2014-10-18, 14:43
Medlem
Hej, jag använde idag bönor i matlagningen för första gången. Jag använde torkade vita bönor. I receptet stod det dock KOKTA vita STORA bönor. Jag hällde ner mina bönor i grytan de sista minuterna den skulle puttra, men upptäckte efteråt att jag, eftersom jag hade torkade bönor, borde ha blötlagt dem i ca 8 timmar innan tillagning.

Nu står jag här, efter att ha läst på lite om bönor, och har plockat ut de flesta bönorna ur min färdiga gryta. Jag undrar: Kan jag göra något av de urplockade bönorna? Då jag inte kunnat separera dem från krossade tomater, kryddor och lök tänkte jag att jag kanske kan koka nånting ätbart av det hela.
Tror ni det är möjligt, eller finns det risk att bönorna blir farliga att äta på grund av att de kokas några minuter, svalnar och sedan kokas/blötläggs igen?

Tacksam för svar, helst av någon som är välbekant med baljväxter och deras egenskaper.
Citera
2014-10-18, 15:55
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zerato
Hej, jag använde idag bönor i matlagningen för första gången. Jag använde torkade vita bönor. I receptet stod det dock KOKTA vita STORA bönor. Jag hällde ner mina bönor i grytan de sista minuterna den skulle puttra, men upptäckte efteråt att jag, eftersom jag hade torkade bönor, borde ha blötlagt dem i ca 8 timmar innan tillagning.

Nu står jag här, efter att ha läst på lite om bönor, och har plockat ut de flesta bönorna ur min färdiga gryta. Jag undrar: Kan jag göra något av de urplockade bönorna? Då jag inte kunnat separera dem från krossade tomater, kryddor och lök tänkte jag att jag kanske kan koka nånting ätbart av det hela.
Tror ni det är möjligt, eller finns det risk att bönorna blir farliga att äta på grund av att de kokas några minuter, svalnar och sedan kokas/blötläggs igen?

Tacksam för svar, helst av någon som är välbekant med baljväxter och deras egenskaper.
Bönorna blir inte "farliga", men de blir kanske inte så goda och lite svårtuggade.
Lägg dem i ett durkslag och spola ren dem från all tomatsås och lök. Lägg dem sedan i blöt i kallvatten och låt stå till kvällen. Spola återigen dem under kallt vatten och koka dem sedan mjuka enligt anvisningar. Salta inte förrän de är färdigkokta så det ger dem hårt och svårtuggat skal.
Det går visserligen att koka bönor utan blötläggning, med då måste du plussa på 1-2 timmars koktid.

Edit: Här hittade jag en informativ sida med info om hur du blötlägger och kokar olika sorters bönor, linser och ärtor... http://receptfavoriter.se/recept/koktider-foer-boenor-kikaerter-och-linser.html

.
Senast redigerad av Byline 2014-10-18 kl. 15:59.
Citera
2014-10-18, 17:47
Medlem
Tack för svaret.
Jag tolkar det, när du säger
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Salta inte förrän de är färdigkokta så det ger dem hårt och svårtuggat skal.
som att de blir hårda och får svårtuggat skal då jag saltar INNAN de är färdigkokta.
Citera
2014-10-18, 17:57
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zerato
Tack för svaret.
Jag tolkar det, när du säger som att de blir hårda och får svårtuggat skal då jag saltar INNAN de är färdigkokta.
Precis. Så snart skalet mjuknat på dem dock och de är färdiga, så är det fritt fram att salta eller att använda dem i salta grytor och soppor och att marinera dem etc...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in