2014-10-25, 22:39
Medlem
Nollkoll Tjej! Startade bilen för första gången idag efter att den har stått stilla i några dagar.. I början så startade den inte efter 3-4:e försök så startade den.. Men Stopp- och batterilampa släcktes inte.. Jag provade kör runt parkeringen och då släcktes den. Så jag bestämde att provköra iväg lite, efter 15 min så lyste Stopp- och batterilampan igen.. Vad menas med detta?!?

Kanske bäst att lämnar in den till verkstan.. Det är förresten en Renault Clio från 2000(automat växel)
Citera
2014-10-25, 22:47
Medlem
Några dagar? låter inget från motorn? kan det vara nå tjall med generatorn eller laddrelä? generatorn laddar ström till batteriet på order av reläet. glappar någon av dessa 2 saker så tänds batterilampan omgående.
Vem som helst med lite kunskap och en multimeter borde kunna felsöka detta..
PMa om du vill ha hjälp, om du vill outa ort först..

3e ändringen känn om din svarta synliga rem under huven är mycket glapp.. du borde bara ha en synlig
Senast redigerad av Hustlare 2014-10-25 kl. 22:52. Anledning: ..
Citera
2014-10-26, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hustlare
Några dagar? låter inget från motorn? kan det vara nå tjall med generatorn eller laddrelä? generatorn laddar ström till batteriet på order av reläet. glappar någon av dessa 2 saker så tänds batterilampan omgående.
Vem som helst med lite kunskap och en multimeter borde kunna felsöka detta..
PMa om du vill ha hjälp, om du vill outa ort först..

3e ändringen känn om din svarta synliga rem under huven är mycket glapp.. du borde bara ha en synlig

WOW.. det var många nya ord.. Ja bilen har stått still i några dagarna nu med tanke på att jag har ändå ganska nära till universitet.. Alltså motorn låter väl normalt enligt mig.. Och den svarta remen byttes förra sommarn.. Får detta hände en gång förr och då har den svarta rem gått sönder.. Det kanske gick sönder igen? :S
Citera
2014-10-26, 05:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommi91
WOW.. det var många nya ord.. Ja bilen har stått still i några dagarna nu med tanke på att jag har ändå ganska nära till universitet.. Alltså motorn låter väl normalt enligt mig.. Och den svarta remen byttes förra sommarn.. Får detta hände en gång förr och då har den svarta rem gått sönder.. Det kanske gick sönder igen? :S

Ja byttes bara remmen så är det inte omöjligt, den laddar iaf inte ström när den lampan lyser såvida du inte har något långsökt fel.
Kan vara något annat som skurit som gör att remmen slits ovanligt snabbt.
Hoppas det löser sig.
Senast redigerad av Hustlare 2014-10-26 kl. 05:11. Anledning: ..
Citera
2014-10-27, 22:52
Medlem
Hur går det för dig?
Citera
2014-10-27, 23:16
Medlem
morbrostewarts avatar
verkar som sagt vara tjall med laddningen. Det kan en kompis eller en verkstad kontrollera på ett par minuter, detta som en snabblösning. På lite sikt bör man, åtminstone som bil-ointresserad/okunnig, ta bestämt avstånd från franska bilar då de tyvärr inte håller måttet i något avseende.
Citera
2024-04-21, 08:42
Medlem
Novotars avatar
Har en Renault Clio 2012 R manuell på instrumentbrädan kommer texten ”Low Battery” och STOP lyser efter 2 km. Även text ”check airbag”.
Nytt batteri insatt. Gen. Remmen ok.
Generatorn tar in ström in men ger inte ut?
Vad kan felet bero på… generatorn, laddbox mer….?
Citera
2024-04-21, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
Har en Renault Clio 2012 R manuell på instrumentbrädan kommer texten ”Low Battery” och STOP lyser efter 2 km. Även text ”check airbag”.
Nytt batteri insatt. Gen. Remmen ok.
Generatorn tar in ström in men ger inte ut?
Vad kan felet bero på… generatorn, laddbox mer….?

Laddar bilen? Kontrolleras med voltmeter och motorn igång.
Kolla även status på batteriet.
Om generatorn underlåter att ladda så beror det på inre fel i densamma alternativt spänningsregulatorn. Kolen kan också vara utnötta, sitter ej sällan i samma hållare som regulatorn om den är integrerad i generatorn.
Citera
2024-04-21, 14:26
Medlem
Det du borde göra först är att läsa instruktions boken om vad "stop" och övriga felmeddelanden innebär.

low battery kan helt enkelt betyda att batteriet är dåligt laddat för ni haft någon krypström, glömt någon lampa på eller liknade.

Manualen till bilen berättar det mesta du behöver veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in