2014-10-20, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
Artikeln är ju för fan från 2005! Den är ju inte ens aktuell. Snacka om att manipulera fakta.

By the way så är det samtidigt väldigt många resursstarka människor som flyttar in till Malmö som inte orkar ha kvar sin stora villa. De flesta bostadsprojekten i V Hamnen är slutsålda, kvarteren kring Triangeln och nya Malmö Live är också slutsålda. Tror du att fattiga människor har råd att köpa dessa bostäder........

Visst är Västra Hamnen och kringliggande områden något av en oas, men folk flyttar därifrån också och det är i många fall pga skit som inbrott i båtar och våldsam bilkörning på gatorna utanför, med mera. Annat en del inte gillar är inströmningen av folk på sommaren där väldigt många är invandrare. Släktingar till mig flyttar nu och droppen som fått bägaren att rinna över är just upprepade inbrott i deras båt.
Citera
2014-10-20, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
Artikeln är ju för fan från 2005! Den är ju inte ens aktuell. Snacka om att manipulera fakta.

By the way så är det samtidigt väldigt många resursstarka människor som flyttar in till Malmö som inte orkar ha kvar sin stora villa. De flesta bostadsprojekten i V Hamnen är slutsålda, kvarteren kring Triangeln och nya Malmö Live är också slutsålda. Tror du att fattiga människor har råd att köpa dessa bostäder........

Hahaaahahaa... Skojare där. OK, 1) det är inte att "manipulera fakta" att länka till en artikel från 2005, även jag tycker man ska vara tydlig med att det är en nästan 10 år gammal artikel. Vilka fakta är det som manipulerats? Menar du att segregationen är ett falsarium eller en trend som vänt? 2) På tal om att manipulera fakta, att påstå att "väldigt många resursstarka människor flyttar in till Malmö" verkar inte riktigt avspegla sig i statistiken för Malmö stads välstånd. Det motsäger inte påståendet i sig, men talar mot att inflytten av väldigt många resursstarka människor skulle representera nettoeffekten:

Citat:
Ingen större svensk stad har högre arbetslöshet och mer fattigdom än Malmö. Malmö hamnar i botten oavsett vilket mått på socialt välmående vi studerar.

Bland de i arbetsför ålder förvärvsarbetar ungefär 80 procent i Sverige. I Malmö däremot arbetar färre än 70 procent av de i arbetsför ålder, inklusive gränspendlare. Av stadens invandrarbefolkning saknar nästan hälften arbete. Malmö är rankad som 281 av 290 kommuner i termer av andelen elever som lämnar grundskolan med för få godkända betyg för att vara behörig för gymnasiestudier. Den öppna arbetslösheten ligger på 15 procent, tredje högst bland landets kommuner.

Det troligen enskilt viktigaste måttet på en kommuns ekonomiska välmående är förvärvsinkomster från arbete och företagande per invånare. SCB:s statistik för perioden 1991-2012 visar att reala inkomster per capita i hela landet växte med i genomsnitt 1,7 procent per år. I Malmö låg tillväxten på endast 1,1 procent per år, femte lägst av alla kommuner. Endast Botkyrka, Burlöv, Perstorp och Södertälje upplevde en sämre ekonomisk utveckling än Malmö.

Arbetslöshet och inkomststagnation har eroderat kommunens skattebas. När Ilmar Reepalu tog över år 1994 låg Malmös genomsnittliga skattekraft per invånare 2 procent under riksgenomsnittet. Idag ligger Malmös skattekraft per invånare 16 procent under riksgenomsnittet, lägre än Pajala och Jokkmokk.

Stadens ekonomi går ihop genom att skattebetalare i övriga landet täcker de enorma hålen i budgeten. Förra året fick Malmö kommun över 4 miljarder kronor i kommunalt utjämningsbidrag, utan jämförelse mest av alla kommuner. Stadens egna skatteintäkter var 10 miljarder kronor. Malmö får nu ensamt lika mycket i kommunalt utjämningsbidrag som hela Övre Norrland, en region med betydligt fler invånare.

http://www.realtid.se/ArticlePages/201409/09/20140909140345_Realtid890/20140909140345_Realtid890.dbp.asp
Citera
2014-10-20, 19:37
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apelsinhimlen
Ja, vad handlar det här om? Diskussionsunderlaget är en drygt nio år gammal artikel. Moderator, stäng denna fullkomligt meningslösa tråd. Herrejesus, hur kommer man på tanken att fiska upp något gammalt från 2005?
Man behöver kanske inte ta bort tråden, men man kan ju ändra diskussionsunderlaget.

Möjliga nya frågeställningar:
Hur stor andel av utflyttarna idag, 9 år senare, gör det pga invandrare?
Finns det några nya studier? Om inte, varför?
Citera
2014-10-20, 19:40
Medlem
Mad monks avatar
Då får väl aftonbladet skicka sina PK-journalister dit för att försöka förstå som det heter. (sjuka jävlar).
Citera
2014-10-20, 20:18
Medlem
HBOLLs avatar
http://www.sydsvenskan.se/malmo/grafik-skottlossningar-2013/

http://pejl.svt.se/brott/skane/malmo/?brott=valdtakt

+50% våldtäkter

Vem fan skulle vilja bo där med familj,finns överhängande risk att bli skjuten rånad våldtagen.
Citera
2014-10-20, 22:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Då får väl aftonbladet skicka sina PK-journalister dit för att försöka förstå som det heter. (sjuka jävlar).

