2014-10-20, 17:32
Medlem
Hej!

Är ny på flashback och detta är mitt första inlägg.

Man
25år

Jag vänder mig till er för råd. Jag har varit opiat beroende i 4 år. Jag började med metadon 4 år sedan som den första opiaten jag tog. Därefter gick jag vidare till heroin, oxykodon,fentanyl och opiom. På oksykodon (160mg-320mg/dag) gick jag dagligen i nästan 6 månader. Det började med ett sporadiskt missbruk av opiater som sedan utväklade sig till att jag gick på det dagligen i en eller annan form. Fjärde året av mitt missbruk gick jag på buprenorphine dagligen i ca 8mg dos och innan dess gick jag ca 6 månader på metadon. I januari detta år började jag att trappa ner på buprenorphinet vilket var ett helvette och I maj var jag fri från det. Jag gick sedan över på kodein vilket jag åt nästan dagligen fram tills två veckor sedan i doser om ca 150-600mg per dag. Har haft ett återfall till kodeinet under dessa två veckor som varade i tre dagar. Har försökt bli fri från kodeinet under en lång tid men har trillat tillbaka på det så många gånger.

Idag går jag på
Lyrica 450mg morgon och kväll
Escitalopram 15mg
Olanzapin 10mg
Metamina(vilken jag missbrukar)
Cannabis då och då.
Jag har ingen läkare utan jag har själv bestämt mediciner samt doser.

Mitt problem nu är att jag är väldigt deprimerad och ser ingen mening med livet även fast jag är på mediciner. Det finns ingenting som ger mig nöje eller njutning. Jag känner mig totalt apatisk samt har ångest problem. Det är depressionen och apatin jag inte klarar av. Jag gör inget på dagarna utan sitter bara på mitt rum. Kollar på serier som jag inte gillar bara för att fördriva tiden och det ska bli läggdags så snabbt som möjligt. Är inte alls produktiv. Inte ens metaminan eller cannabis kan få mig att må okej. Fast jag missbrukar det ändå. Jag har ätit metamina i ca en vecka så är nog inte beroende av den än. Den hjälper mot opiatsuget, det blir hanterbart. Jag vet dock inte om det är en bra ide att jag äter metaminan, känns lite som att byta ut ett missbruk mot ett annat och jag är rädd att jag kommer bli beroende av amfetamin istället(har missbrukat stora mängder amfetamin i 1 års tid innan jag började med opiater. Och innan jag missbrukade amfetaminet missbrukade jag cannabis i ca ett års tid och då pratar vi om stora mänger av båda). Känner att jag inte orkar med livet utan metaminan som jag mår nu. Är rädd att jag kommer behöva större och större doser för att inte känna opiat suget. Fast jag missbrukar det ändå. Sa till mig själv bättre det än opiater. Mitt mål är att en dag vara fri från alla droger samt mediciner och må bra.

Som ni kanske märker har jag en väldigt beroende personlighet och har självmedicinerat sen jag var 19år.

Är det möjligt att depressionen jag har kan vara efter att jag har ätit kodein dagligen sedan maj månad. Det är ju en svag opiat jämfört med vad jag har tagit innan. Hur länge kommer jag må psykiskt dåligt? Borde jag äta(missbruka) metaminan för att glömma opiaterna? Kan mitt apatiska tillstånd vara beroende på medicinerna jag äter? Känner mig totalt vilse och vet inte längre vilken väg som är fram. Dessutom så går jag på universitet så metaminan hjälper mig att komma till skolan samt att plugga lite.
Är det någon med erfarenhet av det psykiska beroendet efter opiater som kan dela med sig av sina erfarenheter och kanske ge mig råd?
Senast redigerad av Quovadic 2014-10-20 kl. 17:43.
Citera
2014-10-20, 18:51
Moderator
Morfar-52s avatar
Det är klart man mår dåligt både fysiskt och psykiskt av drogmissbruk. Det som är spännande och skönt förvandlas till ett helvete.

Att komma ur är alltså skitsvårt. Kräver en total självdisciplin, som man antingen inte har eller är för svag för att uppbåda.

Jag klarade i alla fall inte att sluta på egen hand utan fick hjälp. Du är ju ung så jag tycker inte du ska slösa mer av ditt liv genom tveksamma egna försök.
Du har säkert försökt tidigare och för varje gång man misslyckas är uppförsbacken brantare.

Sök hjälp hos vården är mitt råd.
Citera
2014-10-20, 19:23
Medlem
Akilles-själs avatar
Ärligt talat tycker jag (även om det är svårt) att göra något radikalt nu innan det liv rinner dig mellan fingrarna med studier och allt, somna många med oss gör i lite yngre år
(inte alltid opiater dock).
Helt okej med cannabis om du behöver, och även mindre dåligt med kontrollerade mängder tex metamina/lyrica/benso än opiater ur ren beroendesynvinkel sett.
Vill du bli kvitt detta på allvar har jag 3 starka tips:
*Hitta kärleken.
*Testa Ibogaine retreat.
*Testa ayahuasca retreat.

Sen måste man ibland acceptera ett missbruk som människa i livet då många inte kan må bra helt "omedicinerad", som sjukvården inte fattar tyvärr.
Synd bara att du inte tycker att det är genomförbart på tex bara cannabis och kanske även lite metamina, ritalin eller concerta
(lite uppåt, lite nedåt och inte så farligt för varken kropp/själ/plånbok).
Behöver du mera nedåt avslappning kan benso och z-analoger funka bra i måttliga doser.
Och sen är ju lyrica bra för opiatberoende initialt också under en period, men långsiktigt vett i fan (funkar säkert olika från person till person).

Och som sista val kan du flytta till Afghanistan och köra så mycket kvalitets horse du vill dagarna i ända för bara någon hundring om dagen..
Senast redigerad av Akilles-själ 2014-10-20 kl. 19:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in