Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-10-18, 00:50
  #1
Medlem
Lobengulas avatar
Posten, postverket. En institution som man alltid kunnat lita på. En samhällsfunktion att man som privatperson ska kunna posta en försändelse och veta att den kommer fram inom x timmar. Posten heter numera Postnord och ägs till 60% av svenska skattebetalare och 40% danska.

Chefen Håkan Ericsson har ynka 745000 kr/mån i lön. Ja plus att han får 37000 kr/mån i pensionssparande. Och på detta 185667 kr för att trygga ett pensionsåtagande vad fan det nu betyder.

http://www.postnord.com/globalassets...sning-2013.pdf

Vi har alltså en man som tjänar astronomiska skattebetalarkronor som är en chef för ett företag som numera inte ens har kvar postkontor. Paket får vi hämta hos ICA och andra handlare.

Är det verkligen viljan hos svenska/danska skattebetalare att det här geniet Håkan Ericsson ska ha en månadslön på 745000 kr/mån? Förmodligen inte.

Det är sannolikt väldigt troligt att man kan hitta en lika kompetent företagsledare för kanske 100000 kr/mån eller mindre. Varför ska skattepengar slösas i onödan? Att offentlig sektor är notoriskt ursusla på att driva affärsverksamhet är ingen hemlighet. Det blir bara så uppenbart pinsamt när man ser sådant här. Inte ens media bryr sig längre.

Vad ska vi medborgare göra för att förhindra fantasilöner för vanliga förvaltningstjänster inom statlig sektor?

De politiska partierna bryr sig inte.
Citera
2014-10-18, 01:26
  #2
Medlem
ElSilencios avatar
Du missar en lite detalj - verksamheten är kommersiellt lönsam. Han gör sig eventuellt även värd lönen.

Sluta gnäll över andras löner och fokusera på din egen. Det vinner du förmodligen mer på.

I ämnet PostNord och dess lönsamhet:
http://www.postnord.com/sv/media/pre...g-behover-oka/
Citera
2014-10-18, 01:49
  #3
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElSilencio
Du missar en lite detalj - verksamheten är kommersiellt lönsam. Han gör sig eventuellt även värd lönen.

Sluta gnäll över andras löner och fokusera på din egen. Det vinner du förmodligen mer på.

I ämnet PostNord och dess lönsamhet:
http://www.postnord.com/sv/media/pre...g-behover-oka/

Ja precis, det är ju en sund tankebana.

Du har helt glömt bort att det inte är fråga om ett privat bolag som kan göra som de vill. Det här handlar om skattebetalarnas pengar, kan du få det i ditt fokus?

Ska vi ge finansministern 100 miljoner/månad om det går bra för Sverige?

Saknar du all förståelse för att det är skattebetalarnas pengar och den vinst som görs i skattebetalares bolag ska i största mån tillhöra skattebetalarna?

Fan, egentligen borde allting privatiseras och staten äga nada. Då skulle jag slippa bli upprörd över ElSilencio och andra pucko pojkrumskommentarer.
Citera
2014-10-18, 16:12
  #4
Medlem
ElSilencios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Ska vi ge finansministern 100 miljoner/månad om det går bra för Sverige?

Saknar du all förståelse för att det är skattebetalarnas pengar och den vinst som görs i skattebetalares bolag ska i största mån tillhöra skattebetalarna?

Fan, egentligen borde allting privatiseras och staten äga nada. Då skulle jag slippa bli upprörd över ElSilencio och andra pucko pojkrumskommentarer.

Jag förstår att det är en avlägsen värld hos dig, men just det du skriver där är jag alls inte emot. Gör man ett bra jobb skall man ha bra ersättning.

Det skall gälla alla och överallt. Inga tvångströjor i grå-grå-grå.
Citera
2014-10-18, 18:31
  #5
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElSilencio
Jag förstår att det är en avlägsen värld hos dig, men just det du skriver där är jag alls inte emot. Gör man ett bra jobb skall man ha bra ersättning.

Det skall gälla alla och överallt. Inga tvångströjor i grå-grå-grå.

Så är det givetvis. Man ska betala vad det kostar för att ha kompetent personal.

