• 1
  • 2
2014-10-24, 14:35
Medlem
Gick till swedbank kontor idag, för att jag inte fattar hur man köper aktier där. Väl där inne säger han att man ska gå in på värdepapper -> sök aktie -> slå in typ marknasvärdet och hur många man vill köpa.

Låt säga att jag då köper typ Lindex aktier för 30kr, köper 3 st. 3*30=90kr. .

Men då står det

"Ordervärdet + courtage överskrider din köpkraft. Ordern är inte genomförd.
"

vad menas? alltså, jag antar att de drar dessa 90kr från mitt privatkonto? eller hur fan gör man..
Citera
2014-10-24, 14:46
Medlem
Bankdosas avatar
Öppna en ISK, sätt över pengar från något konto, köp aktier.
Citera
2014-10-24, 14:48
Medlem
Men hallå, är det inte det jag gör?

Får ju bara felmeddelenadet "Ordervärdet + courtage överskrider din köpkraft. Ordern är inte genomförd.
"?
Citera
2014-10-24, 14:53
Medlem
Bankdosas avatar
Har du verkligen fört över pengar till ditt investeringssparkonto eller depåkonto? Verkar ju som att det inte finns pengar på kontot.
Citera
2014-10-24, 14:58
Medlem
. hitta nu!

tack!
Senast redigerad av melyhna 2014-10-24 kl. 15:01.
Citera
2014-10-24, 15:02
Medlem
Bankdosas avatar
Konstigt, jag har både depåkonto och ISK via swedbank och det har aldrig varit några problem så länge som det har funnits mer pengar på kontot än vad aktierna kostar.
Citera
2014-10-24, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankdosa
Konstigt, jag har både depåkonto och ISK via swedbank och det har aldrig varit några problem så länge som det har funnits mer pengar på kontot än vad aktierna kostar.

Alltså har ett depåkonto- fattar det som ett jävla konto där det är ett flyttbart konto där pengarna kan röra sig fritt typ som ett eget sparkonto liksom.

nu har jag skaffat ett värdepapperskonto, och ett investeringskonto.

Depåkontot har pengar, investringskontot har pengar.
VP_tjänstbas (dvs värdepapper) har inte pengar, för det fattar jag inte hur man för in pengar till för att hålla på och köpa.

Men ändå så står det att jag har gjort fel. Courtaget balabakabfala

alltså jag har gjort fel NÅGONSTANS helt klart.. men var? när man är helt novis på ngt så är det himla svårt att fatta var, då swedbank gossen inte gav mig ett jävla pissråd. Kan ju tillägga att jag inte ens visste att man behövde ha ett "depåkonto" innan, för jag trodde det går per automatik fr privatkontot.

Så, vill du/ngn ta det steg för steg?
Citera
2014-10-24, 15:20
Medlem
[i]När du öppnar ett investeringssparkonto ska du också ansluta en värdepapperstjänst och/eller ett fondkonto (oavsett om du har tjänsterna sedan tidigare)
/I]

ja preics, ngt som missats. Hur kopplar man dessa?
Citera
2014-10-24, 15:27
Medlem
Har inte Swedbank 99 kr i courtage? Alltså 99 kr när du köper och 99 kr när du säljer. Du betalar alltså 198 kronor för att handla aktier för 90 kronor. Dina aktier måste alltså stiga 200 % för att du ska gå +/- 0.

Ska du handla aktier på Swedbank ska du handla för MINST 10 000, gärna 20 000 för att courtaget inte ska äta upp en för stor del av pengarna.
Citera
2014-10-24, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Har inte Swedbank 99 kr i courtage? Alltså 99 kr när du köper och 99 kr när du säljer. Du betalar alltså 198 kronor för att handla aktier för 90 kronor. Dina aktier måste alltså stiga 200 % för att du ska gå +/- 0.

Ska du handla aktier på Swedbank ska du handla för MINST 10 000, gärna 20 000 för att courtaget inte ska äta upp en för stor del av pengarna.

Mhmm.. Vilken rekommenderar du då?
Citera
2014-10-24, 15:53
Avstängd
bithaxs avatar
Skit i storbankerna, internetbankerna är billigare på handel.

Till storbankerna går du om du är min farsa som "skall köpa SEB" och inte kan regga ett eget gmail konto utan hjälp.

Minuset med internethandeln är att du kan impulsköpa / sälja där, villket inte alls är en bra ide.
Lättare att vara långsiktig om man bara ser ett kontoutdrag från VP nån gång om året.
Senast redigerad av bithax 2014-10-24 kl. 15:57.
Citera
2014-10-24, 15:54
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melyhna
Mhmm.. Vilken rekommenderar du då?

Avanza är riktigt bra. Billigt och dessutom en betydligt mer lättförståelig sajt. Minuset är deras app som inte alls håller måttet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in