholprocent än vätskan.
Citera
2014-10-26, 21:36
Medlem
hesons avatar
Det går finfint att frysdestilera.

Tag två plastlådor med lock, häll öl i båda. Ställ båda i frysen.
Separering: Lyft is till den ena lådan och häll ölsörja till den andra.
In i frysen igen, sedan lite i kylen, sedan i frysen, sedan i kylen (detta för att få större renare issjok) fortsätt hela tiden med separeringen.

Tumregel på hur starkt det kan bli är samma som minusgraderna på frysen. Så det är rimligt att man kan man kanske komma upp i 25%. Det är även vad mina försök visat.
Det blir inte speciellt gott men annorlunda.
Citera
2014-10-26, 21:52
Medlem
Citat:

Det är inte processen som sådan jag ifrågasätter - om det nu är så du uppfattar det - utan snarare att TS verkar se det här som en fuskkod till att busenkelt komma över ren sprit.
Citera
2014-10-26, 22:18
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:

Thanx for info! Tur att man är torrlagd!
Citera
2014-10-26, 22:21
Medlem
NextGenAthletes avatar
Trådstartaren har hittat det som staten inte vill att vi ska veta. Förvalta denna hemlighet väl. Låt ingen veta. Du har hackat livet.
Citera
2014-10-26, 22:27
Medlem
Är det inte lättare att bara koka ölen och ta reda på spriten när den övergår till ångform än att frysa o kladda runt?
Eller ännu bättre, framställ egen alkohol från grunden, istället för att försöka tvinga fram den ur öl.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in