2014-11-23, 16:57
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Mycket dravel om "ateism" här. Samuel Noah Kramer som översatt många av de gamla sumeriska texterna var ortodox jude. Generellt skulle jag vilja påstå att troende från de abrahamitiska religionerna varit väl representerade inom assyriologin, vilket inte är så konstigt eftersom troende ofta intresserar sig för Mellanösterns historia, de bibliska myterna och deras ursprung.

För att du sprider ateism. Och Bibelns historier är inte myter, men verkliga historier som skett.

Till exempel är alla enade om Moses flykt från Egypten, att det är verklighet. Erövringen av Kaanans land är verklighet, historien om Abraham är verklighet. Detta är VERKLIGA historier.

Assyrierna har varit fiender till troende från abrahamitiska religionerna, dem var de värsta av de värsta. De var polyteister. Att det finns en relation har endast att göra med att man levde under den perioden på just det området. Till exempel var Abraham en sumerier, men han var monoteist och förkastade deras levnadssätt. Så han bröt och förstörde statyerna och sedan emigrerade till Palestina. Från Abraham uppstod sedan både det judiska och arabiska folket.

Ända sedan början så har det rått krig och fientligheter mellan monoteister och dessa polyteister. Koranen beskriver hur Abraham till och med förkastade sin fader efter att han vägrade avsvära sig den sumeriska polyteistiska tron.
Citera
2014-11-23, 17:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Och Bibelns historier är inte myter, men verkliga historier som skett.

Jaså, men det kan du ju demonstrera på tråden "Är bibeln sann".

Citat:
Till exempel är alla enade om Moses flykt från Egypten, att det är verklighet. Erövringen av Kaanans land är verklighet, historien om Abraham är verklighet. Detta är VERKLIGA historier.

Och enstaka plock demonstrerar alltings verklighet?
Citera
2014-11-23, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jaså, men det kan du ju demonstrera på tråden "Är bibeln sann".

Och enstaka plock demonstrerar alltings verklighet?
Ja,det är "New york finns,allså finns Spindelmannen-resonemanget"......!
Citera
2014-11-23, 17:05
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Du har absolut inga bevis på detta utan har bara hittat några gamla poetiska texter där du försöker hitta likheter och sedan säger dig lokalisera ursprunget. Du har INGA bevis utan bara antar baserat på egna tankar. Och sedan talar du som om det vore fakta, och bevisat. Du är en lögnare.

Om du sätter dig ner och läser den sumerisk-babyloniska berättelsen om Syndafloden - som bland annat återges i Gilgamesheposet, så finner du att det är precis samma berätttelse som i Bibeln.

Samma syndaflod, samma Noa (eller Ziusudra som sumererna kallar honom) som varnas av Gud, samma ark fylld med olika djur, samma duva och korp som skickas ut för att spana efter land m.m.

Det är uppenbart för varje rationellt tänkande läsare att de två syndaflodesberättelserna är två versioner av samma berättelse.
Citera
2014-11-23, 17:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja,det är "New york finns,allså finns Spindelmannen-resonemanget"......!

Ja, åtminstone mycket likt det.
Citera
2014-11-23, 17:16
Bannlyst
Citat:
Nej, han hittar på saker.
Förmodligen men det kan också vara att han hoppas i all sin kraft. Jag har också räknat mig som ateist så även jag känner igen mig i tankesättet.

Citat:
Det finns en klar förklaring till allting, både Bibeln och Koranen framställer några grundläggande sanningar.
det finns en stor skillnad mellan bibeln och koranen och det är att den ena motsäger den andra. Jag rekommenderar att hoppa över koranen. Vill Gud så får han säga till att man ska läsa den, tycker jag. (förmodligen svårt för "allah" att säga till muslimer att läsa bibeln..)

Citat:
Det är inget konstigt med det, för Koranen till exempel är bara den slutliga uppenbarelsen.
Ungefär som mormonernas bok eller tredje testamentet säger sig vara..

Jo, det säger faktiskt bibeln med. På sista sidan finns en skarp varning till de som tänker lägga till eller dra ifrån.

