2014-10-23, 08:48
Medlem
JakeTheMusss avatar
Om jag vill starta en vapenfabrik hur ska jag gå tillväga? Är det ovanligt stora krav på säkerhet mm? Jag kommer inte tillverka ammo, bara vapen.
Citera
2014-10-23, 08:59
Medlem
Kebabsugers avatar
flytta till usa, typ omöjligt i sverige
frågade polisen en gång och dom kunde inte svara på det, men trodde inte det var möjligt för en privatperson

och då var mitt rätt enkelt, 1-2 anställde och tillverka olika typer av skjutvapen och ha en skjutbana och sedan för export
Senast redigerad av Kebabsuger 2014-10-23 kl. 09:02.
Citera
2014-10-23, 10:19
Medlem
RettaVisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JakeTheMuss
Om jag vill starta en vapenfabrik hur ska jag gå tillväga? Är det ovanligt stora krav på säkerhet mm? Jag kommer inte tillverka ammo, bara vapen.
Kontakta de som nyligen startat, tillexempel FX. Dom gör visserligen luftvapen, men jävligt användbara, rör sig förmodligen i samma lagrum och någonstans ska man ju börja.

Lycka till

Och kom hit och berätta vad du har för ideér sedan när du kommit igång.
Citera
2014-10-23, 10:38
Medlem
ekerilars avatar
Det torde inte vara något problem.

Det första du gör är att utbilda dig vid bössmakarskolan i Gyttorp, därefter startar du din rörelse. Tillstånd krävs, men för en utbildad bössmakare torde det inte vara några problem.

Reloading Center bygger mycket fina jaktstudsare, är lite sugen på en själv, deras budgetmodell forester är inte på något sätt oupnåelig.

Det finns ett antal svenska vapenhantverkare som tillverkar jaktstudsare i ett vanligt garage, men med en vapenkasun där de förvarar objekten.

Magnus Wiberg tillverkar vapen enligt gamla förlagor lodbössor mm, Han bygger enligt uppgift helt från Scratch Han samlar tydlygen t o m in myrmalmen själv, vilket han sedan tillverkar mynningsladdare av som han sedan säljer till entusiaster.

En i mitt jaktlag har t o m. byggt sin jaktstudsare själv. Om jag var lite mer teknisk, skulle jag ocså göra det.

Så, visst går det
Citera
2014-10-23, 15:49
Medlem
tributals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Det första du gör är att utbilda dig vid bössmakarskolan i Gyttorp...
Är inte den nedlagd? Oavsett vilket är det bättre att utbilda sig till verktygsmakare först (om du inte gör som den gode Gaston Glock och utbildar dig i produktionsteknik och kör allt via CAD/CAM istället för att pyssla med tidsödande hantverk).

Du behöver tillstånd för tillverkning från ISP samt att lokalerna skall vara inspekterade och godkända av polisen i enlighet med vad som gäller för vapenhandlare (FAP 556-2 - RPSFS 2005:4).
Senast redigerad av tributal 2014-10-23 kl. 15:54.
Citera
2014-10-23, 16:12
Medlem
Gäller det en vapenfabrik för den undre världen behövs inga tillstånd.

Men du behöver nånstans att vara och de 4 viktiga maskinerna; Svarv (alla maskiners moder), Fräs, Svets och Metallbandsåg.

Så vad du egentligen behöver är 50.000 kronor, inget annat. Sen är det bara att tuta och köra!!!
Citera
2014-10-24, 10:20
Medlem
hanklennarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaldersUdde
Gäller det en vapenfabrik för den undre världen behövs inga tillstånd.

Men du behöver nånstans att vara och de 4 viktiga maskinerna; Svarv (alla maskiners moder), Fräs, Svets och Metallbandsåg.

Så vad du egentligen behöver är 50.000 kronor, inget annat. Sen är det bara att tuta och köra!!!

äger själv nämda utrustning privat .
och jag har sammlat på mig verktygsmaskiner i många år.
och kan med säkerhet säga att du får ett skapligt lass med skit för 50 papp, utan fräsar och svarvstål.
om det inte handlar om stöldgods eller kina skräp .
Citera
2014-10-24, 21:44
Medlem
Visst, du kan förstås insistera på att maskinparken ska vara svensk med Köping svarv, ESAB svets osv men då får man också tiodubbla alla siffror. Mitt förslag gällde alltså undergroundverksamhet och då kör man med grejer som funkar för ändamålet, inte med några fantasier i det blå om noggrannhet på tiotusendelar av millimetrar. En vapenfabrik ska väl generera pengar, inte sluka dom.
Citera
2014-10-27, 16:37
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaldersUdde
Visst, du kan förstås insistera på att maskinparken ska vara svensk med Köping svarv, ESAB svets osv men då får man också tiodubbla alla siffror. Mitt förslag gällde alltså undergroundverksamhet och då kör man med grejer som funkar för ändamålet, inte med några fantasier i det blå om noggrannhet på tiotusendelar av millimetrar. En vapenfabrik ska väl generera pengar, inte sluka dom.
Ska man tillverka vapen som fungerar handlar toleranserna om hundradels millimetrar, inte tiotusendelar. Detta går definitivt att åstadkomma med de maskiner kineserna tillverkar nuförtiden, men skärverktyg, borr, brotchar mm måste vara av bättre kvalitet. Problemet med billiga maskiner ligger mest i repeterbarhet och pålitlighet, så en bra maskinpark ger definitivt en bättre produktivitet. Men har man tålamod går det att klara sig med minimala investeringar. Jag har t.ex. en kompis som bygger vapen (allt från hjullåsbössor till automatpistoler) från scratch, han jobbar i en större friggebod och de mest avancerade maskinerna han har är en kinesisk svarv, pelarborr och en pinnsvets. Resten görs med handverktyg och ett enormt tålamod.
Citera
2014-10-27, 18:51
Medlem
Hulls avatar
Med tanke på de påfrestningar som vapendelarna utsätts för under andvändning behöver tillverkning och materialkunskap vara på absolut topp för att jag skulle våga använda några sådana hemmabyggen.

Det vore ju inte så roligt att få slutstycket i pannan när man avfyrar vapnet för 20:e gången.
Citera
2014-10-28, 16:35
Medlem
P04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanklennart
äger själv nämda utrustning privat .
och jag har sammlat på mig verktygsmaskiner i många år.
och kan med säkerhet säga att du får ett skapligt lass med skit för 50 papp, utan fräsar och svarvstål.
om det inte handlar om stöldgods eller kina skräp .
Nejdå, 50k räcker en bra bit *på hobbynivå*..
En blomqvistsvarv och en gammal abenefräs räcker till för det mesta, men det kostar fortfarande en rund slant med skärstål, brotschar och bra mätverktyg även på just hobbynivå.

Ska man däremot producera något med lönsamhet ("vapenfabrik" är ju topic) lär det kosta betydligt mer och krävas några styrda maskiner, men det dyrbaraste är nog kunskapen att genomföra det hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in