2014-10-20, 12:47
Medlem
Jag har skapat flera trådar i medicinforumet och ställt frågor om min yrsel som fortfarande är under utredning.
Denna yrsel/gungningar och paniken inför vad som är fel på mig är nu för mig outhärdlig och jag känner starkt att jag inte längre klarar av att hantera detta längre.
Jag bor i Italien, jobbar mycket, har inga närstående och nu när situationen är ohållbar måste jag vända mig till medicin. Det vore direkt oansvarigt av mig att låta denna soppa av panik, stress och oro få fortsätta koka i min kropp. Den måste brytas nu, för om det visar sig på min hjärnröntgen att något är fel måste jag kunna hantera det beskedet.
Och är det inget fysiskt fel på mig är det något riktigt psykiskt fel på mig. Om min hjärna kan få mig att känna som jag är på ett skepp precis dygnet runt, ja då är det fel på min hjärna.

Jag frågar om råd vilken medicin jag skall ta som passar för mina symptom? Jag är inte deppig utan mer panikslagen, orolig, rädd, förtvivlad, dödsångest och mitt hjärta slår fort dygnet runt.

Jag fick valium av en kollega som hjälpte mig att sova i början men numera sitter den effekten i bara ca 1 timma. Jag vill nu se på en mer 'långsiktig' medicinering som jag tar en dos varje dag vid samma tidpunkt.
Tack snälla för er hjälp, jag känner mig så ensam och förtvivlad.
Citera
2014-10-20, 13:02
Medlem
En mer långvarig benzo eller en TCA, som Saroten
Citera
2014-10-20, 13:07
Medlem
BigIvars avatar
Ett tips är att ta upp frågan med en läkare istället för på Flashback.
Citera
2014-10-20, 13:13
Medlem
Vikilitas avatar
Man går inte till en läkare och ber om en specifik medicin. Man går till en läkare och berättar om sina symotom och läkaren ger dig den medicin han/hon bedömer att du behöver.
Citera
2014-10-20, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-Z.a-z.0-9
En mer långvarig benzo eller en TCA, som Saroten
Diazepam är en av dom sverkar längst. Några andra är iktrovil och sobril men kanske har dom andra varianter i Italien.
Citat:
Ursprungligen postat av Vikilita
Man går inte till en läkare och ber om en specifik medicin. Man går till en läkare och berättar om sina symotom och läkaren ger dig den medicin han/hon bedömer att du behöver.
Man kan visst komma med egna medicinförslag till läkare. Man säger att man hört mycket bra om den medicinen och diskuterar med läkaren vad som blir bäst.
Inte alltid läkaren går med på det men det skadar inte att öppna munnen.
Citera
2014-10-20, 14:24
Bannlyst
MAO-hämmaren Parnate. Försök att hålla dig borta från bensodiazepiner, även om Xanor har visat sig ha bra effekt.

Du ska dock självklart genomgå en rigorösare hälsoundersökningen, det kan röra sig om allt från "kristallsjukan" till hjärntumör som bidrar till symptom som yrsel.
Citera
2014-10-20, 14:25
Bannlyst
Citat:

I vilken värld fungerar det så? Man får SSRI och en klapp på axeln. Läkare är rent generellt dåligt pålästa på den typen av problem, även psykiatriker i Sverige.
Citera
2014-10-20, 14:49
Medlem
G0G0s avatar
Du vet att just yrsel är en av bieffekterna av benzo m.fl? Så har du tagit valium under lång tid och slutar eller trappar ned detta så kan du få yrsel och ångest.
Citera
2014-10-20, 15:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av G0G0
Du vet att just yrsel är en av bieffekterna av benzo m.fl? Så har du tagit valium under lång tid och slutar eller trappar ned detta så kan du få yrsel och ångest.

Låter som att TS fått bensodiazepin av sin vän efteråt att symptomen uppdagats IMO.
Citera
2014-10-20, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
Ett tips är att ta upp frågan med en läkare istället för på Flashback.
Jag skall göra det men eftersom min läkare mest rycker på axlarna åt mina symptom så tänkte jag forska lite själv innan jag börjar äta en medicin han föreslår.
Citera
2014-10-20, 15:57
Medlem
Citat:
Jag tänkte först lära mig skillnaden mellan de olika typerna av mediciner. Många läkare här är sponsrade vilket resulterar i att den rekomenderade medicinen inte alltid kanske är den bästa som finns att få.
Citera
2014-10-20, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av conny-kaka
Diazepam är en av dom sverkar längst. Några andra är iktrovil och sobril men kanske har dom andra varianter i Italien.

Man kan visst komma med egna medicinförslag till läkare. Man säger att man hört mycket bra om den medicinen och diskuterar med läkaren vad som blir bäst.
Inte alltid läkaren går med på det men det skadar inte att öppna munnen.
Ok, jag skall läsa på om Diazepam är något för mig. Tack för ditt svar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in