Citat:
Koranen säger att Gud sänt profeter tidigare såsom Noak, Moses, Abraham, Jesus och så vidare.
Bibeln säger att Jesus är Kung! (Muhammed var en krigsherre.. dessutom en vanlig människa eller rättare sagt falsk profet )

Citat:
Hur en historia om massa gudar, som föder barn!, kan ha likheter med Bibelns och Koranens monoteism är ju ofattbart.
Vet inte vilken historia du menar men om man tänker sig att folk kan inbilla sig att vad som helst är en gud så finns ju historierna om de olydiga änglarna i bibeln som kom ner och gjorde kvinnorna på smällen. Avkomman blev jättar och Gud gjorde dessa till sataner som jävlas med människor. Finns mer beskrivet om det i Enoks bok.
Senast redigerad av saggeliten 2014-11-23 kl. 17:19.
Citera
2014-11-23, 17:33
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Om du sätter dig ner och läser den sumerisk-babyloniska berättelsen om Syndafloden - som bland annat återges i Gilgamesheposet, så finner du att det är precis samma berätttelse som i Bibeln.

Samma syndaflod, samma Noa (eller Ziusudra som sumererna kallar honom) som varnas av Gud, samma ark fylld med olika djur, samma duva och korp som skickas ut för att spana efter land m.m.

Det är uppenbart för varje rationellt tänkande läsare att de två syndaflodesberättelserna är två versioner av samma berättelse.

För det första så verkar du ha fått en fel uppfattning här. Du tror att bara för att vissa legender existerar som har likheter med till exempel Bibelns historier, så har Bibeln tagit från dessa. Verkligheten är snarare att Bibeln beskriver en VERKLIG händelse som skett, och att dessa händelser varit så omfattande att folk efter denna händelsen har talat vidare om detta och så har det uppstått berättelser med likheter om detta.

Koranen beskriver till exempel att Noah var den första generationen efter Adam, med andra ord denna händelsen skedde i början av människans tid på jorden. Det är bara logiskt att folk kommer berätta och tala om denna händelser efteråt.

Denna syndafloden är inte den enda sådana. Koranen beskriver till exempel det svåra straffet som drabbade Thamuds och Ads folk. Folken i omgivningen var medvetna om detta och hade egna berättelser om dessa händelser. Straffet som drabbade Sodom och Gomorra är ännu ett sådant exempel.

Då dessa händelser SKEDDE i omgivningen så är det bara normalt att folk berättar vidare till sina efterkommande generationer om dessa händelser. Precis som folk berättar idag vidare om till exempel Andra Världskriget eller om tsunamin i Indiska Oceanen. Dessa kommer anses vara legender om 3000 år, man kommer inte ha "riktiga" bevis på att dessa saker skedde annat än några gamla skrifter (på den tiden då). Folk kan då säga på den tiden att folk det som stod idag var plagierat från några legender som man hittade år 3000!

Så snarare är det tvärtom, att den händelse som Bibeln beskriver togs över av de folkslag som levde där. Här har du en förklaring

Citat:
Question: "Did the Bible copy the Flood account from other myths and legends?"

Answer: It is true that the Genesis flood account shares many striking similarities with the Babylonian Gilgamesh epic, and with the Babylonian Atrahasis epic, for that matter. In fact, literally hundreds of flood traditions have been preserved all over the world, with traditions abounding in Europe, Asia, Africa, and Australia, as well as both of the Americas, and the Genesis account shares similarities with most of them. Of the flood traditions which have survived to the present time, about 95% describe a global cataclysmic deluge, 88% tell of a favored family of humans saved from drowning to reestablish the human race after the deluge, 66% say the family was forewarned of the coming cataclysm, 66% blame the wickedness of man for the deluge, and 70% record a boat as being the means by which the chosen family (and animals) survived the flood. More than one third of these traditions mention birds being sent out from the boat.

Since every culture has descended directly from the flood’s survivors, it is logical that stories of this traumatic event are both abundant and universal, having been passed down from generation to generation. This is certainly the case. Many of these traditions are remarkably consistent, considering the relative isolation of the cultures, the length of time that has elapsed since the flood, and the human tendency to embellish, exaggerate, and distort stories over time. The Babylonian and biblical accounts of the flood appear to represent different retellings of an essentially identical flood tradition.

Skeptics want to imagine that there was, in fact, no flood and that the Bible’s flood account was borrowed from a Babylonian myth. The evidence seems to suggest otherwise: there was, in fact, a catastrophic worldwide deluge, and the veracity of the biblical account is attested to by numerous other similar ancient accounts. In addition to abundant historical evidence, there is a wealth of physical proof in favor of the flood’s historicity. The flood of Noah’s day was most certainly a real historical event, and the biblical account of what happened is trustworthy.

