2014-10-21, 14:12
Medlem
Sardinbruss avatar
Har efter en bra lägenhetsaffär drygt åtta millar som jag inte behöver på ett antal år och funderar över det här med private banking. Saknar själv kunskap och intresse av att lära mig om placeringar (har lite aktieerfarenhet men det är allt) och skulle gärna ha någon som arbetar på att få mina stålar att växa. Är private banking något att fundera på då eller kommer jag bara att generera pengar åt någon annan i form av avgifter jag ej begriper mig på och placeringar i skitfonder som bara gynnar placeraren?

Har någon erfarenhet att private banking eller andra tips på hur man förvaltar en liten förmögenhet uran att behöva engagera sig alltför mycket?
Citera
2014-10-21, 14:22
Medlem
bithaxs avatar
Jag gissar på att det är bankens kodord för "sno dina pengar".

Om du inte bryr dig ett skit om att lära dig något eller investera tid på att placera är det nog bättre att du lägger pengarna på konto, verkligen.

Ett annat bra tips är ju annars att investera i "riktiga grejer", som t.ex. en skogsfastighet.
Mvh.
Senast redigerad av bithax 2014-10-21 kl. 14:27.
Citera
2014-10-21, 14:32
Medlem
Att själv investera dessa på stabila långsiktiga företag kan jag rekommendera. Behövs självklart lite kunskap och underhåll, men det är det värt. Sprid riskerna!
Citera
2014-10-21, 14:46
Medlem
Sardinbruss avatar
Men grejen är att jag inte vill lära mig. Alla säger ju jämt att man ska investera i branscher man förstår och jag förstår varken industri, läkemedel eller hur Ryssland förväntas utvecklas, och jag upplever ej heller att jag kommer att få något grepp om dessa gigantiska ämnen heller utan att ge mig in på heltid i det.

Men det är alltså så jävla illa att det bara är lurendrejeri överallt?
Citera
2014-10-21, 15:42
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sardinbrus
Men grejen är att jag inte vill lära mig. Alla säger ju jämt att man ska investera i branscher man förstår och jag förstår varken industri, läkemedel eller hur Ryssland förväntas utvecklas, och jag upplever ej heller att jag kommer att få något grepp om dessa gigantiska ämnen heller utan att ge mig in på heltid i det.

Om du inte vet vad du gör så är det stor risk att du blir lurad.
Tror du inte andra vill ha dina pengar eller?

Dessutom är det ju mycket lättare att göra våhalsiga investeringar när man leker med någon annans pengar.

Om du nu vill ha bra avkastning (säg 8% per år, villket är helt möjligt) så får du nog lägga ner lite energi på att fixa det.

Det är 640000 per år, så helt klart värt att försöka.
Senast redigerad av bithax 2014-10-21 kl. 15:44.
Citera
2014-10-21, 15:46
Medlem
Om du inte vill lära dig något alls så kan du lika gärna sätta in pengarna på ett konto med så hög ränta som möjligt.

Men om du kan tänka dig att lägga ett par (som i två eller tre) timmar på att hitta stabila, börsnoterade bolag med hög direktavkastning, så kan du få in mångdubbelt mer med nästan ingen risk.
Citera
2014-10-21, 15:53
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnober
(som i två eller tre) timmar

Jag tror inte det räcker, man måste jobba kontinuerligt och investera över tid.
(Menar dock inte att man skall gå in och ut ur marknaden).

Men det är förståss min personliga uppfattning, att det inte finns några magiska lösningar.

Börja med att gå med i aktiespararna TS.
Läs deras guide.

http://www.aktiespararna.se/lar-dig-mer/Fordjupningar/Nyborjarskola/

Om jag ändå gick till banken så skulle jag göra det med välldigt specifika önskemål,
och inte gå dit och låta deras försäljare (också kallade rådgivare) sälja på mig saker utan att ha en aning om vad jag köper.
Senast redigerad av bithax 2014-10-21 kl. 16:07.
Citera
2014-10-21, 18:02
Medlem
Om du inte vill lära dig något så köp en indexfond med så låg avgift som möjligt. Bäst är kanske att köpa indexfonder i flera länder, så stirra dig inte blind på svenska fonder.
Citera
2014-10-21, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sardinbrus

Du har ett kapital som med rätt förvaltning går att leva på resten av livet, och "grejen är att du inte vill lära dig"? Skyll dig själv då.
Citera
2014-10-21, 19:14
Medlem
Galvestonens avatar
Givet din kapitalnivå borde du kunna få en hyfsad private banker. Som med allting: Kolla runt, undersök och framför allt undvik storbankerna, eftersom de bara vill sno dina pengar.

Finns annars hedgefonder med hyfsad "risk" som levererar konstant bra avkastning relativt säkert (senast jag nämnde några blev jag dock varnad för reklam, så gör inte det igen).
Citera
2014-10-21, 20:44
Medlem
SchackMatts avatar
Private banking är bra, om du hittar en bra bank. De som påstår att banken kommer att sno dina pengar har förmodligen extremet begränsad erfarenhet av private banking. Vissa har inte tid eller intresse att sätta sig in i sin egen trading utan litar på att folk som sysslar med det på heltid kan göra ett bättre jobb, givet investerarens profil.

SEB och Nordea har de senaste åren byggt upp ganska bra rykten för sina private banking, men jag har ingen direkt erfarenhet av dem.

Bäst och mest etablerad private banking hittar du i de europeiska skatteparadisen. Där kan du hitta banker som har sysslat med private banking längre än någon svensk bank har funnits.

8 miljoner SEK är ett belopp högt nog att komma in på de flesta banker, men jag vet inte om de är så pigga på att hantera SEK. Att växla om till annan valuta är en risk i sig, men det är bara att fråga bankerna.
Citera
2014-10-22, 09:39
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SchackMatt
Private banking är bra, om du hittar en bra bank. De som påstår att banken kommer att sno dina pengar har förmodligen extremet begränsad erfarenhet av private banking. Vissa har inte tid eller intresse att sätta sig in i sin egen trading utan litar på att folk som sysslar med det på heltid kan göra ett bättre jobb, givet investerarens profil.

SEB och Nordea har de senaste åren byggt upp ganska bra rykten för sina private banking, men jag har ingen direkt erfarenhet av dem.

Bäst och mest etablerad private banking hittar du i de europeiska skatteparadisen. Där kan du hitta banker som har sysslat med private banking längre än någon svensk bank har funnits.

8 miljoner SEK är ett belopp högt nog att komma in på de flesta banker, men jag vet inte om de är så pigga på att hantera SEK. Att växla om till annan valuta är en risk i sig, men det är bara att fråga bankerna.
Det är inte värt att betala 1% (oftast mera) av kapitalet årligen för att låta banken fixa dina investeringar, med lite googlande kommer man ofast fram till 10ggr billigare alternativ som ger samma eller högre avkastning.

Till TS: Läs på om ETF (exchange traded funds) och indexfonder. Sprid innehavet jämnt världen över, t.ex. i developed markets/developing markets eller USA/Europa+Japan/utvecklingsländer. Mycket låga avgifter och du får en extremt stabil avkastning.

Om du inte orkar göra det så har du bara dig själv att skylla på när allt går åt skiten, alternativt när du märker att du underpresterar mot alla index när du brukar ditt "private-banking" (snarare "loser-banking").
Senast redigerad av anonym.hedonist 2014-10-22 kl. 09:42. Anledning: edit
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in