2014-10-22, 17:10
Medlem
gimp2007s avatar
just de.
jag kommer va tvungen att rita lite trignometriska och geometriska figurer med . är det nått av dessa progam ni rekomenderaat som även kan göra det??
Citera
2014-10-22, 17:15
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gimp2007
just de.
jag kommer va tvungen att rita lite trignometriska och geometriska figurer med . är det nått av dessa progam ni rekomenderaat som även kan göra det??
Open Office har även ett ritprogram med bla färdiga geometriska figurer.
Citera
2014-10-22, 22:13
Medlem
Tanka hem LibreOffice, det är lagligt gratis och finns till i stort sett alla plattformar. LO är arvtagare till Open Office, och fungerar på samma sätt (med några minimala skillnader). Ordbehandlaren i LO kan hantera ekvationer, du går in via någon meny och väljer objekt->formel så får du upp en formeleditor där du skriver in en formel med ett kryptiskt språk som påminner något om Latex. Slutresultatet blir riktigt snyggt.
Citera
2014-10-23, 00:00
Medlem
gimp2007s avatar
fick svar idag att det går bra att lämna in PDF filer .

jag har börjat kolla lite på shareLaTex och det känns som det passar mig bäst.

är det nån som har en länk till någon bra Lathund över de vanligaste koderna för:

Omordningsolikheter,polynom,"spel och vägning", elementär kombinatorik,elementär geometri , induktion, delbarhet och kongruenser
Citera
2014-10-23, 08:57
Medlem
-taki-s avatar
Ja, jag tjatar på med Mathcad!

Mathcad Express är gratis och kan formatera de flesta matematiska uttryck.
Programmet räknar även ut uttrycken och med gratisversionen kan man göra enklare diagram.
Man kan också skriva text i programmet och klista in bilder från andra källor.
Programmet kan räkna med enheter.

http://i1061.photobucket.com/albums/t477/itto99/FB_kon_zps4a0985bb.png
http://i1061.photobucket.com/albums/t477/itto99/Heptan_zps59646333.png

Fullversionen kan även lösa ekvationer, integraler etc och förenkla uttryck symboliskt. Det är inte lika kraftfullt som Mathematica eller Maple men är billigare och mycket mer lättanvänt.

Uttrycken får du sedan kopiera och klistra in i någon ordbehandlare. Mathcad Express har dock egenheten (buggen?) att man bara kan kopiera ett uttryck åt gången. Man kan ju också ta en skärmdump och beskära denna.

Nu vet jag inte om Mathcad Express har utskriftmöjlighet men om programmet har det kan du ju skriva ut en pdf direkt.

Programmet är lätt att lära sig men du får gärna PM:a mig om du kör fast.
Senast redigerad av -taki- 2014-10-23 kl. 09:09.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in