2014-10-26, 17:35
Medlem
Jag är nästan klar med en kandidat inom datavetenskap, det enda som fattas är ett exjobb. Problemet är att jag dragit ut på detta alldeles för länge, jag är kanske inne på mitt 6-7 år sen jag började plugga på högskolan. Under vissa perioder har jag tappat motivationen och därmed inte pluggat heltid, men har också tagit lite tid åt att plugga ekonomi (30hp). Det värsta är nog att jag det senaste året knappt gjort nånting alls annat än att sitta hemma vid datorn. Jag har under denna tid sökt lite jobb och exjobb inom programmering utan resultat samt sysslat med diverse egna projekt. Detta var dock i våras och sen sommaren har jag inte fått nåt gjort alls, inte ens sökt jobb. På mitt CV finns det inte mycket att skryta om annat än några ströjobb, var aldrig den som tog sommarjobb varje år som vissa andra.

Det jag undrar är, hur illa är min situation egentligen? Vad förväntar sig företagen att man ska komma med? Hur kan jag förbättra min situation? Är det egna projekt för hela slanten, eller borde jag bara fortsätta söka jobb? Borde jag tills vidare söka ett mindre krävande jobb som inte har med min utbildning att göra? Rent uppehällsmässigt är pengar inte så stora problem då jag bor hemma, jag tänker främst ur ett karriärsmässigt perspektiv just nu (sen kan man ju diskutera utifrån andra aspekter hur bra det är för mig att bo hemma då jag är 25+ år, men tror inte det hör till ämnet precis).

Det var lite svårt för mig att veta var jag skulle placera den här tråden då jag har så mycket funderingar kring vad jag vill ha hjälp kring, som ni märker så har jag också mycket problem med min disciplin, men jag la den här då jag främst i denna tråd är intresserad av hur man som strävande programmerare kan avancera sin karriär då man är i en situation som mig.
Citera
2014-10-26, 17:41
Medlem
Jag skulle rekommendera dig att ta något mer jobb för att skaffa dig arbetslivserfarenhet och för att man ska se att du kan sköta det. Vid sidan av så borde du fortsätta och slutföra dina egna projekt, så att du har något att visa upp när du söker programmeringsjobb
Citera
2014-10-26, 17:52
Medlem
Har inte företagen vissa krav på att man kan visa att ens kunskaper inte försvunnit över tid? Är rädd för att det kommer se oerhört illa ut att det gått så lång tid sen jag började plugga, inte bara disciplinmässigt men rent kunskapsmässigt. Att ägna sig åt egna projekt borde ju vara en lösning men hur stora borde projekten vara? Vad borde jag eftersträva att bli klar med på t.ex en månad? Om det går att uttrycka, kanske är svårt med tanke på att jag inte sagt mer specifikt vad jag vill syssla med.
Citera
2014-10-26, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utopisk.illusion
Har inte företagen vissa krav på att man kan visa att ens kunskaper inte försvunnit över tid? Är rädd för att det kommer se oerhört illa ut att det gått så lång tid sen jag började plugga, inte bara disciplinmässigt men rent kunskapsmässigt. Att ägna sig åt egna projekt borde ju vara en lösning men hur stora borde projekten vara? Vad borde jag eftersträva att bli klar med på t.ex en månad? Om det går att uttrycka, kanske är svårt med tanke på att jag inte sagt mer specifikt vad jag vill syssla med.
Jo, absolut. Du behöver kunna visa att du fortfarande är verksam och kunnig.

Storleken av projektet kan jag inte rekommendera någonting på, men jag själv har haft stora fördelar av att jag gjort väldigt avancerade och stora projekt. Det imponerar. Men eftersom du har haft svårt att ta tag i saker så skulle jag inte råda dig att göra något jätteprojekt som bara "antagligen" blir klart "sen". Börja med något litet roligt projekt och bygg för att kunna vidareutveckla det till något större. Med tiden kommer det att bli imponerande och du får samtidigt relevant kunskap att visa upp som referens.
Citera
2014-10-26, 18:11
Medlem
bithaxs avatar
Gör exjobb på nått coolt projekt, sen kan du ha det som referens sen.

Min erfarenhet är att dom bryr sig ganska lite, men du måste kunna visa att du kan avsluta projekt du har påbörjat, så att hoppa av utbildning t.ex. ses som dåligt.
Citera
2014-10-26, 20:51
Medlem
Marxamas avatar
Oroa dig inte alltför mycket. Min studiekarriär var inte helt olik din - det tog ett par år innan jag började ta det seriöst, och jag fick inte min kandidatexamen inom datavetenskap (från lilla Högskolan i Gävle) förrän jag var 26. Hade då 0 arbetslivserfarenhet inom branschen, men har aldrig haft några problem alls att få jobb (har sagt nej till långt fler jobberbjudanden än jag fått nej från arbetsgivaren). Det du lär behöva för att underlätta är:

- Slutför exjobbet. Du måste inte göra det på ett företag om du inte hittar nåt lämpligt, gör nåt awesome på skolan istället. Att du har 30hp inom ekonomi är för övrigt skitbra, var noga med att understryka det när du söker jobb för många företag älskar såna sökande.

- En övertygande och betryggande förklaring till varför det tagit sån tid att bli färdig med studierna. Ljug inte, men öva dig på att formulera det på ett bra sätt.

- Se till att du är bra på programmering. Ha hobbyprojekt du kan visa upp. Se till att kunna ett-två språk väl, att du har god förståelse för diverse best practices osv, gärna en del om enhetstestning/TDD (om inte annat så för att många företag gillar det), att du har åsikter och att det märks när man pratar med dig att du är intresserad av ämnet och att du älskar att lära dig mer.

- För att göra det så enkelt som möjligt bör du försöka bo i nån av storstäderna, det är där de allra flesta IT-jobben finns. I mindre städer brukar de jobb som dyker upp kräva ett par års arbetslivserfarenhet, men det finns givetvis undantag.

Lycka till!
Citera
2014-10-26, 21:23
Medlem
Tycker inte att du ska stressa upp dig så mycket.
Du säger att du haft några egna projekt (antar att detta är inom programmering), om det är sant så har du egentligen en sak som du ska fokusera på:

- GÖR klart examensarbetet och välj ett intressant ämne som är inne idag/imorgon, ett ämne som du kan skryta om på arbetsintervjun. Desto nördigare och specifikare desto bättre för dig sen. Självklart ska det vara ett ämne som du är intresserad av, arbetet blir 99% lättare då.

Under resans gång kan du finslipa CV:et, öva på hur du ska förklara dig om du får jobbiga frågor och läsa på vad som behövs inom IT-branschen den närmsta tiden.

Om du inte är en skön människa med en bra personlighet kommer du inte få jobb även om du jobbat på ICA i 6 år och kan allt om ingenting. Hitta ditt intresse, håll dig vid det och va ärlig.
Citera
2014-12-01, 19:40
Medlem
Tjena hej!

Undrar lite hur det går för dig? mest eftersom jag också är i nästan samma situation.
Har hört att detta är ganska vanligt hos studenter som pluggar någoting inom data/programmering generellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in