2014-10-23, 22:36
Medlem
Vad anser ni om folk som tränger sig i köer?

Jag själv var med om detta nu i veckan. Skulle åka hem från en resa och står i kön med min pojkvän för att checka in bagaget. Kan redan nu säga att det var väldigt mycket folk som skulle med planet och så.
Iallafall, jag och min kille ställer oss i kön bakom en barnfamilj. Bakom oss ställer sig ett gammalt par. Tanten stod bokstavligt talat och flåsade oss i nacken. Jag och min kille stod inte lika nära barnfamiljen framför oss pga respekt för den personliga sfären och för att det ger ju ändå inget att stå så pass nära. Det går ju liksom inte fortare. Iallafall, barnfamiljen går fram 10cm och jag och min kille stod kvar då det inte var någon mening med att flytta med. Tanten bakom blir tydligen tjurig, tittar på mig och säger med sur ton "Framåt!" De försökte gå om oss och ha sig.
Och inte nog med detta så kommer deras typ kompisar och ställer sig bredvid dem, och inte sist i kön som de kanske borde. Inte mig emot visserligen då jag var framför dem, men hade jag varit bakom hade iallafall jag blivit sjukt förbannad. (pms, sovit dåligt, och inte ätit på länge är ingen bra kombo )

Efter detta så pratade jag och min kille om detta och båda kom fram till att det oftast är äldre människor som ska trängas och ha sig. Att ingen utav oss knappt varit med om att yngre gjort det.

Vad anser ni om de som tränger sig i köer? Vad har ni varit med om och delar ni uppfattningen om att det oftast är äldre som gör det?
Citera
2014-10-23, 22:53
Medlem
Napis avatar
Jag anser att de som tränger sig kommer fram snabbare. Sen kan jag bli förbannad eller helt skita i det, beroendes på vad det gäller.
Trött, hungrig och irriterad på en flygplats hade inte vart bra, dock hade jag inte blivit speciellt sur då någon ställer sig vid sina vänner som redan står i kö.
Det hamnar i gråzonen för vad som är acceptabelt medans någon/några som tränger sig på riktigt är skäl för härdsmälta.
Citera
2014-10-23, 23:05
Medlem
Jag har en polare som stod i kön på Lidl och skulle köpa snus. Det ställer sig en kille sist i kön och han börjar fråga sig framåt om han fick gå före.
När han väl kom fram till min polare och knackade på axeln och framtryckte sin åsikt om att få gå före, tittade P (som vi kan kalla min polare) på honom och frågade om han hade jobbat idag.
Det kom fram ett svagt, typ stammande nej, varpå P säger, då kan du ställa dig sist igen.
Haha, tycker det är så rätt, min polare, som ibland jobbar mer än heltid, anser att folk som inte gör rätt för sig och jobbar har mer tid över och kan stå i kö.
Kan väl tillägga att det inte var en pensionär.
Citera
2014-10-24, 08:28
Medlem
siQwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bpv3751
Jag har en polare som stod i kön på Lidl och skulle köpa snus. Det ställer sig en kille sist i kön och han börjar fråga sig framåt om han fick gå före.
När han väl kom fram till min polare och knackade på axeln och framtryckte sin åsikt om att få gå före, tittade P (som vi kan kalla min polare) på honom och frågade om han hade jobbat idag.
Det kom fram ett svagt, typ stammande nej, varpå P säger, då kan du ställa dig sist igen.
Haha, tycker det är så rätt, min polare, som ibland jobbar mer än heltid, anser att folk som inte gör rätt för sig och jobbar har mer tid över och kan stå i kö.
Kan väl tillägga att det inte var en pensionär.

Klockrent.

Hatar folk som tränger sig utan bättre anledning än att dem har fått abstinens från datorn på den 5-minuter långa färden till affären.
Citera
2014-10-24, 11:28
Medlem
Jodkulas avatar
Folk som tränger sig är undantagslöst dumma i sina huvuden och förtjänar att får alla sina tänder utdragna och bli rullade i bajs.

Det gäller även de som ställer sig skitnära bakom i kön, som TS beskriver. Som att de tror att kön går fortare för att man står och flåsar varandra i nacken. Så dumma människor har inget som helst existensberättigande och är bara slöseri med plats och syre.

