2014-10-22, 03:43
Medlem
gimp2007s avatar
jag ska göra en inlämningsuppgift som ska vara datorskriven och man får inte lämmna in den i LaTex form.
tidigare kurser jag läst har det funnits en inbyggt converter på sidan som gjort om texten i ett fönster nedanför som man sen skickar in.

vår föreläsare menar på att vi ska skriva bevisen i "Word med nån equation editor"

jag har inte office installerat på burken och har ingen större lust att lägga ner 2000 spänn på programvaror för att kunna göra uppgiften.

kan man på något sätt göra den i wordpad eller notepad och sedan konvertera den så den blir läsbar ?
Citera
2014-10-22, 03:50
Medlem
Libreoffice? Såg att det förutom Math fanns ett latex-tillägg, men det kanske inte heller är godkänt.

https://help.libreoffice.org/Math/Welcome_to_the_Math_Help
Citera
2014-10-22, 03:52
Medlem
kinesarsles avatar
"Får inte använda latex"? Vad i helvete har du för jävla blockmongo till lärare? Har han gett någon anledning?

Personligen alternerar jag mellan två alternativ: Latex och rena textfiler.
Citera
2014-10-22, 04:47
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gimp2007
jag ska göra en inlämningsuppgift som ska vara datorskriven och man får inte lämmna in den i LaTex form.
Fråga din lärare om anledningen till detta och uppdatera tråden.
Citera
2014-10-22, 07:19
Medlem
Denkmittels avatar
Om läraren är så jävla dum i huvudet att han inte accepterar LaTeX-pdfer så skulle jag strunta i att läsa kursen.
Citera
2014-10-22, 15:07
Medlem
gimp2007s avatar
nja . han mena väl mera på att man inte får skicka in uppgifterna skrivna i latex koder.. utan att dom ska vara läsbara direkt.

jag antar att det går bra att skicka in pdf filer, måste fråga om det imorrn..

hur gör man isåfall en läsbar pdf från latex ??? vad behöver jag ladda ner??

Jag vet inte hur latex fungerar ...kan bara skriva koder..

som jag sa tidigare så fanns det en converter direkt på förra kursens hemsida där man bara skrev in koderna och klicka på skicka.. ...smidigt som fan tycker jag
Citera
2014-10-22, 15:26
Medlem
Ladda hem någon latex-editor, så finns möjligheten att kompilera till pdf inbyggd. Jag använder TeXnicCenter, vet inte om det är bättre eller sämre än något annat alternativ.
Citera
2014-10-22, 15:28
Medlem
Laertess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gimp2007
nja . han mena väl mera på att man inte får skicka in uppgifterna skrivna i latex koder.. utan att dom ska vara läsbara direkt.

jag antar att det går bra att skicka in pdf filer, måste fråga om det imorrn..

hur gör man isåfall en läsbar pdf från latex ??? vad behöver jag ladda ner??

Jag vet inte hur latex fungerar ...kan bara skriva koder..

som jag sa tidigare så fanns det en converter direkt på förra kursens hemsida där man bara skrev in koderna och klicka på skicka.. ...smidigt som fan tycker jag

Du behöver program som kompilerar din kod. Om du inte orkar ladda ner och installerade det så finns det LaTeX-kompilatorer online som t.ex. sharelatex.com.
Citera
2014-10-22, 15:30
Medlem
VonFanderblads avatar
Det är ju uppenbart att läraren menar att latex-kod inte är godkänt eftersom personen vill se resultaten direkt. Med tanke på hur flexibelt latex är så är det omöjligt att "se" på en pdf om det är gjort med latex, givet att man inte använder standardinställningarna.

Ts kan använda någon onlinetjänst med inbyggd pdf/word-exportering. Authorea är ett exempel.

För övrigt bör varje vettig människa få huvudvärk av kerningen i word. Dessutom ser matematiken från equation editor hemsk ut.
Senast redigerad av VonFanderblad 2014-10-22 kl. 15:34.
Citera
2014-10-22, 15:34
Medlem
MeanMEs avatar
Open Office som är en gratis officesvit har en matteeditor.

Du får in det i dokumentet med Infoga -> Objekt -> Formel.
Citera
2014-10-22, 16:23
Medlem
SparTyres avatar
Från början trodde jag du menade att man inte fick skriva sitt arbete i LaTeX, men det lät oerhört korkat. Dock var alternativet att eleven lämnar in icke-kompilerad LaTeX-kod ännu mindre otänkbart då jag också hade kastat elevens inlämning om jag bara fått koden.

Att använda OpenOffice eller Microsoft Office för att skriva ekvationer är som att försöka slå in spikar med handen. Det finns online-verktyg för att kompilera latex-kod online om du inte vill ladda ner något. Själv använder jag www.sharelatex.com för mina arbeten, men det finns även www.writelatex.com.
Citera
2014-10-22, 17:06
Medlem
gimp2007s avatar
Tackar för svar.
nu har jag lite alternativ att kolla på iaf..

som sagt att köpa ett officepaket är inte ett alternativ.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in