Citat:
Ursprungligen postat av
klurigkluring
En fråga om smak så klart. Jag brukar köpa bolagets port (ruby) för 99kr, gillar den skarpt, både som smuttvin och tillsammans med ost. Nu testade jag att köpa en dyrare variant "Smith Woodhouse" (ca 190 kr) och blev grymt besviken. Tycker att den billiga sorten är mycket bättre. Den har en behaglig sötma utan att var för söt. Spritsmaken som alla port är spetsad med slår igenom markant hos den dyrare sorten på ett sätt som jag inte uppskattar alls.
Någon som har testat dessa två i bolaget sortiment är kanske av annan åsikt. Kan någon kännare beskriva vad man ska förvänta sig hur en bra röd port bör smaka?
Kan det vara så att du har "druckit in dig" på det billigare vinet? När jag har bytt arbetsplats och kaffeautomat har jag alltid blivit besviken på det nya kaffet, trots att apparaten har varit dyr och i vissa fall mycket dyr. Efter några veckor har jag alltid tagit kaffet till mitt hjärta och ansett det vara det kaffet jag helst av allt vill dricka.
Det här kanske är ett fenomen som jag är ensam om. Jag dricker just nu ett ganska billigt rödvin som är väl inkört och som mina smaklökar dansar jenka till.