2014-10-20, 16:16
Medlem
Hoppas denna har hamnat i rätt tråd.
Det är så att jag starkt misstänker att en nära bekant till mig blir, just nu, råblåst av en kvinna han träffat genom en rysk dejtingsajt.
Lite kuriosa:
De har pratat i över två år nu, träffats EN gång, och hon har mjölkat honom på pengar under hela denna tiden. _ALLA_ scenarion som hittills utspelat sig är klassiska för scam och det dyker ständigt upp nya saker som gör att hon inte kan komma till Sverige, trots att min bekanta betalt visum. Det har även hänt olyckor i alla dess former, hon har blivit skadad och behövde opereras (ärr eller operationsbilder? skulle inte tro det), de har ingen el, kontakt kan inte ske förrän hon hör av sig då hon inte har internet och får låna, hon behöver pengar till sin familj för mat, fick nyligen sparken (=behöver pengar), hon vill ha pengar till ny outfit då de ska på en resa till utlandet (även detta ett klassiskt land som besöks vid detta typ...) som min bekanta självklart bekostat. Denna resa ställdes nyligen in av henne på grund av någon luddig anledning. Sist de träffades köpte min bekanta ett antal saker till henne, hon ville även ha mer som han inte bekostade. Hon uppger min bekante vara kärleken i hennes liv och vill ha en förlovningsring (kanske på posten, kanske skickas pengar för ringen).
Nu till min fråga:
Jag och flera andra i min bekantes omgivning har försökt säga till personen i fråga att vad detta pekar på, att mer pengar inte bör skickas, dock vill inte personen i fråga ta in det utan ser detta som kärleken i sitt liv. Så notis bör tas att VI HAR FÖRSÖKT. Behöver nu BEVIS innan min kära bekanta är ruinerad och hjärtekrossad.

HUR hittar vi denna kvinna? Vi har namn (påstått), foton och i vilket land hon bor i.
HUR går vi till väga? Sökt via google-foton men inte hittat något. Snälla, hjälp oss.
Citera
2014-10-20, 16:20
Medlem
Jafan89s avatar
Är det inte bara bättre att försöka tackla källan till problemet, istället för symptomen?

Din bekanta känner sig antagligen ensamm och vill ha någon, så varför inte försöka få med honom ut, göra lite matching och få honom att skifta fokus från scammern till någon som faktiskt är bra för honom?
Citera
2014-10-20, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jafan89
Är det inte bara bättre att försöka tackla källan till problemet, istället för symptomen?

Din bekanta känner sig antagligen ensamm och vill ha någon, så varför inte försöka få med honom ut, göra lite matching och få honom att skifta fokus från scammern till någon som faktiskt är bra för honom?

Till att börja med bor vi väldigt långt ifrån varandra. Sedan tror jag inte det hjälper om vi tar ut hen på fritidsaktiviteter för att hen ska sluta skriva med henne då hen är så pass insnärjd i situationen.
Citera
2014-10-20, 17:48
Medlem
Klarabella79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaget12
Till att börja med bor vi väldigt långt ifrån varandra. Sedan tror jag inte det hjälper om vi tar ut hen på fritidsaktiviteter för att hen ska sluta skriva med henne då hen är så pass insnärjd i situationen.

Varför börja plötsligt skriva HEN när du skriver i trådstarten HAN och honom?
Citera
2014-10-20, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klarabella79
Varför börja plötsligt skriva HEN när du skriver i trådstarten HAN och honom?

Men jösses! Det är både jag och min syster som skrivit denna tråd, därav olika benämningar.
Är det verkligen detta som är det relevanta??? Suck...
Citera
2014-10-20, 22:33
Medlem
MeanMEs avatar
Det är skitsvårt att få folk att bryta upp från skadliga relationer.
Bäst är väl att göra en intervention med hela släkten.
Men troligen funkar inte det heller.

Finns troligen något djupt otillgodosett behov kvinnan fyller hos personen som får honom att tro/stå ut med alla rövarhistorierna. Kanske får människan att känna sig behövd, vem vet, men ensamhet är något folk kan ha svårt för. Lappsjuka har väl alla hört talas om.
Citera
2014-10-20, 23:35
Medlem
Jafan89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det är skitsvårt att få folk att bryta upp från skadliga relationer.
Bäst är väl att göra en intervention med hela släkten.
Men troligen funkar inte det heller.

Finns troligen något djupt otillgodosett behov kvinnan fyller hos personen som får honom att tro/stå ut med alla rövarhistorierna. Kanske får människan att känna sig behövd, vem vet, men ensamhet är något folk kan ha svårt för. Lappsjuka har väl alla hört talas om.

