Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-21, 20:43
  #1
Medlem
Har lite problem med dessa två frågor är sjukt tacksam för svar :)

fråga 1: Hur många liter vatten med temp 10C kam man maximalt få att koka genom att sänka ned en 1,0 kg järnbit med temp 1200C i vattnet?

fråga 2: Hur mycket nollgradig is kan man smälta med den energi som frigörs då 1,0 kg 100-gradig vattenånga kondenserar vattnet?
Citera
2014-10-22, 13:08
  #2
Medlem
I båda uppgifterna är det fråga om att ställa upp en energibalans.

Så i den första frågan får du först räkna ut hur mycket energi som behövs för att först värma en liter vatten från 10 till 100 grader och sen förånga det. Sen räknar du ut hur mycket energi som järnbiten avger när den svalnar till tio grader. Vattnet kommer ju ta upp all värme som järnbiten lämnar ifrån sig, så energibalansen är järnbitens avgivna energi = uppvärmnings- och ångbildnings-energi per liter* det sökta antalet liter. Ur detta löser du ju lätt ut det sökta svaret.

Andra frågan är samma princip, fast här har du bara energierna för fasövergångarna att ta hänsyn till, och ingen uppvärmning eller avkylning.
Citera
2014-10-23, 12:44
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IYKK
Sen räknar du ut hur mycket energi som järnbiten avger när den svalnar till tio grader.
Ett mindre fel: Hur kan järnbiten bli 10 °C? Järnbiten kan inte förånga eller värma vattnet till 100 °C om järnbiten har mindre än 100°C. Ska vara svalnat till 100°C. Annars tycker jag förklaringen var bra.

Sen vet inte jag om "få att koka" betyder värma till 100° så att vattnet kokar, eller tills allt vatten kokat bort (förångats).
__________________
Senast redigerad av lvedin 2014-10-23 kl. 12:58. Anledning: tillägg
Citera
2014-10-23, 22:01
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lvedin
Ett mindre fel: Hur kan järnbiten bli 10 °C? Järnbiten kan inte förånga eller värma vattnet till 100 °C om järnbiten har mindre än 100°C. Ska vara svalnat till 100°C. Annars tycker jag förklaringen var bra.

Sen vet inte jag om "få att koka" betyder värma till 100° så att vattnet kokar, eller tills allt vatten kokat bort (förångats).

Bra och riktigt påpekande. Där tänkte jag inte efter riktigt.

Angående språktolkningen håller jag på att faktiskt koka bort vattnet, i det andra fallet hade uppgiften formulerats något i stil med "värma vattnet till kokpunkten".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback