2014-10-24, 12:53
Medlem
Så här är läget. Käkat stesolid för ångest, oxynorm för ryggsmärtor och nitrazepam för insomningsproblem i flera år. Till slut spårade det ur och jag tokåt av allting. Insåg att jag var tvungen att sluta med allt. Så i samråd med läkare kom vi överens om att ta stes först. Har en ganska human nedtrappning, 10 % varannan vecka och har gått från 45 mg om dan till 26 nu. Kommer hålla på ett bra tag till med stesen. Vad bör jag ta när jag är klar med det? Oxynormen eller nitrazepam? Och i vilken takt tar man dom? Äter 3 x 5 mg oxy/dag och 2x10 mg nitrazepam.
Citera
2014-10-24, 13:51
Medlem
Bör kanske tillägga att stesdosen nog var snarare 90-100 mg och oxy 6-8 om dan när det var värst. 45 mg och 3x5mg oxy var tbx på rekommenderad dos. Första veckorna var ett helvete som slutade på psyk. Sen har jag väl landat lite men mår fortfarande piss. I vilken ordning bör man alltså fortsätta för att göra det så lindrigt som möjligt?
Citera
2014-10-24, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fidelisandria
Bör kanske tillägga att stesdosen nog var snarare 90-100 mg och oxy 6-8 om dan när det var värst. 45 mg och 3x5mg oxy var tbx på rekommenderad dos. Första veckorna var ett helvete som slutade på psyk. Sen har jag väl landat lite men mår fortfarande piss. I vilken ordning bör man alltså fortsätta för att göra det så lindrigt som möjligt?

Hm, bra att du tar tag i ditt problem, personligen hade jag klippt oxynormen innan nitrazepamen, just för att sömnen är så viktig när du ska sluta. Bra att det inte går för snabbt, det är oftast då det skiter sig. Trappar ut sakta som du redan gör, och klipp nitrazepamen det sista du gör efter att ha trappat ur oxynormen.

Mvh
Citera
2014-10-24, 15:50
Medlem
sissens avatar
Ta oxynormen först för utan sömn kommer du inte kunna trappa ut nån medicin.
Citera
2014-10-24, 16:49
Medlem
C-3POs avatar
Bensodiazepiner --> Drogrehabilitering
/Moderator
Citera
2014-10-24, 20:29
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Så här är läget. Käkat stesolid för ångest, oxynorm för ryggsmärtor och nitrazepam för insomningsproblem i flera år. Till slut spårade det ur och jag tokåt av allting. Insåg att jag var tvungen att sluta med allt. Så i samråd med läkare kom vi överens om att ta stes först. Har en ganska human nedtrappning, 10 % varannan vecka och har gått från 45 mg om dan till 26 nu. Kommer hålla på ett bra tag till med stesen. Vad bör jag ta när jag är klar med det? Oxynormen eller nitrazepam? Och i vilken takt tar man dom? Äter 3 x 5 mg oxy/dag och 2x10 mg nitrazepam.
Det är vanligt att man börjar "tok-äta" Benso. Det börjar ganska omärkligt för att sedan komma helt ur kontroll. Man blir slav under pillren.

Att komma ur detta beroende är svårt och smärtsamt. Fast nödvändigt om man vill ha ett drägligt liv. At:n är både tung och långvarig, man mår verkligen skit en lång tid.

Du skriver att du har en läkare. Vilken sorts läkare? För att få en verkningsfull nedtrappning krävs det en som vet vad det handlar om. Med den låga nedtrappningen du skriver om kan man undra om din läkare är insatt i beroende/missbruk av läkemedel och särskilt Benso.

Tycker du ska söka hjälp av någon drog-kunnig läkare eller besöka beroendecentrum. Det du beskriver är inte att leka med. Många gånger är den egna tron "att det här fixar jag själv" felaktig. Det är mycket svårt att fixa själv för det är alldeles för lätt att ge upp när måendet är som sämst. Lätt då att ta ett piller "bara för att".

Jag var själv djupt nere i piller-träsket och hade inte överlevt utan kompetent hjälp. Hjälp både med själva beroendet, men också hjälp med hur jag förblir drogfri.

/Lycka till, du har en lång snårig väg framför dig. Fast det är så värt att slippa dessa droger, som förstör livsviljan.
Senast redigerad av Morfar-52 2014-10-24 kl. 20:31.
Citera
2014-10-25, 08:34
Medlem
Tack för svaren! Morfar, tycker du jag går för långsamt fram? Läkaren har lång erfarenhet från psykvården och hon sa att hennes erfarenhet var att långsam urtrappning var det som oftast var mest framgångsrikt. Och av det jag läst mig till här på FB och på andra ställen så är det väl snarare så att läkarna vill gå för fort framåt?
Jag har stort stöd av min sambo som håller hårt i medicinerna och delar ut dom doser jag ska ha så jag inte kan fuska.
Citera
2014-10-25, 09:05
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Tack för svaren! Morfar, tycker du jag går för långsamt fram? Läkaren har lång erfarenhet från psykvården och hon sa att hennes erfarenhet var att långsam urtrappning var det som oftast var mest framgångsrikt. Och av det jag läst mig till här på FB och på andra ställen så är det väl snarare så att läkarna vill gå för fort framåt?
Jag har stort stöd av min sambo som håller hårt i medicinerna och delar ut dom doser jag ska ha så jag inte kan fuska.

Ja spontant känns det som väldigt långsamt. Jag refererar till hur det gick till för mig.

Då tycker jag du ska lita på läkaren och följa hennes schema. Förstår då inte varför du ställer denna fråga om nedtrappningen?
Det sämsta du kan göra är att få egna ideer om detta. Blir lätt att man spårar ur då. Att vara beroende av dessa läkemedel ska tas på stort alvar.
Det är tyvärr ofrånkomligt att du kommer må dåligt, fysiskt och mentalt. Du måste bara veta att det finns ett ljus i tunneln. Om du litar på det så är det lättare att stå ut.

/Lycka till, det går säkert bra!
Citera
2014-10-25, 09:38
Medlem
Antar att jag helt enkelt vill ha lite input från andra som själv gått igenom sånt här...
Citera
2014-10-25, 10:16
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Antar att jag helt enkelt vill ha lite input från andra som själv gått igenom sånt här...
Jo det förstår jag. Många här har ju gått igenom detta. Finns många trådar här i rehab-forumet att läsa.

Varje människa har sin egen story och sin egen orsak till att det blivit som det blivit. Slutresultatet är ändå ganska lika; beroende.
Många är beroende av flera droger samtidigt. Alkohol, mediciner, cannabis och you name it.

Ganska gemensamt för oss är att vi under vår tid försökt lägga av på egen hand många gånger. Det finns dom som lyckats. men skulle påstå att dom i ärlighetens namn är ganska få.

Drogernas kraft i oss är otroligt stark. De styr hela vårt liv. Gör oss hjälplösa. Förnekelsen kan vara så stark att vi lurar oss själva. Vi lurar också våra nära, inte av elakhet utan för att det är så beroendet fungerar.

Nu vill jag inte skrämma dig, det är inte säkert att du kommit så långt ner i ditt beroende ännu. Men får du inte bukt med detta, så är det dit du kommer. Sakta men säkert.

Så följ din läkares råd till punkt och pricka, inga om och men.
Du har fått en möjlighet att komma ur det här på ett mycket bra och förhållandevis smärtfritt sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in