Som jag sa, det är som om någon år 3000 skriver historier om Andra världskriget och om tsunamin i Indiska Oceanen och någon som lever år 5000 kan då säga att det som man skrev år 2014 om Andra Världskriget och tsunamin var plagierat från legender och myter som skrevs år 3000!
Citera
2014-11-23, 17:33
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Assyrierna har varit fiender till troende från abrahamitiska religionerna, dem var de värsta av de värsta. De var polyteister. Att det finns en relation har endast att göra med att man levde under den perioden på just det området. Till exempel var Abraham en sumerier, men han var monoteist och förkastade deras levnadssätt. Så han bröt och förstörde statyerna och sedan emigrerade till Palestina. Från Abraham uppstod sedan både det judiska och arabiska folket.

Teorin att Abraham var en sumerier har jag redan diskuterat i en annan tråd:

http://www.flashback.org/p50920026#p50920026

Som jag skrev där så håller jag för mer troligt att staden Ur i Bibeln syftar på Urfa (Edessa) i södra Turkiet, vilket också är vad en gammal judisk tradition hävdar.

Citat:
Ända sedan början så har det rått krig och fientligheter mellan monoteister och dessa polyteister. Koranen beskriver hur Abraham till och med förkastade sin fader efter att han vägrade avsvära sig den sumeriska polyteistiska tron.

Att du nu surrar om "polyteister" får mig att misstänka att du är wahhabit. Wahhabiter brukar ju beskylla alla som inte delar deras syn på tillvaron för att vara "polyteister", till och med andra muslimer.
Citera
2014-11-23, 17:35
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Teorin att Abraham var en sumerier har jag redan diskuterat i en annan tråd:

http://www.flashback.org/p50920026#p50920026

Som jag skrev där så håller jag för mer troligt att staden Ur i Bibeln syftar på Urfa (Edessa) i södra Turkiet, vilket också är vad en gammal judisk tradition hävdar.

Att du nu surrar om "polyteister" får mig att misstänka att du är wahhabit. Wahhabiter brukar ju beskylla alla som inte delar deras syn på tillvaron för att vara "polyteister", till och med andra muslimer.

Citat:

Det är väl bekräftat att det rör sig om Babylonien och att Abraham emigrerade därifrån till Palestina. Du behöver inte förneka något som är så uppenbart.

Citat:

Vad snackar du om? Vi snackar om assyrierna, och andra folkslag som var polyteister. Eller du tycker inte att om man tror på 20 gudar att man är polyteist?
Citera
2014-11-23, 17:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Denna syndafloden är inte den enda sådana. Koranen beskriver till exempel det svåra straffet som drabbade Thamuds och Ads folk. Folken i omgivningen var medvetna om detta och hade egna berättelser om dessa händelser. Straffet som drabbade Sodom och Gomorra är ännu ett sådant exempel.

Då dessa händelser SKEDDE i omgivningen så är det bara normalt att folk berättar vidare till sina efterkommande generationer om dessa händelser.

Vandrings-myter är en mycket enklare förklaring, som inte behövar så mycket demagogisk trams.
Citera
2014-11-23, 17:48
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Det är väl bekräftat att det rör sig om Babylonien och att Abraham emigrerade därifrån till Palestina. Du behöver inte förneka något som är så uppenbart.

Nej, i Bibeln talas det om landet på andra sidan floden (Eufrat). Och det passar även in på området kring Haran och Urfa. Abrahams flytt till Haran blir då mycket lättare att förstå.

Och redan Nachmanides hävdade som sagt att det bibliska Ur låg i det området, inte i södra Irak.

Citat:
Vad snackar du om? Vi snackar om assyrierna, och andra folkslag som var polyteister. Eller du tycker inte att om man tror på 20 gudar att man är polyteist?

Jag syftade på att "polyteist" är ett skällsord som wahhabiter ofta använder.

Sedan är det iofs sant att de gamla sumererna var polyteister. Precis som andra folk i Mellanöstern, inklusive de gamla hebréerna. Se vad jag skrev om Jahve och Elohim i en annan tråd:

(FB) Gnostikernas feltolkning av "Inga andra gudar..."
Citera
2014-11-23, 17:58
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Som jag sa, det är som om någon år 3000 skriver historier om Andra världskriget och om tsunamin i Indiska Oceanen och någon som lever år 5000 kan då säga att det som man skrev år 2014 om Andra Världskriget och tsunamin var plagierat från legender och myter som skrevs år 3000!

Mitt råd är som sagt att du själv sätter dig ner och läser Gilgamesheposet. Då kommer du förhoppningsvis att inse att det är samma berättelse om samma syndaflod som finns i Bibeln. Inte någon allmänmänsklig myt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in