2014-10-19, 20:59
Medlem
Hej!

Jag är relativt dålig på engelska och skulle behöva bli bättre (mycket bättre) inom en månad

Kommer nöta mycket "vanliga" böcker på engelska samt lyssna/titta på engelska program.

Men jag skulle behöva lite hjälp med både lite tips på övningar jag kan träna under dagarna. Samt tips på bra engelskaböcker jag bör inskaffa för att förstå bättre, grammatik osv.

Tar tacksamt emot alla tips och idéer!
Citera
2014-10-19, 21:09
Medlem
OldMKenseys avatar
Porrsurfa enbart på sidor med engelsk porr.
Citera
2014-10-19, 21:38
Avstängd
Gå till den lokala skolan och be får låna deras läroböcker från årskurs 6-9. Samt spela MMORPG spel där man snackar mycket. Speciellt dom amerikanska servrarna då stöter du inte på svennar.

Skippade typ all engelska i skolan, har lärt mig allt på nätet förutom lite grammatik.
Citera
2014-10-19, 22:18
Medlem
tobazzs avatar
Spela engelska spel som WoW tillexempel! I grundskolan hade jag extrahjälp i engelska för jag va skitdålig. Började lira wow och i gymnasiet ett starkt C. Hjälpte mig hur mycket som helst!
Citera
2014-10-19, 23:42
Avstängd
Men att lära sig ett språk är en lång process, det tar inte en månad att lära sig. Men kollar också på filmer med engelskt text, så lär man sig det med. Hittat massor av nya ord med hjälp av det.
Citera
2014-10-19, 23:46
Medlem
RuckaRuckaAlis avatar
Engelska filmer med engelsk text har hjälpt mig mycket, även onlinespel som nämnts tidigare.
Citera
2014-10-20, 00:40
Medlem
Skriv ner och lär dig orden du inte kan. Använd t.ex Anki http://ankisrs.net/ för att plugga orden.
Citera
2014-10-20, 00:57
Bannlyst
Ni som säger att ni har lärt er engelska på online spel och filmer med engelsk text, ni måste ändå kunna rätt bra engelska från grunden och bara slipat på det?

Hur ska en vanlig person, exempel på TS som är väldigt dålig, hur ska han kommunicera med andra på spel när han inte vet hur han ska formulera sig och bygga upp en mening?
Sen med filmer med engelsk text, ska han slå upp vart enda ord som han inte kan?

Själv vet jag inte vad tipset är men tror knappast att ni gör det också. Att han börjar med engelskan från grunden som någon nämnde, från årskurs 4 eller 6 med läroböcker.
Citera
2014-10-20, 01:25
Medlem
Ett tips jag läste om var att använda ljudböcker. Gärna en man redan läst (på ett annat språk) så man har ett hum om innehållet. Samtidigt som man lyssnar på ljudboken så följer man med i texten. Man ska försöka att inte haka upp sig på ord man inte förstår.
Citera
2014-10-20, 09:31
Medlem
Tack för tipsen! Dock är inte onlinespel något för mig, är helt enkelt inte intresserad av det.

Jag är väl inte urkass på engelska utan kan en hel del ord, förstår när andra pratar och kan hänga med. Har väl svårt med att förstå en del ord men kan ändå hänga med i samtalen relativt bra.

Jag kan även själv kommunicera "okej" problemet är mer att få det att låta bra/rätt då jag har noll koll på regler och grammatik. Så har svårt för att bygga upp korrekta meningar och få ett skönt flow i samtalen. Måste helt enkelt tänka/analysera för mycket innan jag pratar just nu.

Mvh
Citera
2014-10-21, 00:48
Medlem
Finns det någon bra app som jag kan skriva in engelska-svenska ord. Som sedan slumpas upp på svenska så måste jag fylla i det engelska ordet?

Vore ett skönt sätt för att träna på glosor.

Mvh
Citera
2014-10-21, 12:29
Medlem
Läs böcker på engelska med varierande svårighetsgrad. Började med enkla ungdomsböcker för att sedan läsa äldre böcker. Testa att läsa "The Turn of the Screw" av Henry James med meningar som är en halv sida långa. När du sedan läser böckerna skriv ner alla ord som du inte kan och översätt dem för att sedan plugga in dem. Det är mycket lättare att lära sig ett nytt ord när man har sett det i ett sammanhang än att bara nöta in det. Boken "A Univeristy Grammar of English with a Swedsih Perspective" av Maria Estling Vannestål tycker jag är ett väldigt bra redskap för att lära sig engelsk grammatik då författaren tar upp fall där svenskar tenderar att göra fel. Ett tips är att ladda ner Nordstedts app för att kunna slå upp orden snabbt. Den är dock rätt dyr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in