2005-09-12, 01:18
Medlem
Baalzamons avatar
Kakor är hemskt. Jag ryser fortfarande när jag tänker tillbaka på berndomens besök hemma hos vänner till mammam och pappa. Tråkigt var det från början att behöva följa med på dessa besök, och värre blev det när man var mer eller mindre tvungen att ta för sig av kakorna som bjöds. Usch!

Kakor består, lite förenklat, av hälften smör och hälften socker. Sedan kan man variera sig något med olika kryddor på. Men inte fan blir det got för det! Det enda som gick att äta var kex och bullar, kakorna fick man skölja ner med stora mängder saft för slippa känna smak och konsistens av.
Citera
2005-09-12, 01:27
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Ballerina är nästan oumbärliga i svackor...har gått på 3 rör om dagen vissa perioder av mitt liv...

självömkan gör sig absolut bäst i kombination med ballerina och o'boy...

annars är maryland en klassiker...även om jag nästan börjat föredra kopian (?) safari.

Hade en period under min period som flummare då det mumsades sjuka mängder av digestive bars...men idag tycker jag att de smakar konstigt på något sätt..

hob nobs med mörk choklad skulle jag kunna leva på ifall jag inte blev så sur i magen av dem...

Jag gillar kakor
Citera
2005-09-12, 01:29
Medlem
Jag har blivit helt såld på kakor på sistone. Så även mina vänner och då är det främst göteborgs kex Café cookies som avnjutes med ett glas kall mjölk. Perfekt att ha som vardagsnjutning. Och även väldigt mättande så det blir inte många kakor som behövs för att få i sig ett helt glas mjölk till.
Citera
2005-09-12, 02:22
Medlem
Subb[a]s avatar
Alltså nu har ni gjort så att jag måste sticka iväg och handla lite kakor. Synd bara att i princip varenda ätvärdig kaka finns det "spår av hasselnötter". Förstår inte hur "spår av hasselnötter" kan göra kakan så mycket godare. Ta bara bort "spåren" så vi nötallergiker kan käka skiten
Citera
2005-09-12, 03:46
Medlem
gsfans avatar
Milk and cookies som amerikanarna säger,det är underskattat med Mjölk och kakor,bra kombination om man tänker efter egentligen:Ett onyttigt kakor kombineras med ett nyttigt mjölk.
Det är maryland chocolate eller ballerina som gäller för mig.
Citera
2005-09-12, 03:50
Medlem
Haecceitys avatar
När jag var liten, så hade vi ju fikastund i skolan på fredagarna. Jag hade ALLTID med mig såna där stora mjuka pepparkakor. HaHa till alla som satt och knaprade på sina fingerkex.

Undrar om det finns såna pepparkakor nu, måste ju föra arvet vidare till min lilla grabb isf.

Sen har ju BRAGO alltid varit ett säkert kort.
Citera
2005-09-12, 04:17
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subb[a]
Alltså nu har ni gjort så att jag måste sticka iväg och handla lite kakor. Synd bara att i princip varenda ätvärdig kaka finns det "spår av hasselnötter". Förstår inte hur "spår av hasselnötter" kan göra kakan så mycket godare. Ta bara bort "spåren" så vi nötallergiker kan käka skiten

De bakas i samma maskiner som nötkakor. Tillverkarna kan inte garantera att det inte kan finnas spår av nötter kvar i maskinerna, därför måste de skriva så, för att ha ryggen fri.
Citera
2005-09-12, 04:31
Medlem
Subb[a]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
De bakas i samma maskiner som nötkakor. Tillverkarna kan inte garantera att det inte kan finnas spår av nötter kvar i maskinerna, därför måste de skriva så, för att ha ryggen fri.

Självklart är det så, men borde inte tillverkarna kanske tjäna litegrann på att undvika detta?
Citera
2005-09-12, 04:35
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Självklart är det så, men borde inte tillverkarna kanske tjäna litegrann på att undvika detta?

Man kan tycka så men de verkar inte bry sig. Nötallergiker är en minoritet som inte gör värst mycket väsen av sig. Likadant med restauranger som steker vegetarisk mat i samma animaliska fett som övrig mat så att ingen reell vegetarian kan käka där/äta den vegetariska skolmaten.
Citera
2005-09-12, 05:24
Medlem
Subb[a]s avatar
Citat:
Man kan tycka så men de verkar inte bry sig. Nötallergiker är en minoritet som inte gör värst mycket väsen av sig. Likadant med restauranger som steker vegetarisk mat i samma animaliska fett som övrig mat så att ingen reell vegetarian kan käka där/äta den vegetariska skolmaten.

Mm, nu är jag inte ens sån som sväller upp till en flytleksak om jag ser en nöt, men har en allergi som stadigt förvärras av någon outgrundlig anledning. Kanske man skulle hiva iväg nåt argt brev ändå. Som den njutande köttätare (och jägare) jag är kan jag tyvärr inte relatera till din jämförelse med restaurangerna, det handlar bara om val.
Citera
2005-09-12, 05:28
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Mm, nu är jag inte ens sån som sväller upp till en flytleksak om jag ser en nöt, men har en allergi som stadigt förvärras av någon outgrundlig anledning. Kanske man skulle hiva iväg nåt argt brev ändå. Som den njutande köttätare (och jägare) jag är kan jag tyvärr inte relatera till din jämförelse med restaurangerna, det handlar bara om val.

Nejdå, det kan lika väl hanndla om allergi för personer som aldrig ätit kött i hela sitt liv. En pytteliten bit bit fisk vet de inte hur de reagerar mot. Det finns exempel med allergichocker hos "livstidsvegetarianer" på just restauranger.

Nu kom vi ifrån kakor. Inte min grej, alldeles för sött. Hör ni inte sockret knastra mellan tänderna?
Citera
2005-09-12, 05:40
Medlem
Subb[a]s avatar
Citat:
Nejdå, det kan lika väl hanndla om allergi för personer som aldrig ätit kött i hela sitt liv. En pytteliten bit bit fisk vet de inte hur de reagerar mot. Det finns exempel med allergichocker hos "livstidsvegetarianer" på just restauranger.

Nu kom vi ifrån kakor. Inte min grej, alldeles för sött. Hör ni inte sockret knastra mellan tänderna?

Ah, tänkte inte på att du skrev ur en "allergisk synpunkt".

Socker mellan tänderna, nja, kanske i något extremfall. Hade socker vart nyttigt hade jag gärna suttit och sugit på en sockerbit 24/7
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in