Men någonstans måste man se nyktert på situationen. Är det rimligt att VD för Posten har en lön som är över tre gånger den lön som betalas till presidenten i USA?

Är det rimligt att statligt ägda bolag har vinstdelning till ledningen? Statliga bolag är inte samma sak som privata och jag är egentligen helt emot att staten ska ägna sig åt affärsverksamhet.

Jag tvivlar inte på att Håkan Ericsson är en kompetent ledare. Däremot anser jag som "ägare" till Posten att styrelsen bör undersöka om en VD ska behöva kosta en miljon kr/månad av skattebetalarnas pengar (lön+pensionsavsättning etc).
Citera
2014-10-18, 18:49
  #6
Medlem
Astrobiologis avatar
Man kan ju också diskutera hur mycket av vinsten som verkligen är VD:ns förtjänst. Han hade nog inte heller fått negativ lön om Posten gått back tex.

Jag noterade en gigantisk reklamaffisch på Landvetter flygplats (inrikeshallen) nyligen där det stod "Nyhet: ett logistikföretag som kan Norden" och en en bild en man med frost i skägget. Jag kände verkligen att nu jävlar ska jag skicka en massa brev! *ironi*
Citera
2014-10-18, 18:57
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElSilencio
Du missar en lite detalj - verksamheten är kommersiellt lönsam. Han gör sig eventuellt även värd lönen.
"Värd" my ass. Ju mer folk tjänar, desto mindre brukar de jobba: http://upload.wikimedia.org/wikipedi...lism_color.jpg
Citera
2014-10-19, 21:51
  #8
Medlem
Verkistos avatar
745000 kr/mån i lön är absurt mycket. Det är helt orimligt.

Är det någon som vet om något av de politiska partierna har åsikter i den här frågan?
Citera
2014-10-19, 22:04
  #9
Medlem
bombaccis avatar
Sjukt hög lön ja. Jag har lite insyn i postens verksamhet. Vet att höga chefer får ETT år heltidslön om de får sluta för att därefter börja på a-kassa....de har även lite hjälp att få nytt jobb tror jag. Det är helt klart skillnad på folk och folk.

Tycker egentligen det är ganska behändigt att hmta ut paketen på ica eller någon annanstans, men ja helt sjuk lön. Samma sak med privata företag. Förstår inte hur en enda människa kan ha behov av att ha mer än 100 000 kr i månadslön.
Citera
2014-10-19, 22:14
  #10
Moderator
Strix m/94s avatar
Det fd Kungl Postverket har inte fungerat på många år. Denna typ av semi-företag blir märkliga och också semi-korrupta, när de varken har ett offentligt etos eller verkar riktigt marknadsanpassat. Man bör helt enkelt välja; antingen kunglig myndighet eller marknadsanpassat företag. Just fd Kungl Postverket tror jag skulle passa bäst som det förstnämnda.
Citera
2014-10-19, 22:22
  #11
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det fd Kungl Postverket har inte fungerat på många år. Denna typ av semi-företag blir märkliga och också semi-korrupta, när de varken har ett offentligt etos eller verkar riktigt marknadsanpassat. Man bör helt enkelt välja; antingen kunglig myndighet eller marknadsanpassat företag. Just fd Kungl Postverket tror jag skulle passa bäst som det förstnämnda.


Ja allt blir ju såååå mycket bättre om man slänger in "kungligt" i titeln strixan....

Du e för söt. Men tänka är inte alltid riktigt din grej.

posten ska vara statligt och VD lönen kan vara typ 30-40 000 kr/månaden. Det är han värd.
Citera
2014-10-19, 22:26
  #12
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Ja allt blir ju såååå mycket bättre om man slänger in "kungligt" i titeln strixan....

Du e för söt. Men tänka är inte alltid riktigt din grej.

posten ska vara statligt och VD lönen kan vara typ 30-40 000 kr/månaden. Det är han värd.

Ja, det blir det. Jag skall för fram till min hustru att Du tycker jag är söt det kan hon behöva höra

En generaldirektörslön, skall så klart vara avsevärt högre än så, men inte mer än 80000-100000 SEk i månaden. Ansvar skall löna sig, men inte överdrivas.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback