2014-10-18, 18:21
Medlem
klurigklurings avatar
En fråga om smak så klart. Jag brukar köpa bolagets port (ruby) för 99kr, gillar den skarpt, både som smuttvin och tillsammans med ost. Nu testade jag att köpa en dyrare variant "Smith Woodhouse" (ca 190 kr) och blev grymt besviken. Tycker att den billiga sorten är mycket bättre. Den har en behaglig sötma utan att var för söt. Spritsmaken som alla port är spetsad med slår igenom markant hos den dyrare sorten på ett sätt som jag inte uppskattar alls.

Någon som har testat dessa två i bolaget sortiment är kanske av annan åsikt. Kan någon kännare beskriva vad man ska förvänta sig hur en bra röd port bör smaka?
Citera
2014-10-18, 22:25
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
En fråga om smak så klart. Jag brukar köpa bolagets port (ruby) för 99kr, gillar den skarpt, både som smuttvin och tillsammans med ost. Nu testade jag att köpa en dyrare variant "Smith Woodhouse" (ca 190 kr) och blev grymt besviken. Tycker att den billiga sorten är mycket bättre. Den har en behaglig sötma utan att var för söt. Spritsmaken som alla port är spetsad med slår igenom markant hos den dyrare sorten på ett sätt som jag inte uppskattar alls.

Någon som har testat dessa två i bolaget sortiment är kanske av annan åsikt. Kan någon kännare beskriva vad man ska förvänta sig hur en bra röd port bör smaka?

Kan det vara så att du har "druckit in dig" på det billigare vinet? När jag har bytt arbetsplats och kaffeautomat har jag alltid blivit besviken på det nya kaffet, trots att apparaten har varit dyr och i vissa fall mycket dyr. Efter några veckor har jag alltid tagit kaffet till mitt hjärta och ansett det vara det kaffet jag helst av allt vill dricka.

Det här kanske är ett fenomen som jag är ensam om. Jag dricker just nu ett ganska billigt rödvin som är väl inkört och som mina smaklökar dansar jenka till.
Citera
2014-10-20, 02:16
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Kan det vara så att du har "druckit in dig" på det billigare vinet? .
Inte alls. Hade inte druckit port på länge då jag köpte en flaska. Tyckte bättre om den än vad jag kunde minnas och min gubbe som mest dricker öl gillade den också. Bestämde då att ordna lite fredagsmys, , köpte en redig bit Rochefort, annat smått och gott och satsade på det dubbelt så dyra portvinet som var en besvikelse jämfört med den billigare flaskan.
Citera
2016-03-19, 05:06
Medlem
irrelevants avatar
Gammal tråd, men men... Om någon fortfarande läser den kan det ju vara intressant att fortsätta diskutera. Jag är total portvinsälskare.

Ruby port är enligt mig helt odrickbart. Det är typ portvinets Blågul.

White port kan vara gott att blanda cocktails med, prova blanda det med tonic över is t.ex. Inget jag sippar på dock.

Tawny är oftast gott, även de billigare. De blir oftast bättre när åren är utsatta (10, 20, 30 etc) men även dyrare.

Vill man lyxa till det ännu mer är det Vintage Port som gäller, kungen av portvin. Behöver inte vara så dyrt ändå, det går att få några för runt 300 på bolaget. En billigare variant är LBV (Late Bottled Vintage), som inte har riktigt lika djup karaktär som vintage men ändå liknande, finns ett par runt hundringen.
Citera
2016-03-20, 01:33
Medlem
LasseFranGnestas avatar
om ni vill ha riktigt fint portvin, så ska ni åka till porto i portugal, fin stad, cool utsikt över hamnen och grymt portvin, dock förjävlig öl. haha
Citera
2016-04-09, 16:40
Medlem
KarlJulles avatar
Tycker Red Port är helt OK. Som Ruby är det inte mycket större skillnad med Sandemans. Dricker med fördel portvin till ost eller i berusningssyfte. Föredrar en LBV = Late Bottle Vintage typ Churchill om jag botaniserar i det bättre ostsortimentet. Men Red Port funkar bra till Dana Blue eller en lagrad Kvibille.
Citera
2016-04-15, 06:38
Medlem
irrelevants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseFranGnesta
om ni vill ha riktigt fint portvin, så ska ni åka till porto i portugal, fin stad, cool utsikt över hamnen och grymt portvin, dock förjävlig öl. haha

Allt portvin är ju därifrån, även det som inte är sådär jävla bra. Och det går att importera de bra grejerna också. Kan dock tänka mig att det finns ett väldigt stort utbud och att de bättre sorterna är billigare där, vilket gör dem mer tillgängliga.
Citera
2016-12-04, 19:08
Medlem
Någon gång under julen torde ju tillfälle yppa sig för en Derbyshire Stilton och till denna ett portvin.
Jag funderar på en Krohns Colheita från 1987.
Colheitan skall ju klara ett öppnat tillstånd och jag vill inte vänta i trettio år på att en vintage skall mogna ut.

Någon med drickerfarenhet av Colheitas?
Citera
Idag, 07:17
Medlem
Fonseca Guimaraens 2012 vintage är det enda riktigt billiga drickbara portvinet som finns på V&S och det för endast 420 kr flaskan. Tokbilligt för en vintage port från en av de mest välrenommerade producenterna.

För den lilla plånboben finns även Churchill LBV 2020 (den bästa årgången jag smakat av dessa) för ca 250 kr och Grådask tawny för under 200 kr.

Mvh
Senast redigerad av palbin60 Idag kl. 07:28.
Citera
Idag, 22:06
Medlem
Det finns några Krohn colheitor (=årgångstawny) för drygt 400 kr oxå som är mycket bra. Levereras i trevliga gammeldags (balsar-?) trälådor senast jag köpte dem vilket inte gör saken sämre.

Det finns några ganska dåliga billiga vintage port runt 400 kr som bör undvikas, nämligen en som heter bara "Douro" också Borges.
Senast redigerad av palbin60 Idag kl. 22:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in