2014-10-26, 00:26
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Köpte idag en Marabou Mörk Choklad och mindes den som mycket godare. Det var mycket "blockchoklad"-smak över chokladen. Inte alls samma smidiga konstisens som deras andras choklad. Men den kanske alltid har varit så... Vad är er andras synpunkter på Marabou Mörk Choklad? Är den god? Äter ni den eller den duger enbart till desserter/bakverk?
Citera
2014-10-26, 00:33
Medlem
Scraps avatar
Jag har bara smakat Lindt choklad när jag var runt 12 år, och deras smakade ju pyton. Men jag har alltid älskat den vanliga mjölkchokladen. Hur skulle du jämföra Marabous mörka med Lindt?
Citera
2014-10-26, 00:36
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrap
Jag har bara smakat Lindt choklad när jag var runt 12 år, och deras smakade ju pyton. Men jag har alltid älskat den vanliga mjölkchokladen. Hur skulle du jämföra Marabous mörka med Lindt?
Marabou Mörkchoklad är mycket sötare, jag tror kakaohalten ligger på max 44%. Jämfört med Lindt som är minst 70%. Jag gillar bäst mörk choklad med högst 60% i kakaohalt.
Citera
2014-10-26, 00:40
Medlem
Scraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Marabou Mörkchoklad är mycket sötare, jag tror kakaohalten ligger på max 44%. Jämfört med Lindt som är minst 70%. Jag gillar bäst mörk choklad med högst 60% i kakaohalt.
Hmm, kanske ska sticka ner till affären och testa. Det var just det beska som förstörde Lindt vill jag minnas..
Citera
2014-10-26, 00:40
Medlem
Polyklorfenols avatar
Marabou's mörka är sliskig. Knappt värd att kallas mörk.

En bra mörk choklad för nybörjare är Lindt Excellence Madagaskar. Inte så bitter som mörk choklad kan bli.
Citera
2014-10-26, 01:15
Bannlyst
Marabous ljusa är grym i smaken men kan ha lite frän eftersmak och är något fet i konsistensen och deras mörka är väldigt fet/flottig i smaken och känns inte alls exklusiv eller verkar hålla kvalité. som någon annan nämnde den har lite block-choklad känsla över sig.

Lindt tycker jag håller bättre kvalité på sin mörka men sen så kan det ju vara så att de olika märkena kör på olika bönor. vet inte om någon kör på Valrona-bönan men den håller bra kvalité. går att köpa på chokladhuset på söder för er chokladälskare där ute. vet att den finns i ljus/halvmörk men dom har den säkert i mörk variant med. kan hända att ni behöver fråga om den i kassan om ni inte ser den framme. är riktigt bra.
Citera
2014-10-29, 00:54
Medlem
elgecys avatar
Har ätit Marabou mörk choklad sedan barnsben då min farmor alltid hade den hemma som choklad att baka med. Mitt minne är att den alltid smakat block/bak-choklad.. Den har en väldigt speciell mörk choklad-smak i jämförelse med andra märken som jag tycker smakar aningen och strävare och faktiskt lite mer. Med det inte sagt att jag inte skulle gilla Marabous, för det gör jag faktiskt.
Citera
2014-10-29, 07:17
Medlem
mbois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Marabou's mörka är sliskig. Knappt värd att kallas mörk.

En bra mörk choklad för nybörjare är Lindt Excellence Madagaskar. Inte så bitter som mörk choklad kan bli.
Håller med angående Madagaskar chokladen. Tror även de finns en till mild i Lindt sortimentet, har för mig förpackningen är lila.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in