Det stämmer, är lite i en skadlig relation själv just nu, min lösning är att del för del minska inflytandet från den andra personen och ersätta det med någonting annat, det inte helt enkelt för en del av min vill inte det och skulle kunna beskriva det hela som en dragkamp, men det går sakta åt rätt håll.

Så om jag kan sakta men säkert bryta mig ut så kan andra också det, så bara att börja rensa och ersätta!

Dock så får man absolut inte glömma att det verkligen hjälper att ha stöd från folk som bryr sig om en, det gör det mycket lättare i övergångsperioden.
Citera
2014-10-21, 01:16
Medlem
Klarabella79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaget12
Men jösses! Det är både jag och min syster som skrivit denna tråd, därav olika benämningar.
Är det verkligen detta som är det relevanta??? Suck...

Absolut inte elak bara fundersam. Men påpeka för vännen att när han väl inser det så får han skylla sig själv. Ni vill inte höra då en massa snyftande. Va hårda, det är en vuxen man som är korkad o lättlurad (ursäkta uttrycket), såna människor ska banne mig ges 2 örfilar så de vaknar
Citera
2014-10-21, 14:44
Medlem
Förstår vad ni alla säger och tackar för de tips vi/jag fått.

Hur kan vi då hitta henne för att BEVISA för honom att han blir blåst? Det spelar ingen roll om vi bara SÄGER det.
Citera
2014-10-21, 15:42
Medlem
Du kan inte hitta henne, dom där lurendrejarna skyddar sej bra. Vad du KAN göra är att börja tråla runt alla scamvarningssidor som varnar för russian love scam och liknande. Har du tur hittar du ett liknande fall med samma bilder, samma info, samma epost eller nåt annat avgörande. Och då finns det vart fall nåt att visa för din vän.

Jag funderar på det där enda mötet dom emellan..fick han INGEN info där, inget fysiskt, inget att hänga upp nån trovärdighet på? Grejen är att hon kan ha varit enbart lockbete, och att nån annan i bakgrunden inkasserar.

Pengaöverföringen: antar att den går via Western Union? Då har du faktiskt ett passnummer, om jag minns rätt måste det anges vid pengaskick till Ryssland/ex sovjet. Med det passnumret kan du möjligen göra något, men ...det är ganska små odds att ambassaden hjälper till om det inte finns en polisanmälan och det lär det ju inte bli riktigt än. Det behövs lite hårda fakta först.

Börja i vart fall med att be din vän göra ett par saker - ifall du lyckas så åtminstone ett litet frö av tvivel och han inte bara slår ifrån sej:
ALLA överföringar ska fr o m nu ske via svensk bank och SWIFT/IBAN, skyll på svenska bankregler för utförsel av pengar t utlandet eller hitta på nåt. Detta för att Western Union bara (såvitt jag vet) hanterar kontant utbetalning, icke spårbart på samma sätt, och dom tar inget ansvar eller hjälper till vid bedrägerier.

Hon måste skicka en fotokopia på sitt pass, gärna bestyrkt. Skyll på bankens regler eller vad som helst.
Därifrån kan ni möjligen ta det. Om han vägrar inse fakta...då kan du inte rädda honom.

Men börja som sagt att tråla efter träffar på nån av dom många "russian bride scam"-sidorna.
Om inte annat kan du visa din vän vad som pågår därute, hur dom jobbar, dom typiska symptomen på scamming etc. För eller senare lägger han väl ihop ett och två. Om inte...sorry.

Just ja - Googles bildsök är bra. www.tineye.com är också bra...

IP-numret i mailens header...är det alltid samma?
Går IP-numret att koppla till den påstådda adressen, eller i vart fall området?
Vilken stad påstår hon sej bo i - dom klassiska i Ukraina, antar jag?
Lite sån info....och du kan börja nysta lite.

Lycka till, och berätta gärna hur det går.
Senast redigerad av FZappa 2014-10-21 kl. 15:49.
Citera
2014-10-21, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FZappa
Du kan inte hitta henne, dom där lurendrejarna skyddar sej bra. Vad du KAN göra är att börja tråla runt alla scamvarningssidor som varnar för russian love scam och liknande. Har du tur hittar du ett liknande fall med samma bilder, samma info, samma epost eller nåt annat avgörande. Och då finns det vart fall nåt att visa för din vän.

Jag funderar på det där enda mötet dom emellan..fick han INGEN info där, inget fysiskt, inget att hänga upp nån trovärdighet på? Grejen är att hon kan ha varit enbart lockbete, och att nån annan i bakgrunden inkasserar.

Pengaöverföringen: antar att den går via Western Union? Då har du faktiskt ett passnummer, om jag minns rätt måste det anges vid pengaskick till Ryssland/ex sovjet. Med det passnumret kan du möjligen göra något, men ...det är ganska små odds att ambassaden hjälper till om det inte finns en polisanmälan och det lär det ju inte bli riktigt än. Det behövs lite hårda fakta först.

