Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-10-19, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gameplayer
"Planerar" du detta (åtminstone lite grann) för att få en förväntad effekt, eller gör du det helt spontant? Kan du överhuvudtaget umgås med folk utan att bete dig så? Kan tänka att du inte gör så när du träffar t.ex. myndighetspersoner, chefer, läkare, etc.

Tänker väl inte så mycket, utan jag bara gör det liksom. Jag brukade småjävlas med en kökschef när jag var i ett kök för en tid sedan. Jag vågade göra det för att han själv spexade. Men annars brukar jag inte skoja med en person som jag vet är äldre och har högre grad än mig.
Citera
2014-10-19, 19:31
Medlem
DiagnosABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av modv0074
Dessa:

"fanfanfan jag måste säga eller göra nåt NU så de inte tror jag är tråkig!",

Och

"nu ska vi se hur lilla fröken reagerar på det HÄR"...

Men det slutar med att folk tycker att tycker att jag är helt dum i huvudet eller bara knäpp och konstig.

Kan du i efterhand avgöra vad du gjorde/sa som gick över gränsen? Och i så fall, kan du tänka dig vad du borde ha gjort eller sagt istället? Och i så fall, hade du om du fått göra om det gjort annorlunda?
Citera
2014-10-19, 19:34
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Tänker väl inte så mycket, utan jag bara gör det liksom. Jag brukade småjävlas med en kökschef när jag var i ett kök för en tid sedan. Jag vågade göra det för att han själv spexade. Men annars brukar jag inte skoja med en person som jag vet är äldre och har högre grad än mig.

Ok, jag gör eller mestadels gjorde så med vissa kompisar. Då var de ju själv med på det så vi sa hur grova saker som helst till varandra. Bägge var med på det...fast ibland gick det överstyr. Minns dock inte att jag (i vuxen ålder) sagt något sådant till chefer. Vissa personer som t.ex. jobbar på matställen, har dock en väldigt grov humor mot mig och då "ger jag tillbaka" på samma sätt ibland. Detta gäller t.ex. grov böghumor. I lumpen körde jag förresten denna sorts humor hela tiden, och vissa verkade tro att jag verkligen var sjuk. Min grova humor gjorde dock i de flesta fall att jag sågs som "cool" och blev populär.

Jag anser inte att något är fel på mig alls egentligen. Det gäller bara att veta när (och med vem) man kan köra såna här grejor, och när det är mindre lämpligt. Har tonat ner det ganska mycket de senaste åren och tar väl bara fram det när det känns lämpligt. Man kan t.ex. liva upp en fest med lite grova skämt och vissa personer tycker också det är kul. Med folk som kan klara det kör jag det dock helt utan att bry mig... Folk som är fina i kanten när det gäller detta har jag svårt att umgås med någon längre tid.
Senast redigerad av Gameplayer 2014-10-19 kl. 19:41.
Citera
2014-10-19, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiagnosAB
Kan du i efterhand avgöra vad du gjorde/sa som gick över gränsen? Och i så fall, kan du tänka dig vad du borde ha gjort eller sagt istället? Och i så fall, hade du om du fått göra om det gjort annorlunda?

1) Ja.

2) Nej.

3) Vet inte.
Citera
2014-10-19, 19:45
Medlem
Borttaget.
Senast redigerad av modv0074 2014-10-19 kl. 19:52.
Citera
2014-10-19, 19:52
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
En f.d. kompis sade vid flera tillfällen att jag hade en ''sjuk'' humor.

Jag har en sjuk humor, vet detta och är stolt över det. Folk som försöker säga sjuka saker till mig ångrar det, då jag kan svara med något 100 gånger sjukare om jag vill. Så detta är inget problem (i vuxen ålder) förutom någon gång då det gått lite för långt med polare. Tog "böghumor" så långt med en kompis att jag brukade röra eller t.o.m. jucka på honom. Gjorde detta ganska länge... Är inte bög på något sätt.
Citera
2014-10-19, 20:35
Medlem
DiagnosABs avatar
Citat:
1) Ja.

2) Nej.

3) Vet inte.

Så egentligen handlar detta inte om att du vill lära dig handla annorlunda. Det handlar om att du är som du vill vara och tycker att andra ofta är lite överkänsliga...?
Citera
2014-10-19, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiagnosAB
Så egentligen handlar detta inte om att du vill lära dig handla annorlunda. Det handlar om att du är som du vill vara och tycker att andra ofta är lite överkänsliga...?

Jag måste och vill ändra på mig för detta är väldigt destruktivt för mig.
Senast redigerad av modv0074 2014-10-19 kl. 21:05.
Citera
2014-10-19, 21:05
Medlem
...
Citera
2014-10-19, 21:18
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:

Träna då på det. Se folk som du umgås med som om de är chefer eller personer du kan bete dig väl emot, och behandla dem därefter. Eller träna ditt beteende på andra sätt... Detta verkar kanske löjligt men det finns en metod där man sätter ett kraftigt gummiband runt ena handleden. Sen bestämmer man sig i förväg för vad man inte får lov att göra. Råkar man ändå göra det så drar man ut gummibandet och släpper det. Rent psykologiskt fungerar det så att hjärnan då förknippar vissa handlingar med smärta, och med tiden låter man bli att göra dem.

En annan "teknik". Skriv på handflatan vad du inte ska göra. Det gör att du blir medveten om att det är något du ska undvika. Titta på den då och då och följ det som står där.
Senast redigerad av Gameplayer 2014-10-19 kl. 21:44.
Citera
2014-10-19, 21:38
Medlem
DiagnosABs avatar
Citat:

Då får du helt enkelt öva på att hålla käft och tänka innan du pratar. Att medvetet vara tyst och fundera igenom vad du tänker säga innan du säger det. Kanske innan mötet med personen i fråga ha funderat kring vilken typ av ämnen och skämt som är klart olämpliga så du är mentalt förberedd. Fundera kring vad som faktiskt skulle kunna vara lämpligt och uppskattat.

Självklart skall man försöka vara sig själv. Men att vara HELT sig själv i ALLA aspekter HELA tiden är inte realisktiskt. Med vissa personer spelar man apa. Med vissa är man ironisk. Med vissa är man barnslig och med andra den mogna. Man är olika aspekter av sig själv i olika sammanhang. Så tro inte att du kan göra allt med alla, så funkar inte världen.

Håll fast tungan mellan tänderna. Låt alla uttalande vara genomtänkta. Det är bara att börja öva.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in