2014-10-21, 23:58
Medlem
glowingmouths avatar
Jag fyllde 20 för en vecka sedan och har börjar inse hur snabbt åren egentligen går. Lider periodvis av existentiell ångest och det är något jag jobbar för att bli av med. Har en tråkig vana att skjuta upp en massa saker hela tiden och man planerar så mycket inför framtiden. Det här är säkerligen ett problem som inte bara jag lider av. Typiskt för människan. Man väntar i onödan, på vad? Den perfekta stunden för någonting? Den kommer aldrig att komma. Man måste skapa dem istället, stunderna. Känner att tiden är inne för mig att börja genomföra saker istället för att bara ha dem i tankarna. Vet att jag har potential till att göra/bli i princip vad som helst men känner att jag inte är nära på så effektiv som jag kunde vara, speciellt i min vardag. Har rest omkring i Europa en hel del på egen hand, när man är ute på äventyr i världen är det som att födas pånytt. Men samtidigt känns det lite som om man flyr ifrån någonting. Väl hemma igen blir jag passiv och min livslust tynar bort någonstans i vardagen. Har någon något tips på t.ex. böcker jag kunde läsa om just själveffektivitet, livsfilosofiska böcker, etc. Vill ta kontrollen över mitt liv och inte oroa mig för mycket i onödan, helt enkelt leva livet fullt ut. Vad har hjälpt er? Alla tips mottages!
Senast redigerad av glowingmouth 2014-10-22 kl. 00:23.
Citera
2014-10-22, 00:00
Medlem
Är man en gång hedonist tvivlar jag på att man kan komma ur det i någon större utsträckning.
Citera
2014-10-22, 00:05
Medlem
Jag har svårt att se hur man via teoretisk kunskap kan få till en mer aktiv, livsbejakande livsstil. Det är väl helt enkelt bara att sätta igång med de aktiviteter du har för avsikt att utföra?
Citera
2014-10-22, 00:11
Jag läser nu en bok som heter 'The 7 Habits of Highly Effective People' och den handlar lite grann om hur du ska byta perspektiv på saker och inse att det är DU som är ansvarig för ditt liv. Kanske inte optimalt tips iom att du verkar ha attityden redan men du kan ju ta dig en titt.
Citera
2014-10-22, 00:12
Medlem
glowingmouths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Jag har svårt att se hur man via teoretisk kunskap kan få till en mer aktiv, livsbejakande livsstil. Det är väl helt enkelt bara att sätta igång med de aktiviteter du har för avsikt att utföra?

Håller med dig. Man kan läsa hur många "självhjälpsböcker" som helst utan resultat, för det behövs vilja och handling. Men å andra sidan kan jag tänka mig att en riktigt bra bok kan ge mig inspiration.
Citera
2014-10-22, 00:14
Medlem
glowingmouths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plusforward
Jag läser nu en bok som heter 'The 7 Habits of Highly Effective People' och den handlar lite grann om hur du ska byta perspektiv på saker och inse att det är DU som är ansvarig för ditt liv. Kanske inte optimalt tips iom att du verkar ha attityden redan men du kan ju ta dig en titt.

Hej! Ska absolut kolla in den! Tack för tipset
Citera
2014-10-22, 17:10
Medlem
glowingmouths avatar
Flera erfarenheter/idéer om hur man blir mer produktiv och effektiv i vardagen?
Citera
2014-10-22, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glowingmouth
Flera erfarenheter/idéer om hur man blir mer produktiv och effektiv i vardagen?

Den kortaste vägen till att agera är att agera.
Planera att agera. Oeffektivt.
Agera. Effektivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in