Svt gjorde väl det för ett par år sedan och blev hotade samt bestulna på en kamera?
Citera
2014-10-21, 01:20
Medlem
det skrev man i april 2005, knappast igen i dag
Citera
2014-10-21, 10:22
Medlem
Glowstickss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babben87

Men är det på allvar så illa i Malmö kommun att man är benägen att flytta till någon grannkommun? Diskutera gärna era känslor, ni som bor i Skåne och i närheten av Malmö, eller varsomhelst i landet egentligen. Är det här ett problem eller är det bara skitsnack?

Jag vet inte exakt hur illa det är i Malmö nuförtiden, vilka möjligheter som finns att hålla sig undan i svenska områden, svenska friskolor osv men om jag utgår från mig själv så bor jag i en kommun som många antagligen skulle uppfatta som Malmös totala motsats. Trots det har vi här tack vare moderaternas överväxel i folkutbytespolitiken belönats med ett par riktigt obehagliga bosättningar. Eftersom jag har barn som står i begrepp att börja skolan så har vi naturligtvis - som alla andra svenska föräldrar som vill sina barn väl - börjat överväga att flytta. Som uppväxt i en förort (som var svensk fram tills jag var runt femton men sen förvandlades till ett litet helvete) så har man liksom facit.

Är det någon annan som reflekterat över att det är väldigt många skåningar som bosatt sig norr om skåne. Det kanske bara är här vars jag flyttat som det kryllar av skåningar i exil? "näe du vet jag vill prova att bo någon annanstans ett tag...", "nej men jag ville bo nära naturen", "tänkte prova att bo här uppe ett tag"..

Skulle vara väldigt intressant med mer statistik (eller "statestik" som ungdomarna skriver) rörande flykten från Malmö. Tror att ett visst litet parti skulle ha mycket att hämta på att kunna visa upp siffror och intervjuer med de svenskar som faktiskt har utsatts för - låt vara ytterst mild - etnisk rensning.

En annan sak som är intressant med Malmö är SDs siffror. vid en första anblick ser ju dessa försräckligt låga ut men vid närmare eftertanke - när vi påminnt oss om att svenskar faktiskt utgör en MINORITET av befolkningen . så blir plötsligt 13,5% ganska hyfsat. Visst, det finns utlänningar som röstar svenskt också men en titt på exempelvis rosengårds valresultat säger oss att de inte är överdrivet vanligt. Därtill kan man lägga det faktum att dagens Malmö attraherar det absoluta bottenskrapet av våra egna, de enda som egentligen kvalar in till deras eget favoritord "white trash". Dvs människor som lever för dagen, utan lojaliteter, utan egen tankeverksamhet, människor som själva tyvärr ofta har varit utstötta och mobbade och som nu ser sin chans att få in ingå och passa in i det stora(nåja) totalitära kollektivet som marscherar runt och skriker om "alla människor lika värde".

Hur vet jag detta? Jag har själv varit en av dessa pundare på möllan. låt vara för en försvinnande kort period under vilken jag dessutom hade börjat vakna ur mina ack så svenskt naiva (för att inte säga idiotiska) utopiska vanföreställningar.
Citera
2016-03-29, 11:19
Medlem
Bumpar denna tråd med lite mer info. Först ett konstaterande från 2005:
Citat:
Invandringens inverkan på Malmö är ett lika starkt skäl som olika boendefaktorer till att allt fler Malmöbor flyttar till kranskommunerna. Kriminaliteten är det vanligaste skälet till att många lämnar Malmö.
http://www.sydsvenskan.se/malmo/malmobor-flyttar-bort-fran-invandrarna/

Idag kom en larmrapport om personalflykt från Malmö kommun:
Citat:
Över 2 000 anställda sade upp sig från Malmö stad förra året. Den högsta siffran någonsin.
Flykten är särskilt stor bland socialsekreterare och lärare - som Malmö stad akut behöver.
http://www.sydsvenskan.se/malmo/rekordmanga-lamnar-sina-jobb-i-malmo-stad/

När ska polletten trilla ner? Hur dumma i huvudet är svenskar?
Vi fyller landet med mänskligt avfall och svenskar flyr för livet!

Hade varit intressant med kommentarer från en pedagog eller socialsekreterare från Malmö som just sagt upp sig.
Citera
2016-03-30, 07:21
Medlem
ValdtaktsSemitens avatar
Socialsekreterare i Malmö är väl snart det minst eftertraktade arbetet i landet? Med större risk för hot och våld än för en polisman.

Malmö ger en insyn i vad som väntar övriga städer. Förfallet där har kommit en bit längre på väg. Enormt spännande är det. Det är fascinerande att se vad genier som Löfven och Reinfeldt kan skapa med sin humanism och öppna analer/hjärtan.
Senast redigerad av ValdtaktsSemiten 2016-03-30 kl. 07:24.
Citera
2016-03-30, 10:29
Medlem
Quorthons avatar
Inte oväntat. Var väl förra året det kom rapporter om socialsekreterares utsatthet med våld och hot på arbetsplatsen och litet stöd från arbetsgivaren. När de själva får stå som målsägande undviker många att polisanmäla.
Citera
2016-03-30, 10:47
Bannlyst
Sverige har blivit mer extremt på de senaste 10 åren. Journalisterna har blivit mer extrema också. Sådana här artiklar har därför ansetts så känsliga att de inte har tryckts. Svenskarna har blivit utlämnade till nya massmedia istället såsom friatider.se, exponerat.net och avpixlat.info.

2015 började det nog svänga igen dock. De här artiklarna borde vi kunna läsa mer av i gammelmedia igen eftersom det bara blir löjligt att mörka fenomen som hör till det nya värdelösa mångkulturella Sverige.

Vem fan flyttar till Malmö?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in