Hålla alla! Jag läser gymnasiematematik och behöver hjälp med följande:
Ponera att vi har en planka ställd mot en vägg. Plankans nedre ände står 4,5 meter från väggen. Detta resulterar i att plankan tillåter klättring till 70% av dess faktiska längd. Hur lång är plankan?
Hur kan vi modellera en andragradsekvation för ovanstående problem? Finns någon metod för detta inom ramen för gymnasiematematiken? Har funderat hårt och länge men kommer ingen vart. Om det finns någon mattekunnig där ute som kan tänkas hjälpa mig på vägen vore jag väldigt tacksam.
Om jag förstår frågan korrekt så kan du använda Pythagoras sats eftersom plankan och väggen bildar en rätvinklig triangel där ena kateten är 4,5 meter och andra är 0.7*hypotenusan (plankans längd)
Senast redigerad av Fermi 2014-10-21 kl. 22:13.
Ponera att vi har en planka ställd mot en vägg. Plankans nedre ände står 4,5 meter från väggen. Detta resulterar i att plankan tillåter klättring till 70% av dess faktiska längd. Hur lång är plankan?
Hur kan vi modellera en andragradsekvation för ovanstående problem? Finns någon metod för detta inom ramen för gymnasiematematiken? Har funderat hårt och länge men kommer ingen vart. Om det finns någon mattekunnig där ute som kan tänkas hjälpa mig på vägen vore jag väldigt tacksam.
Går det att ställa upp en annan typ av andragradsfunktion? Där man kan se på en grafräknande miniräknare hur plankans längd (y) beror på den nedre ändens avstånd från väggen (x). Alltså att y blir större och större ju närmare x hamnar origa. Så när X är lika med noll borde plankans längd vara lika med y.
Tack på förhand,
Yinloaf
Oklart vad som menas med "plankan tillåter klättring till 70% av dess faktiska längd." Mäts denna sträcka vertikalt eller längs plankan? Står klättraren med fötterna vid plankans övre ände när han nått högsta tillåtna nivå?
Precis vad jag är ute efter. Hur kommer du fram till lösning?
y^2=(0,7y)^2+x^2 är vad jag får till.. hur får du y fritt och varför blir det -x^2 i parentesen?
Oklart vad som menas med "plankan tillåter klättring till 70% av dess faktiska längd." Mäts denna sträcka vertikalt eller längs plankan? Står klättraren med fötterna vid plankans övre ände när han nått högsta tillåtna nivå?
Precis vad jag är ute efter. Hur kommer du fram till lösning?
y^2=(0,7y)^2+x^2 är vad jag får till.. hur får du y fritt och varför blir det -x^2 i parentesen?
Tack på förhand!
Yinloaf
Pytagoras sats
0.7^2=x^2+y^2 lös y.
subtrahera x^2 i bägge leden:
0.7^2-x^2=x^2-x^2+y^2