Detta gäller f.ö. alla köer och allra mest i trafiken eftersom köträngare och nackflåsare dessutom innebär en fara för andra. Den som på allvar tror att alla bilar framför mig på vägen plötsligt kommer börja köra jättefort och han bara lägger sig tillräckligt nära min baklucka borde skjutas i ansiktet pga av sin oerhörda enfald. Egentligen borde man regelbundet tvärnita när man hamnar framför en sån, men med min skruttiga gamla bil känns det för farligt. I en vanlig kö på flygplatsen kna man ju alltid fisa...
Citera
2014-10-24, 12:00
Medlem
provocative77s avatar
Kan inte minnas när någon trängde sig senast om man bortser från filbytarna i trafiken.
Däremot kan jag inte låta bli att skriva här.
Fenomenet i trådstarten är min lilla hobby. Just att skapa lucka framåt.
Jag som person älskar att läsa av psykologiska effekter i vår vardag o just när man skapar luckor framåt får man se ett roligt skådespel.
Ta trafiken som exempel o här är det invandrare som är de mest klockrena. Jag har under lång tid ägt en motorstark bil för att kunna göra snabba omkörningar under långpendling.
En period pendlade jag Linköping-Karlstad. E18 är mestadels 2-1-väg.
Om man har en motorstark bil där så sveper man köer. Ofta när det var enfiligt fick man en liten Nissan Micra eller Toyota Corolla efter sig.
Självklart vill man hålla avstånd till framförvarande bil om man höll riktigt bra avstånd kunde de bakom bli så desperata att de försökte köra om fast det var enfiligt samt mittwire. Straxt innan det blev tvåfiligt kröp man närmare framförvarande bil o så fort det delade på sig så var det gasen i botten. Efter halva sträckan var man om o lade sig i en komfortabel hastighet o väntade på att låta tvålkoppen komma ifatt, lagom när det gick ihop. Tog inte många sekunder innan man var ifatt en ny kö o så upprepade man proceduren med en desperat person i släptåg i fyra mil.
Straxt innan Karlstad börjar motorvägen. Då drog man upp bilen i 140 o skrattade gott åt den desperate personen som segade sig om för att ganska snart inse att150 med en liten bil med smala däck inte är kul. Så körde man snart om den på farthållaren satt på 140
Tidsbesparing för att krypa närmare i kön var noll.

En annan kul grej som alla kan praktisera är McD-driveinkö. Om man kommer när det är lång kö så o hamnar som 3-5 innan stolpen så kan man lägga i friläge medan man väntar att hela kön framför har beställt innan man själv lägger i växeln o rullar fram.
I de lägena är backspegeln ett underbart redskap o se hur folk ibland skriker i sina bilar. Bäst är när de tutar. Då kan man till o med stänga av sin bil. Ett bra miljötänk.

Jag har genom fler saker kommit fram till att skapa luckor framåt gör att de bakom blir stressade. De verkar iaf förlora en lång tid av sitt viktiga liv just i de lägena.
Citera
2014-10-24, 12:07
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Det hela beror lite på hur varmt det är, hur trött man är, hur lång kön är & lite sådana faktorer.

I somras sammanföll alla dessa faktorer när någon trängde sig i en varuhuskö.
Den som trängde sig låtsades inte förstå svenska så jag sa till kassapersonalen att antingen flyttar ni bak honom sist i kön, eller så gör jag det. Efter ett visst tumult förstod han plötsligt vad jag sa & gick till en annan kö.

Givetvis korkat att riskera våldsamheter för en sån här skitbagatell, men ibland är det så varmt, kön så lång & blodsockret är så lågt att irritationen tar överhanden.
Citera
2014-10-24, 12:17
Medlem
Tjejer brukar bete sig så har jag märkt, knuffa på en i ryggen och vill tränga sig före ,lär er hyfs
Citera
2014-10-24, 12:21
Medlem
thestalkerdudes avatar
hatar det som in i helvete, varje gång nåt arsle ska trängas sig före så gapar jag att människan kan ställa sig i kön som alla och h*n är inte nån speciell alls.

dom flesta brukar skämmas och går och ställer sig längsbak. förutom nån snorunge i sommras, fick ett "skit ner dig horunge" som svar...han ska vara jävla glad att jag bara släppade han längsbak i kön utan att utdela några käftsmällar som bestraffing för hans ordval! *elak flin*
Citera
2014-10-24, 12:23
Medlem
swebarbs avatar
Har aldrig varit med om att äldre försökt sig tränga på när man stått i kö direkt, snarare är det nåt ynge småglin har gjort men det var ett tag sen jag upplevde det, kanske idag finns det ingen heder oavsett gammal eller ung. Har man bråttom och ber snällt kan jag förstå om man har typ en vara eller nåt som går snabbt men att bara tränga sig blir man ju bara förbannad på jävla människor som gör sånt
Citera
2014-10-24, 12:28
Medlem
Katzyns avatar
Vissa människor tycker helt enkelt att de och det de ska göra är lite viktigare än alla andra och därför drar de sig inte för att prioritera sig själva...

Dock, ställer man sig tillsammans med vänner på en flygplats är det ju ofta så att man gjort en gemensam bokning. Dvs man ska checka in tillsammans på samma bokningsnummer. Det är helt okej (om nu så var fallet)
Senast redigerad av Katzyn 2014-10-24 kl. 12:33.
Citera
2014-10-24, 13:21
Medlem
NeinNeinNeinNeins avatar
Stod och skulle skicka iväg ett par brev på ica här om dagen, det var en kö på 3-4 personer. Då kommer en kärring och ställer sig näst först, personen framför mig säger "ursäkta det är kö här" och kärringen sa "jag ska bara lämna in det här" och visade ett kuvert.

Hade bråttom till jobbet, jävlar vad irriterad jag blev. Som att man kan gå före för att man enligt sig själv har något som är viktigare. Skulle väl kunna acceptera det men absolut inte om de inte ens frågar personerna om det är okej att gå före.

Tvi
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in