2014-10-18, 16:14
Medlem
Audacias avatar
Kortfattat; Började äta smärtstillande mot en ryggvärk för drygt 4 år sedan. Har ätit mestadels Citodon och Oxycontin/Oxynorm, fast mestadels Citodon under dessa år. Oxycontinet och Oxynormen har mest varit det senaste halvåret.

Har nu de senaste månaderna ätit Citodon och Kodein Recip, och ska nu försöka skita i allt vad smärtstillande mediciner heter. Har inte tagit något förutom högst 4st Alvedon per dag de senaste 3 dagarna, och kallsvettningarna och svetten har börjat avta, inga myrkrypningar alls, utan egentligen det enda som stör mig är en total känsla av avsaknad av energi och yrsel så fort jag rör på mig!

Vad beror detta på? Vad kan jag göra åt det nu i det initiala skedet? Går det över av sig självt så småningom?

Tacksam för tips och info!
Citera
2014-10-18, 18:00
Medlem
herrcarlssons avatar
Det går över. Det är inte en avtändning du känner då du under tiden du intagit morfin faktiskt varit i smärta. Smart av dig att sluta många fortsätter trots avtagande smärta för euforins-skull och då slutar det ofta illa. Börja träna, ät vitaminer och försök få en allmän hälsolivsstil så försviner det snart.
Citera
2014-10-18, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrcarlsson
Det går över. Det är inte en avtändning du känner då du under tiden du intagit morfin faktiskt varit i smärta. Smart av dig att sluta många fortsätter trots avtagande smärta för euforins-skull och då slutar det ofta illa. Börja träna, ät vitaminer och försök få en allmän hälsolivsstil så försviner det snart.
Så man får ingen at när man tar morfin mot smärta? Kan du länka nåt som styrker det?
Senast redigerad av conny-kaka 2014-10-18 kl. 18:35.
Citera
2014-10-18, 19:48
Medlem
Audacias avatar
Citat:
Hmm, tycker också det här låter märkligt. En avtändning är väl när kroppen har vant sig vid en substans, och sedan helt plötsligt inte längre får denna substans?

Tack för svaret hur som helst!
Citera
2014-10-18, 20:05
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:

Lägg av.

Avtändningen som värst vara endast i ett par dagar och har du bara tagit medicinska doser så är det inte lika illa. Dock vad det gäller morfinpreparat så mår man som du gör nu långt efter att man slutat. Flera månader, men kanske lindrigare då man ätit medicinska doser.
Citera
2014-10-18, 20:49
Medlem
Audacias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Lägg av.

Avtändningen som värst vara endast i ett par dagar och har du bara tagit medicinska doser så är det inte lika illa. Dock vad det gäller morfinpreparat så mår man som du gör nu långt efter att man slutat. Flera månader, men kanske lindrigare då man ätit medicinska doser.
Jag har ätit bara till 98% det som läkaren skrivit ut, dvs inte på "svarta marknaden", fast allt som oftast ätit upp min förskrivning för snabbt. Om ett paket ska räcka i 12 dagar så kanske det räcker i 7-8 dagar tex!
Har väl hänt någon gång att jag köpt "svart" några enstaka gånger, men inga större mängder alls!
Citera
2014-10-18, 21:45
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Audacia
Jag har ätit bara till 98% det som läkaren skrivit ut, dvs inte på "svarta marknaden", fast allt som oftast ätit upp min förskrivning för snabbt. Om ett paket ska räcka i 12 dagar så kanske det räcker i 7-8 dagar tex!
Har väl hänt någon gång att jag köpt "svart" några enstaka gånger, men inga större mängder alls!

Ok positivt det iaf i din negativa situation. Det med energin och orkeslösheten, ingen motivation till nåt, det är sjukt jobbigt men hitta saker att göra som tex styrketräning (om du inte redan tränar eller gör annat) som ger mängder av endorfiner och acceptera att du mår som du mår så går det så småningom över. Att du blir yr kan bero på blodtrycket, vanligt när man går av.
Citera
2014-10-18, 22:47
Medlem
Citat:
Det går över. Det är inte en avtändning du känner då du under tiden du intagit morfin faktiskt varit i smärta.

Hehe, en seglivad gammal myt det där..
Citera
2014-10-19, 01:23
Medlem
herrcarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prospector
Hehe, en seglivad gammal myt det där..

Eller inte. Så länge du är i svår smärta hjälper moffen dig att återställa lugnet och och béta av smärtan. Om det sen sitter fast psykiskt skiter jag i. Jag har haft svåra avtändnignar på benso och moffe. Du lurar din kropp att den fortfarande behöver moffe eller benso för saken och eoufurins skull. Där fastnar du. Detär inte bullshit att kroppen lindrar smärtan under svår smärta, men likt alla droger finns en chans att välmåendet fastnar.

I slutändan hänger det på vad ditt psyke vill ha. Det är inte bara cancerpatienter som får moffe.

Edit: H<r druckit en wirre-pinne för mycket så ursäkta min stavning. Men i grund och botten är inte moffe i den grad beroendeframkallande beroendefrmkallande som attf löddra eller moffa vid svår smärta. Att sen folk ljuger för mer eofuri är en sak.
Citera
2014-10-19, 01:37
Medlem
herrcarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Lägg av.

Lägg av själv, det kemiska beroendet under svår behandling kan inte jämföras med en moffe-torsk. Dels för att den fysiskt svåra smärtan lindrar vad som skulle kunna kallas avtändning. Det folk fastnar för är den speciella eofurin som ofta är en bieffekt av narkotikaklassade droger.

Smärtan avtar och Tram eller tom Ipren hjälper. Menvar är euforin och välbefinnandet? BOOORTA för att detär inte längre smärtan du behandlar utan hjärnan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in