Börja i vart fall med att be din vän göra ett par saker - ifall du lyckas så åtminstone ett litet frö av tvivel och han inte bara slår ifrån sej:
ALLA överföringar ska fr o m nu ske via svensk bank och SWIFT/IBAN, skyll på svenska bankregler för utförsel av pengar t utlandet eller hitta på nåt. Detta för att Western Union bara (såvitt jag vet) hanterar kontant utbetalning, icke spårbart på samma sätt, och dom tar inget ansvar eller hjälper till vid bedrägerier.

Hon måste skicka en fotokopia på sitt pass, gärna bestyrkt. Skyll på bankens regler eller vad som helst.
Därifrån kan ni möjligen ta det. Om han vägrar inse fakta...då kan du inte rädda honom.

Men börja som sagt att tråla efter träffar på nån av dom många "russian bride scam"-sidorna.
Om inte annat kan du visa din vän vad som pågår därute, hur dom jobbar, dom typiska symptomen på scamming etc. För eller senare lägger han väl ihop ett och två. Om inte...sorry.

Just ja - Googles bildsök är bra. www.tineye.com är också bra...

IP-numret i mailens header...är det alltid samma?
Går IP-numret att koppla till den påstådda adressen, eller i vart fall området?
Vilken stad påstår hon sej bo i - dom klassiska i Ukraina, antar jag?
Lite sån info....och du kan börja nysta lite.

Lycka till, och berätta gärna hur det går.

Tack snälla för tipsen. Ska absolut hålla dig uppdaterad =)
Vi har suttit och letat på scam-internetsidor men inte hittat henne ännu.... Scrollat igenom tusentals brudar.

Angående mail och överföringar har jag ingen kontroll eller möjlighet att kontrollera dom, vilket gör det svårt. Kan givetvis fråga honom vart han för över pengarna, till vilket konto. Något annat kan jag inte göra. Han är även väldigt hemlighetsfull med hela grejen och har en väldigt stark grund i att "det är privat".

Det du säger är ju lite det vi misstänker, att hon är lockbetet och någon annan inkasserar pengarna. Att han träffade henne EN gång på två år tyder ju inte minst på det. Det finns ju inget som kan garantera att det är hon som ens skriver mailen. Särskilt eftersom mailandet sker på hennes villkor likasom träffarna.

Börjar få lite panik då det känns som att vi har fått ur all information som är möjlig att få ut av honom, och står egentligen ganska tomhänta. Det enda vi kan göra, så länge inte han delger mer information, är väl att fortsätta leta på scam-sidor och "hoppas" att hon dyker upp där.

Just att hon aldrig visat bilder från någon operation och vill ha pengar för ännu en (skönhets)operation är ju rätt illavarslande i sig. Och ställde in resan i sista minuten där de skulle förlovat sig....
Citera
2014-10-21, 22:42
Medlem
Ja, klassiskt. En blind och bakbunden 90-åring hade genomskådat den bluffen.

Börja med att snoka reda på HUR han för över pengarna, smyg in det i nån diskussion. Är det WU så går dom att spåra till den som hämtat ut dom, men sen är dom inte möjliga att få igen. Jag vet att det i a f förr i tiden var noga med både passnummer och att namnet var absolut rätt stavat jämfört med passet, annars fick mottagaren inte ut stålarna. Kontakta WU i Sverige i s f och se om man kan se vilket kontor som löst ut avin. Stämmer orten med hennes uppgivna? För detta krävs såklart att du kan få fatt i avin, eller få transaktionsnumret från din vän...vilket kan bli knepigt.

Styr han om pengaflödet till en banktransfer så finns i a f chansen att få tillbaks framtida överföringar, även om den är mikroskopiskt liten. Men då kommer det väl nya ursäkter..inget bankkonto, trasig dosa yada yada..

Sen är det ju så att det första kontaktförsöket ofta är att man snabbt byter till en annan kommunikationsväg, dom här fulingarna vet att deras konton på dejtingsidor inte blir mer än några dagar gammalt. Kan du luska reda på den mailadressen, den initiala, där trafiken leds bort från dejtingsidan så kan du evt få träffar på den. Även formuleringen i datingsidans presentation går att söka på, ofta är den bara stulen rakt av eller i vart fall kopierad till flera konton. Där kan också finnas ledtrådar.

Hur var det nu - vilken ort säger hon sej bo i?

Sen är det ju förstås till sist så att det är inte förbjudet att vara godtrogen/dum i huvet. Så...det finns kanske en gräns där du måste backa och se den här trafikolyckan pågå.

Vill du snacka eller lämna info utanför tråden, så PM:a gärna.
Senast redigerad av FZappa 2014-10-21 kl. 22:47.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in